Ciklider.se

Författare Ämne:  Aqua terrarium 810L tanganyika  (läst 35104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
SV: Aqua terrarium 810L tanganyika
« Svar #75 skrivet: 31 okt 2010, 18:59 »
Prinsessan av Burundi? :P

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: 31 okt 2010, 20:20 »
Nope ;)
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new

Utloggad Martin.L

• Medlem
  • Antal inlägg: 543
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: 31 okt 2010, 20:20 »
Multisarna?? :P
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: 31 okt 2010, 20:53 »
haha nej nej!

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: 23 nov 2010, 14:34 »
Nej men de är troffarna som gör ondast deffenitivt!
Dom "smakar" inte försiktigt utan biter tag o börjar ruska på huvudet! Gör lite ont :P

Men Men nu har jag flyttat akvariumet med endast otroliga 2 dötsfall! Phew va beredd på betydligt mer.

Flytt av detta kar tog 2 hela arbets dagar! Vart galet stressigt o få de på plats, fiskarna fick i sin tur dela på 2st 100 liters kar samt ett 50. Trångt o mysigt!

Men Men! nu e de på plats och nu när jag fått löst temperaturen i överdelen så blir de o inhandla några crested gecko :)

Utloggad Knocko

• Medlem
  • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
« Svar #80 skrivet: 23 nov 2010, 14:56 »
Men Men! nu e de på plats och nu när jag fått löst temperaturen i överdelen så blir de o inhandla några crested gecko :)

Har du dom i sovrummet?
Du vet väl att det är nattaktiva djur som lever rövare på natten va?  ;)

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #81 skrivet: 23 nov 2010, 15:08 »
Både ja o nej. läste att det var mycket beroende på individ till individ. Så hoppas på något relativt tyst jallfall ;)

Utloggad Knocko

• Medlem
  • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: 23 nov 2010, 15:38 »
Både ja o nej. läste att det var mycket beroende på individ till individ. Så hoppas på något relativt tyst jallfall ;)

Hehe du får hoppas på det.. :)

Om du skaffar natt belysning så det blir nog jävligt coolt för dom ligger ju och sover på dan...
« Senast ändrad: 23 nov 2010, 18:21 av Knocko »

Utloggad Martin.L

• Medlem
  • Antal inlägg: 543
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: 23 nov 2010, 18:01 »
Nej men de är troffarna som gör ondast deffenitivt!
Dom "smakar" inte försiktigt utan biter tag o börjar ruska på huvudet! Gör lite ont :P

Men Men nu har jag flyttat akvariumet med endast otroliga 2 dötsfall! Phew va beredd på betydligt mer.

Flytt av detta kar tog 2 hela arbets dagar! Vart galet stressigt o få de på plats, fiskarna fick i sin tur dela på 2st 100 liters kar samt ett 50. Trångt o mysigt!

Nice! Vilka var de som dog då? :(
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: 23 nov 2010, 18:20 »
De vart en praktbotia + en snäcklekare. Orsak okänd förutom de extra stress momentet.

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: 05 mar 2011, 02:41 »
märkte precis att mina troffar inte slogs för en gång skull Va i helvete e de kompisar?????  ... vid närmare inspektion så stog alla firrar o flämtade!

Fram me slangen kl 2 på natten o börja tömma 300-400L vatten. Vid närmare inspektion var det min huvud pump 1200L/H som hadde täpt igen massa skit vid insuget till pumpen. snäckor har tydligen en tedens att bli fast sugna......
Så nu sitter jag o hoppas på att de inte var nitrit de flämtade över utan syrebrist istället...

Mistänker att pumpen varit täppt ganska länge..... Blir tok för lite pump/filter volym med endast en pump på 800L/H och en på 200L/H i ett 810L med hög befolkning. 

tur man har flera pumpar dock hade jag inte haft de andra pumparna så hade de nog inte slutat så bra... Den lilla 200L/h ligger nu i samma filter fack som huvudpumpen så när den la av så håller 200L/h filtermattan i liv.

Får se hur de blir till morgon dagen..... :undecided:

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: 05 mar 2011, 10:52 »
Det var inget vidare, ja dessa snäckor, det är som du säger dom sätter igen pumpar plus att dom gärna plockas upp av lekande troffehonor, så att dom fördärvar äggen i munnen på troffehonorna.Janne
märkte precis att mina troffar inte slogs för en gång skull Va i helvete e de kompisar?????  ... vid närmare inspektion så stog alla firrar o flämtade!

Fram me slangen kl 2 på natten o börja tömma 300-400L vatten. Vid närmare inspektion var det min huvud pump 1200L/H som hadde täpt igen massa skit vid insuget till pumpen. snäckor har tydligen en tedens att bli fast sugna......
Så nu sitter jag o hoppas på att de inte var nitrit de flämtade över utan syrebrist istället...

Mistänker att pumpen varit täppt ganska länge..... Blir tok för lite pump/filter volym med endast en pump på 800L/H och en på 200L/H i ett 810L med hög befolkning. 

tur man har flera pumpar dock hade jag inte haft de andra pumparna så hade de nog inte slutat så bra... Den lilla 200L/h ligger nu i samma filter fack som huvudpumpen så när den la av så håller 200L/h filtermattan i liv.

Får se hur de blir till morgon dagen..... :undecided:
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1694
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: 05 mar 2011, 10:58 »
Dags för Anentome helena om man har problem med sniglar.

Denna snigelart har helt rensat mina akvarium på irriterande mindre sniglar som håller till överallt och som tyvärr fick fäste i mina mindre akvarium och förökade sig lavinartat. Jag skaffade några Anentome helena och nu är andra sniglar ytterst sällsynta. Ligger däremot tomma skal i akvariet efter Anentome helenas framfart...

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #88 skrivet: 05 mar 2011, 13:34 »
Hade 3 praktbotior som gick lös på dem, men nu har jag endast en kvar som börjar inse att räkmix e mycke godare :(!

Men så länge snäckorna inte sätter sig i pumpen och håller sig borta från fram rutan så blir de inte krig..

Utloggad sleepy

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: 05 mar 2011, 19:51 »
Men nu efter 18 timmar ser allt lungt ut men det blir nog ett vatten byte om 1-2 dagar igen.
Fundrar även på att införskaffa sig nya kraftigare pumpar, Dubbla kapaciteten åt minstånde.

Jag har en newyet 3000L/h som drar får liv i vattnet rejält, men tyvär låter den som ett kärnkraftvärk skall testa o försöka få den tystare slipa bort repor inne i den. Någon som har lyckats me detta?