Ciklider.se

Författare Ämne:  Nikonmakro  (läst 3138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad popetoteror

• Registrerad
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Nikonmakro
« skrivet: 13 mar 2010, 12:20 »
Jag har läst mycket gott om Nikon AF-S 60/2,8G ED, vad jag förstår enligt många den bästa gluggen, om jag vill ha den uteslutande till fiskfotografering.

Nackdelen är väl om jag dessutom vill kunna fota insekter och annat, jag behöver då komma väldigt nära motivet. Därför rekommenderas ofta Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED som en skarp lins, både till fiskfoto och insektsfoto.

Akvariefoto är vad jag mest är intresserad av, när det gäller dessa två gluggar, vilket "arbetsavstånd" från karet behöver jag ha?

Vilket tycker Ni är den bästa gluggen och varför?

Tacksam för svar från alla fotokunniga akvarister på forumet.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Nikonmakro
« Svar #1 skrivet: 14 mar 2010, 16:29 »
Jag har Nikons gamla 60/2,8D (föregångaren till AF-S 60/2,8G ED) och AF-S 105/2,8G ED VR. Idag använder jag nästan enbart 105:an även om 60:an kanske är snäppet bättre optiskt.

Med 105:an hamnar man en bit fårn akvariet vilket är bra, men det gör att man inte kan fota med blixten på kameran vilket går med ett 60 mm makro.

Kan man använda extern blixt tycker jag att längre brännvidder är att föredra eftersom kommer längre ifrån akvariet och påverkar fiskarna mindre. Jag använder ofta ett 200 tele idag när jag fotar akvariefisk eftersom jag kan sitta så att fiskarna inte märker att jag är där. Jag funderar på att komlettera med ett 180mm makro senare.

105 mm kan vara en bra allround brännvidd som fungerar för både insektsfoto och akvariefoto, förutsatt att du kan använda extern blixt.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad popetoteror

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 mar 2010, 17:27 »
Med 105:an hamnar man en bit från akvariet vilket är bra, men det gör att man inte kan fota med blixten på kameran vilket går med ett 60 mm makro.

Kan man använda extern blixt tycker jag att längre brännvidder är att föredra eftersom kommer längre ifrån akvariet och påverkar fiskarna mindre.

Jag har en D 90 som jag tänkt använda tillsammans med en Speedlight SB-600, vad jag förstår kan jag placera denna ovanför täckglaset och köra trådlöst?

När du sitter en bit från akvariet, kan du säga någonting om hur långt det är?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 mar 2010, 17:40 »
Nackdelen är väl om jag dessutom vill kunna fota insekter och annat, jag behöver då komma väldigt nära motivet.
Jag förmodar att du menar att du inte vill komma nära. För insekter brukar man vilja ha lite större arbetsavstånd för att inte skrämma dem. Oavsett brännvidd får man en avbildningskala på 1:1 med ett riktigt makro, dvs att en insekt på 10mm blir 10mm på bidsensorn. Därför är en längre brännvidd att fördra eftersom man kan vara längre ifrån och fortfarande få avbildningsskala 1:1.

När du sitter en bit från akvariet, kan du säga någonting om hur långt det är?
Med 105 makro ca 1 meter från akvariet.

Jag har en D 90 som jag tänkt använda tillsammans med en Speedlight SB-600, vad jag förstår kan jag placera denna ovanför täckglaset och köra trådlöst?
D90 kan styra SB-600 med den inbyggda blixten. Men tänkt på att den inbyggda blixen kommer att reflekteras i akvarieglaset om du är en bit från akvariet. Det finns en liten plastbit för ca en hundring som man kan hänga för som tar bort blixtljuset men släpper igenom ir-stålarna.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad popetoteror

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 mar 2010, 14:44 »
D90 kan styra SB-600 med den inbyggda blixten. Men tänkt på att den inbyggda blixen kommer att reflekteras i akvarieglaset om du är en bit från akvariet. Det finns en liten plastbit för ca en hundring som man kan hänga för som tar bort blixtljuset men släpper igenom ir-stålarna.
Då är en SB-600 och IR-panel beställd, det skall bli spännande att börja fota fiskarna!

Utloggad popetoteror

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 29 mar 2011, 08:56 »
Då återvänder jag till ämnet, jag har ännu inte kommit till skott och köpt min glugg  :(
Jag tror jag läst varje inlägg om Nikonmakro på detta forum, om jag förstår saken rätt är du Micke extremt nöjd med AF-S 60/2,8 G ED, men sedan du köpte AF-S 105/2,8 G IF-ED VR använder du bara det sistnämnda till fiskfotografering.

• Att jag stör fiskarna mindre en bit från karet förstår jag, hur är det med att fånga snabba fiskar i sökaren, blir det lättare eller svårare när jag kommer en bit ifrån akvariet, såsom jag gör med 105 jämfört med 60?

• För mig är autofokus viktigt, jag tycker det är svårt att få till det med manuellt fokus. Recensioner jag läst om ex Tokina och Sigma-makro säger att deras autofokus är mindre snabba och "jagar" innan de hittar rätt. Jag tror mig förstå att Nikons 60 har ett snabbt autofokus, hur är det med 105:an?

• Jag har hittat begagnade 105:or, dessa har VR I och inte VR II. Kan det stämma att VR inte egentligen gör någon positiv skillnad när jag fotar fiskar med relativt korta slutartider. Därför spelar VR i sig ingen större roll och att gluggen inte har VR II utan "endast" VR I skall inte avhålla mig från köp?

Många frågor blir det, jag är som alltid tacksam för svar.

Popetoteror

[/list][/list][/list]

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 29 mar 2011, 10:04 »
Fotar du med blixt behöver du inte VR.

Fotar du i dåligt ljus då slutartiden blir lite längre då kommer VR till sin rätt.

105:ans autofokus jobbar så det hugger i hela kamerahuset=snabbt. Men är det dåligt ljus uppstår lite åkande fram o tillbaka ibland.

Fisken rör sig lika fort oavsett vart du sitter så där tror jag inte brännvidden spelar någon roll, åtminstonde inte vid samma avbildningsskala. Men det kanske upplevs svårare med tele i början men då får man backa en bit.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 29 mar 2011, 10:25 »
1. Det är lättare att hålla rörliga fiskar i sökaren när man är en bit ifrån akvariet eftersom det inte behövs så stora rörelser med kameran då. Men det behövs också någon typ av fjärrstyrd blixtlösning då.

2. Om snabb autofokus är viktigt så ska du välja ett objektiv med inbyggd fokusmotor, AF-S med nikontermer. Personligen föredrar jag manuell fokusering när jag använder makro och istället röra med närmre eller längre ifrån akvariet för att fokusera.

3. Såvitt jag vet finns ingen version av Nikons 105/2,8 med första generationens VR, det är antingen utan VR eller med VRII.
Jag stänger alltid av VR vid makrofotografering. Eftersom skärpedjupet blir kortare ju större avbildningsskala man fotograferar med (ju närmre motivet man är) så kan de små rörelserna i linsen som vibrationsreduceringen orsakar räcka för att man ska få oskärpa på motivet. VR flyttar ett linselement för att kompensera kamerarörelser, och ju närmre motivet man är desto större rörelser behövs.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad popetoteror

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 29 mar 2011, 10:52 »

3. Såvitt jag vet finns ingen version av Nikons 105/2,8 med första generationens VR, det är antingen utan VR eller med VRII.

Tack så mycket för Era svar.
OK, då förstår jag. På objektivet står "VR", jag trodde (felaktigt) att det skulle stå "VR II".

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 29 mar 2011, 11:13 »
Nej det står bara VR på objektiven oavsett om det är 1:a eller 2:a generationen.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri