Ciklider.se

Författare Ämne:  "Strömavbrott" - fiskarna dör  (läst 968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeanette_9

• Registrerad
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
"Strömavbrott" - fiskarna dör
« skrivet: 05 mar 2010, 16:09 »
Ett av mina akvarier (Malawi) står hos mina föräldrar som nu är bortresta och jag har varit där och skött om dem regelbundet. I söndags kom min syster dit och skulle bo där en vecka och hon skulle då mata fiskarna och jag behövde inte åka dit under den tiden.

I onsdags ringer hon och säger att mitt akvarium är konstigt, det lyser inte. Nu visar det sig att hon dragit ut elkontakten till hela mitt akvarium i söndagskväll (för hon skulle ladda mobilen och inte hittade något annat uttag och inte fattade att det var akvariet hon drog ur) så det har stått utan värme, ljus och filtrering i 3 dygn!  :angry:

När jag kom dit i onsdags så var en fisk död och det luktade ruttet i hela akvariet, jag bytte 50% av vattnet hällde i vattenberedningsmedel (som binder klor), filterbakterier och salt/bikarbonat.

Idag var jag där igen och såg direkt att fiskarna såg hängiga ut och en död fisk flöt omkring. Den var kanske död redan i onsdags men jag inte såg den, mycket sten i akvariet. Nu kan det ha varit syrebrist då jag satte utloppet från pumpen under vattnet i stället för över när jag bytte vatten i onsdags. Idag bytte jag 1/3 av vattnet och tillsatte lite mer salt. De fiskar som dött är två fullvuxna rödzebra hanar och de 5 zebrahanar som är kvar verkar nu bråka mer än tidigare samt att 2 av dem har skador (lite rödflammiga, enstaka fjäll borta) på sidorna på kroppen, antingen pga slagsmål eller att de skrapat sig på stenarna i akvariet.

Just nu oroar jag mig för de som är skadade, förutsättningarna att läka och stå emot sjukdomar lär ju inte vara dom bästa just nu.
Vad kan jag göra för att hjälpa fiskarna återhämta sig? Mediciner,salt, vattenkvalitet?

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
SV: "Strömavbrott" - fiskarna dör
« Svar #1 skrivet: 05 mar 2010, 16:14 »
Har du gjort rent alla filter det är viktigt när dom ståt still så länge sedan täta vattenbyten skulle jag rekomendera.
Lycka till & gör rent filterna.
MVH
Roger
Roger

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #2 skrivet: 05 mar 2010, 18:28 »
Döda filter bakterier är gift så det är viktigt, precis som sades tidigare, att rengöra filtren efter ett långt strömavbrott. Nu är det nog för sent att göra det och det bästa är vatten byten, vatten byten, och ännu fler vatten byten...
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad sleepy

• Medlem
  • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 mar 2010, 17:45 »
Jo som sagt innan mycke vattenbyten och sparsam matning. precis som ett nystartat kar. Kan anta att dina bakterier i filtret dog till 100% och nu behöver dom byggas upp på nytt.

Men oj va sur jag hadde blivit på syrran asso! riktigt segt....
Senaste bygge: Aqua terrarium 810L vatten + 700L luft
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.msg54053;topicseen#new