Ciklider.se

Författare Ämne:  tvätta sanden?  (läst 646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robincarlsson

• Medlem
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
tvätta sanden?
« skrivet: 23 jan 2010, 17:47 »
Ska har sand som botten med ska man tvätta sanden först?
köpte julas blästersand som jag sätt att många andvänder...
sen så är du ju massa järn i sanden, måste man ta bort den eller kan den va kvar?
mvh

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
SV: tvätta sanden?
« Svar #1 skrivet: 23 jan 2010, 18:29 »
Blästersanden från jula behöver du inte rengöra.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 877
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
SV: tvätta sanden?
« Svar #2 skrivet: 23 jan 2010, 19:01 »
Hej robincarlsson.
Nu är vi här igen! Det har mycket sagts om Julas blästersand! Jag har själv den i mitt kar och är mycket nöjd. Håkan (HåE) har tagit foto med metall spill i sitt kar och har uppmärksammat oss andra, att det kan förekomma i våra kar. (Tack för det Håkan!) Obs. att jag påpekar "metall rester" inte järn! det är ju "lite" skillnad på "järn och metall". Man tillför järn i akvariet med växter i för att just dessa skall växa bättre, så det är inte skadlig alls. T.o.m blidgivare får järn tabletter, för att få bättre tillväxt av "blodplasma", därför behöver Du inte att oroa Dig. Kör på! Om Du tycker att Julas bläster sand, ser bra ut! Jag tvättar  ALLTID sand som skall in i karet, men som HåE säger; i detta fall det är kanske inte nödvändig, ty Julas blästersand grumlar inte vattnet. Personligen tycker jag att det är inte SÅÅ omständigt att jag vill avstå från att tvätta sanden.....för säkerhets skull. Mina fiskar kostar så mycket att dessa är värda, lite sköljning av sand. Ha det gott!
Vänligen, Andrej.
Diver