Ciklider.se

Författare Ämne:  Malawibiotop  (läst 742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeanette_9

• Registrerad
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Malawibiotop
« skrivet: 19 jan 2010, 18:38 »
Jag skulle vilja ha tips på inredning till en Malawi biotop. Har röd zebra som kommer kompletteras med någon mer art.

Idag har jag lavasten och ljust grus som är 3 mm.
Är det ljus sand/grus som gäller? Är sand (typ bläster) att föredra framför mitt grus?

Vilken typ av stenar kan man använda för att det ska bli så naturtroget som möjligt? Har sett att många använder lite ljusare stenar men hur är det med skiffer förekommer det i Malawisjön? Det skulle ju vara suveränt att bygga grottor av.

När det gäller bakgrund har jag kikat lite på BTN Slimline, har hört rykten om att den kommit i en ny färg (förutom vit och röd) är det någon som vet något om detta?
Vilken tycker ni passar bäst av den vita och röda?

Jag har ett helglasakvarium (250 L) som hittills stått på en frigolitskiva men i och med att jag skaffar ny bänk skulle jag vilja slippa frigoliten. Har sett någon typ av gummiduk som verkar vara till för att ha under akvariet stämmer det? Räcker det att ha denna duk istället för frigoliten. (har frigolit i akvariet också)

Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa funderingar.

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
SV: Malawibiotop
« Svar #1 skrivet: 20 jan 2010, 02:10 »
Välkommen till forumet!
Lavasten är inte biotop riktigt, men kan vara riktigt snyggt. Sedan är den bra för yngel att gömma sig bland. När det gäller grus eller sand så föredrar jag sanden pga att den är lättare att hålla ren. Skiten ligger kvar uppe på sanden och blir därmed lätt att suga bort med en slang. Cikliderna älskar också att sila sanden genom gälarna i jakten på mat.
Om du har en jämn bänkskiva så går det bra att använda en gummi duk eller ett liggunderlag under ditt helglasakvarium. Om den därimot är något ojämn så skulle jag råda dig till att använda frigolit för att slippa onödiga spänningar i glaset och silikonfogarna. Här har du en länk till en massa Malawi kar för inspiration.

http://www.ciklider.se/forum/index.php?board=26.0
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.