Ciklider.se

Författare Ämne:  Bikarbonat  (läst 2637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KG

• Registrerad
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Bikarbonat
« skrivet: 03 maj 2007, 17:41 »
Någon som kan redogöra för hur man använder detta?
Dosering? Effekter,endast ph-höjande? Vanligt bikarbonat?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Bikarbonat
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2007, 18:42 »
Hur mycket bikarbonat man behöver tillsätta beror på vad man har för vatten att utgå från. Man behöver två olika tester; KH och pH.
Att tillsätta bikarbonat ökar vattnets buffringsförmåga, mät KH före och efter tillsats av bikarbonat för att se resultatet. Med bättre buffringsförmåga (högre KH) får man stabilare pH som inte pendlar mellan vattenbytena. När du har ett KH som ligger på minst 3-5 kan du mäta pH med ett pålitligt resultat.
En fördel med bikarbonat är att det bara höjer pH till max 8,5, tillsätt bara i samband med vattenbyte!
Det är viktigare att ha en bra buffringsförmåga med stabilt pH än att pH ligger exakt rätt.
Det är vanligt bikarbonat som används. Det små påsarna som finns i livsmedelsbutikerna blir väldigt oekonomiskt så försök hitta storförpackningar istället. Jag har hittat 2 kilos förpackningar på Citygross. Annars brukar man kunna få köpa större förpackningar genom bagerier.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2007, 18:48 »
Tackar så mycket för infon. Jag bor i Malmö och tar vatten från kranen så det har rätt högt ph i sej själv. Vilken dosering? Hur mycket? Ungefär alltså, eftersom det beror på vad man utgår ifrån. Tex hur många ml/ 100 l för att höja 1/10 ph?
Tillsätts väl endast vid vattenbyten förmodar jag.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2007, 18:59 »
Precis, tillsätt bara bikarbonat i samband med vattenbyte!
När det gäller dosering kan det vara väldigt varierande, så det är väldigt svårt att säga hur mycket som behövs. Jag brukar tillsätta 1-2 matskedar per 100-liter till mitt kar med tanganyikaciklider. Vårt kranvatten från Bolmen ligger på omkring KH 3 och pH 7,5, och efter tillsats på runt KH 4-5 och pH strax under 8.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2007, 19:11 »
Tack!!
Då behöver jag bara skaffa en KH-mätare då. Och kanske en Bra PH-mätare, jag har tetra test där man droppar reagens i provrör. Problemet är att det är väldigt svårt tycker jag, att se det exakta PH- värdet. Jag kan ju se att det är kraftigt blått, men att jämföra med den medskickade färgskalan och se exakt ph tycker jag verkar omöjligt. Så jag skulle gärna hitta en exakt mätare digital tex. som mäter både ph o kh, och kanske gh också. Har du nått tips på en sådan apparat som man inte behöver ta banklån för att ha råd med?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2007, 19:30 »
Jag tycker att dropptester funkar bra och är tillräckligt noga för ändamålet. Elektroniska tester måste kalibreras regelbundet för att vara pålitliga. KH test brukar vara lättare eftersom man räknas antalet droppar som behövs för att vätskan ska skifta färg.
På senare tid har jag blivit lat och börjat använda Aquavitals multistickor. Det är teststickor som doppas i akvariet, sen väntar man 1 minut för att sedan avläsa 5 olika mätvärden (pH, GH, KH, NO2 och NO3). Mycket smidiga men tyvär ganska dyra.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri