Ciklider.se

Författare Ämne:  Ställnings bygge  (läst 15768 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KG

• Registrerad
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Ställnings bygge
« Svar #60 skrivet: 10 jul 2007, 17:35 »
Hej!
Nä det är just det med spänningarna. Här kommer ju avlastningspunkterna att ligga som i en triangel och det är 25% mindre än i en den rektangel som ett normalakvarie utgör. Hade du satt upp det så i vardagsrummet i din lägenhet/ditt hus? Jag känner mej väldigt osäker. Jag skulle kunna ha ett femte ben där fram, men det blir inte snyggt, det ska ju vara estetiskt också. Någon som vet hur starka MDF skivorna är? Tänkte ha en sån under burken.

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #61 skrivet: 10 jul 2007, 17:44 »
Här är en bra länk. Kanske litet väl avancerad konstruktion men det ser väldigt bra ut.

http://www.thecarlislefamily.com/reef/build_pics/stand2/stand2.html
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: 10 jul 2007, 17:53 »
Det var en riktig overkill- och fullt som stryk, men där är en bild på nederdelen som är intressant, fast nu vet jag inte hur stort det är .
Dessutom har jag sågat till allting.
Jag tror att jag ska göra ställningen 50cm djup, då får jag iallafall fyra avlastningspunkter, och ett överhäng på 10cm kan ju inte spela nån roll.
Vad tror du om det?
Jävla trevligt land du bor i förresten jag har varit där många gånger,min syster bor i Montreal sen 12 år.

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #63 skrivet: 10 jul 2007, 18:08 »
Hej!
Nä det är just det med spänningarna. Här kommer ju avlastningspunkterna att ligga som i en triangel och det är 25% mindre än i en den rektangel som ett normalakvarie utgör. Hade du satt upp det så i vardagsrummet i din lägenhet/ditt hus? Jag känner mej väldigt osäker. Jag skulle kunna ha ett femte ben där fram, men det blir inte snyggt, det ska ju vara estetiskt också. Någon som vet hur starka MDF skivorna är? Tänkte ha en sån under burken.

Om det var mitt kar och jag tänkte ha det i vardagsrummet så skulle jag nog använda MDF på tvären som ben, fyra stycken, en skiva på både under och över. På det sättet kan du ha tre skåp under karet för pump osv.

Här är en enkel sketch.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #64 skrivet: 10 jul 2007, 18:11 »
Det var en riktig overkill- och fullt som stryk, men där är en bild på nederdelen som är intressant, fast nu vet jag inte hur stort det är .
Dessutom har jag sågat till allting.
Jag tror att jag ska göra ställningen 50cm djup, då får jag iallafall fyra avlastningspunkter, och ett överhäng på 10cm kan ju inte spela nån roll.
Vad tror du om det?
Jävla trevligt land du bor i förresten jag har varit där många gånger,min syster bor i Montreal sen 12 år.

Dom flesta bänkar är overkill, men det är också en hel del vatten så det kan ju bli dyrt om nåt händer.

Ja, Kanada är ett bra land. Jag ångrar inte att jag flyttade hit, fast man saknar ju Sverige ibland.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: 10 jul 2007, 18:13 »
Det där är en väldigt bra ritning, tyvärr har jag redan köpt och sågat upp enligt Mickes modell. Sen vet jag inte hur man fixerar MDF en eller hu pass stark den är, men ritningen är mkt intressant och påminner om Juwels originalkonstruktion

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #66 skrivet: 10 jul 2007, 18:15 »
Jag har använt den konstruktionen för vanliga kar tidigare. Det blir ganska tungt men också otroligt starkt och stabilt.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: 10 jul 2007, 18:15 »
de lodräta skivorna ser ut att kunna lägga sej på sidan rätt lätt. men det kan man kanske rätta till med klossar nere och uppe

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #68 skrivet: 10 jul 2007, 18:17 »
de lodräta skivorna ser ut att kunna lägga sej på sidan rätt lätt. men det kan man kanske rätta till med klossar nere och uppe

Skivan bakom stabiliserar. Skivan under eliminerar problem med ojämnt golv
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: 10 jul 2007, 18:19 »
Hur har du fäst och stabiliserat de lodräta skivorna? Använder du 19mm? Skruvar du i de vågräta skivorna i de lodräta? De är ju rätt så tunna och får ingen stabilitet och går kanske sönder

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: 10 jul 2007, 18:22 »
Den tjockaste MDF här är på 19mm, det är rent för tunt att skruva i

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #71 skrivet: 10 jul 2007, 18:26 »
Jag kommer inte ihåg vilken tjocklek jag använde men det var nog mer än 19mm. Jag använde träplugg, lim, samt förborrade hål och skruv. De vågräta skruvas i de lodräta. Skivan bakom täcker hela baksidan. Jag använde en sticksåg för att såga ur ett par hål i baksidan för slangar osv.

Sista bänkarna jag byggde var i 2"x3" och 2"x4" mest för att få ner vikten, men det var till fyrkantiga kar och dom står i källaren så jag brydde mig inte så mycket om utseende.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #72 skrivet: 10 jul 2007, 18:27 »
Den tjockaste MDF här är på 19mm, det är rent för tunt att skruva i

Spånskiva går lika bra så länge du målar den efteråt för att undvika vattenskador.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad KG

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: 10 jul 2007, 18:28 »
Låter inte stabilt. Måste tyvärr gå nu, ska till Clas olsson innan de stänger