Ciklider.se

Författare Ämne:  660L projekt.  (läst 19460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad timo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1291
    • Visa profil
SV: 660L projekt.
« Svar #30 skrivet: 21 dec 2009, 11:57 »
vad heter silliconen du köper på clas ohlsson??

Det är ett Danskt silikon som heter Dana Lim Akvariesilicon.

Utloggad BrauAG

• Medlem
  • Antal inlägg: 193
  • 600 Tanganiyka + 175 Liter Malawi
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 21 dec 2009, 13:12 »
Det är ett Danskt silikon som heter Dana Lim Akvariesilicon.
Okey,, är den billigare?? funkar lika bra eller?

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 21 dec 2009, 14:05 »
Kostar ca. 50kr för en tub. Jag har använt den innan utan problem..men kanske andra här som har en annan erfarenhet av denna produkt?

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 877
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 21 dec 2009, 15:19 »

här har dom det, du har det oftast dagen efter beställning

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hobby-silikonlim-svart-p-333?osCsid=d16bcdb41d8c9d45b60c6deee65eedc8

sen såg att den här tyska sidan hade det billigt, men tydligen inte i lager just nu

https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/348_349/products_id/3022?osCsid=0a2c81af2fa489b14573df84dc566f89
[/quote
Tack Peter för länkar ang. svart silikon! Ha en riktig God Jul och Gott Nytt År!
Vänligen, Andrej.
@Timo. Ok. jag trodde att Du skall ha svart silikon. Transparent silkion har jag inga problem att få tag i, enbart med den svarta. Lycka till i Stockholm och med Ditt nya kar!
Vänligen, Andrej.
Diver

Utloggad Göran

• Medlem
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
    • http://www.skovdeaf.se/
« Svar #34 skrivet: 21 dec 2009, 15:32 »
Jag kommer inte att ha svart silikon utan vanlig. Den köper jag faktiskt på Clas Ohlson, och än så länge har den funkat. Svart silikon har jag köpt på Djurmagazinet innan.

Tänk på en sak Timo när det gäller transparent silicon, den reflekterar i glaset.

Om du anv svart silicon och samtidigt mörkar sido och bakruta så kommer siliconet inte att synas någonting iförhållande mot den transparenta.

Även om du lägger grus eller torv i siliconet så kommer det att lossa efter en tid och så blänker det transparenta.

Jag har testat båda sorterna så jag vet. Nu är jag ganska petig med detaljer men det kan vara bra att veta.

Här har du länken till PWSS och deras svarta silicon. Jag tycker det är dumt att snåla med lågpris silicon när det finns kvalitet produkter. Går ju bara åt 2-3 tubar till karet.
http://www.pwss.se/home.php?cat=56

God Jul på dig.
Mvh Göran

www.skovdeaf.se

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 21 dec 2009, 16:37 »
Tänk på en sak Timo när det gäller transparent silicon, den reflekterar i glaset.

Om du anv svart silicon och samtidigt mörkar sido och bakruta så kommer siliconet inte att synas någonting iförhållande mot den transparenta.

Även om du lägger grus eller torv i siliconet så kommer det att lossa efter en tid och så blänker det transparenta.

Jag har testat båda sorterna så jag vet. Nu är jag ganska petig med detaljer men det kan vara bra att veta.

Här har du länken till PWSS och deras svarta silicon. Jag tycker det är dumt att snåla med lågpris silicon när det finns kvalitet produkter. Går ju bara åt 2-3 tubar till karet.
http://www.pwss.se/home.php?cat=56

God Jul på dig.

Mmm...kloka ord som vanligt Göran. Klart man inte ska spara på en av dom viktigaste beståndsdelarna i karet. Och sen är det ju klart som korvspad att svart måste bli bättre när jag tänkt måla bakrutan svart.

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #36 skrivet: 22 dec 2009, 13:38 »
glasmästare brukar ha akvariesilicon , köper svart akvariesilicon för 50:- tuben hos min närmsta :)
Malawi is the shit

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 22 dec 2009, 14:00 »
glasmästare brukar ha akvariesilicon , köper svart akvariesilicon för 50:- tuben hos min närmsta :)
Hej Daniel.
Kollade med "min" glasmästare: han hat inte den och dessutom skulle jag inte få det billigare om han skulle ta hem den. Nu beställde jag svart silkion på PWSS och fick underbar gensvar: "snabba ryck"- mao. fint kundbemötande. Den är inte billig med ...kvalitee´kostar, så är det bara. Ha en God Jul och Gott Nytt År.
Vänligen, Andrej.
Diver

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 23 dec 2009, 21:29 »
Hejsan svart akvarie silicon såg jag på Beijers bygg tittade inte så noga på den då jag var ute efter andra saker men den som söker kan kanske prova där.Mvh Mille.
Dieselråttan

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 24 dec 2009, 10:29 »
Hejsan svart akvarie silicon såg jag på Beijers bygg tittade inte så noga på den då jag var ute efter andra saker men den som söker kan kanske prova där.Mvh Mille.
Tack för tips Mille. Ha det gott! God Jul och Gott Nytt år!
Andrej.
Diver

Utloggad Magnus m

• Medlem
  • Antal inlägg: 1434
  • Sanningen är alltid bäst
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 24 dec 2009, 12:38 »

Kul du skaffade modulerna i kalkfärgen ska bli skoj att se.
Tycker dom är snygga.
1820 liter gott och blandat
160 & 60 liters yngelkar

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 28 dec 2009, 12:44 »
Kul du skaffade modulerna i kalkfärgen ska bli skoj att se.
Tycker dom är snygga.
Tycker också dom är riktigt snygga....och har fått för mig att akvariet blir lite mer "fotovänligt" men en ljusare bakgrund :)

Utloggad MIKA

• Medlem
  • Antal inlägg: 1223
  • Tropheus ob
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 04 jan 2010, 17:44 »
Hur går det Timo ? Man är ju nyfiken på hur det kommer att bli  ;)
Salt

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 04 jan 2010, 18:49 »
Det går sakta, men förhoppningsvis säkert Mika. Silikonade karet igår....Åker till Danmark imorgon och hemma på Fredag. Skall skaffa en skiva att ha under karet när jag kommer hem. Sen blir det till att fylla karet och hålla tummarna att det inte läcker  :sad:

Utloggad Magnus m

• Medlem
  • Antal inlägg: 1434
  • Sanningen är alltid bäst
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 04 jan 2010, 19:14 »
Det går sakta, men förhoppningsvis säkert Mika. Silikonade karet igår....Åker till Danmark imorgon och hemma på Fredag. Skall skaffa en skiva att ha under karet när jag kommer hem. Sen blir det till att fylla karet och hålla tummarna att det inte läcker  :sad:

Går säkert bra, sen får du börja  skapa och ej hålla oss på halster ;)
1820 liter gott och blandat
160 & 60 liters yngelkar