Ciklider.se

Författare Ämne:  660L projekt.  (läst 19462 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad timo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1291
    • Visa profil
SV: 660L projekt.
« Svar #15 skrivet: 19 dec 2009, 09:51 »
Trevligt mått på ditt kar Timo, kommer säkert att bli mycket snyggt när det blir klart. Alltid lite kul med vinterpyssel så här års...

Det enda som jag reagerar på när jag ser din alu-ställning är att det bara är 6 ben på 2 m, brukar vara 8 ben vanligtvis.

Var nogrann när du ställer på karet så inte mittenbenen knäcker bottenrutan.  Detta har diskuterats i en annan tråd här, där jag och Peckers kommit med en hel del instruktioner.

Lycka till med projektet.

Tack Göran. Har du någon länk till till tråden du nämner, skulle vara intressant att läsa denna. Mvh/Timo

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 19 dec 2009, 09:53 »
Hej Timo
Ja lite bilder kommer men det kommer att ta lite tid eftersom det nya 720 kan jag inte ta in just nu (för mycket snö) det andra 720 kommer jag inte att lägga ner så mycket tid eller pengar på för det ska jag ha i garaget & letar efter 3st till till Garaget,
Ha en god Jul så får vi hoppas att våra project startar fortare än vi hoppas.
MVH
Roger

Man ska skynda långsamt :) Vad är det för kar du är ute efter till garaget?
Mvh/Timo

Utloggad Göran

• Medlem
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
    • http://www.skovdeaf.se/
« Svar #17 skrivet: 19 dec 2009, 10:04 »
Tack Göran. Har du någon länk till till tråden du nämner, skulle vara intressant att läsa denna. Mvh/Timo

Här kommer länken:  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3593.msg33993#msg33993

Mvh Göran

www.skovdeaf.se

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 20 dec 2009, 08:55 »
Här kommer länken:  http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3593.msg33993#msg33993

Tack igen Göran. Mycket nyttig läsning i länken. Jag har tänk göra enligt följande, säg gärna vad du (ni) tycker om detta: Vi har gjuten platta på kåken så jag vet inte vad som finns under laminatgolvet. Men jag har tänkt köpa en MDF skiva som är lika stor som karet och klä detta med samma laminat som vi har på golvet. Sen tänker jag även ha en tunn frigolitskiva mellan akvarium och ställning, även att en del säger att det inte behövs på ramakvarium. Sen tänker jag naturligtvis följa ditt tänstickstrick Göran :)
Kan nämna att när jag hämtade karet så var det fortfarnade fyllt och han hade ett mellanrum på nästan 1cm mellan kar och ställning under mittenbenet!
Han var fullt medveten om detta men tyckte inte att det gjorde  något. Mvh/Timo

Utloggad Magnus m

• Medlem
  • Antal inlägg: 1434
  • Sanningen är alltid bäst
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 20 dec 2009, 09:24 »

Hej Timo.

Ska bli kul att följa ditt projekt!! Ska själv snart börja göra om mitt 720 liters. Men intressanta moduler du köpt, kan säkert bli kanon.

Du behöver ej vara rädd att din benställning är konstig mitt nya akvastabil kar på 720 liter har oxå bara 6 ben, så bara ställ in det rätt så är det inga problem.
Lycka till!!
1820 liter gott och blandat
160 & 60 liters yngelkar

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 877
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 20 dec 2009, 09:29 »
Hej Timo.
Det blir riktig kul att följa Din projekt! Hoppas att Du bifogar många bilder under pågående arbete. Jag kanske får vara fräck och fråga Dig var köper Du svart silikon? Jag har beställt den på "akvarieshopen.se" men fått dålig respons. Efter lång tid fick jag svar att den finns inte på lager och när jag ställde frågan om dem vet när den kan bli tillgänglig, så ......väntar, väntar och inget svar ännu. Nu har jag tröttnat på det och måste få tag på svart akvarie silkon på annat sätt. Jag bor i små sammhälle, så här finns inte möjlighet att få tag i det utan jag måste åka till större ställen. Tack för svar och ha en God Jul och Gott Nytt År!
Vänligen, Andrej.
Diver

Utloggad gnagarhazze

• Medlem
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 20 dec 2009, 09:33 »
Håller med Magnus det är kul å följa såna här projekt med många bilder och lixom Magnus så har jag oxå ett akvastabil 720 lit och benställningen har bara 6 ben!Det är nog uträknat att det ska hålla och är man bara nogrann så är det nog inga problem.
God Jul Hazze
720 lit Rovmalawi
540 lit Mbunas

Utloggad Flawlesswish

• Registrerad
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 20 dec 2009, 14:43 »
Tack igen Göran. Mycket nyttig läsning i länken. Jag har tänk göra enligt följande, säg gärna vad du (ni) tycker om detta: Vi har gjuten platta på kåken så jag vet inte vad som finns under laminatgolvet. Men jag har tänkt köpa en MDF skiva som är lika stor som karet och klä detta med samma laminat som vi har på golvet. Sen tänker jag även ha en tunn frigolitskiva mellan akvarium och ställning, även att en del säger att det inte behövs på ramakvarium. Sen tänker jag naturligtvis följa ditt tänstickstrick Göran :)
Kan nämna att när jag hämtade karet så var det fortfarnade fyllt och han hade ett mellanrum på nästan 1cm mellan kar och ställning under mittenbenet!
Han var fullt medveten om detta men tyckte inte att det gjorde  något. Mvh/Timo
1 cm mellan kar och ställning?! låter rätt tokigt!

Gäller det här med 6 ben även 540 liters kar? så man ska lägga en tändsticka under?
540L Malawi 450L Malawi 40L Malawi yngel 150L Spott/yngel kar

Utloggad Göran

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 20 dec 2009, 15:59 »
Tack igen Göran. Mycket nyttig läsning i länken.  Mvh/Timo

Det blir säkert bra med din uppställning av karet så som du beskriver... Å gör du som i länken kan du säkert sova gott på nätterna. ;)

(Ang din frigolit så menar du väl en skiva också under karet...)
Mvh Göran

www.skovdeaf.se

Utloggad Göran

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 20 dec 2009, 16:10 »
Gäller det här med 6 ben även 540 liters kar? så man ska lägga en tändsticka under?

Det viktiga är att man justerar in hörnbenen först, ställer på karet och vattenfyller lite så det blir lite tyngd för att sedan som sista moment justera ner mittenbenen..

Det som inte får hända är att mittenbenen orsakar att alu-ställningen buktar upp på mitten, vilket mycket lätt kan orsaka att bottenrutan spricker när karet vattfylls helt.

Detta är viktigt med alla alu-ställningar som har fler ben än 4st.

Många akvarister  anv någon typ av skiva med frigolit på under karet av den orsaken att detta tar upp små ojämnheter som kan orsaka spänningar i karet.
Mvh Göran

www.skovdeaf.se

Utloggad cichlids4fun

• Medlem
  • Antal inlägg: 1007
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 20 dec 2009, 21:52 »
Hej Timo.
Det blir riktig kul att följa Din projekt! Hoppas att Du bifogar många bilder under pågående arbete. Jag kanske får vara fräck och fråga Dig var köper Du svart silikon? Jag har beställt den på "akvarieshopen.se" men fått dålig respons. Efter lång tid fick jag svar att den finns inte på lager och när jag ställde frågan om dem vet när den kan bli tillgänglig, så ......väntar, väntar och inget svar ännu. Nu har jag tröttnat på det och måste få tag på svart akvarie silkon på annat sätt. Jag bor i små sammhälle, så här finns inte möjlighet att få tag i det utan jag måste åka till större ställen. Tack för svar och ha en God Jul och Gott Nytt År!
Vänligen, Andrej.

här har dom det, du har det oftast dagen efter beställning

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hobby-silikonlim-svart-p-333?osCsid=d16bcdb41d8c9d45b60c6deee65eedc8

sen såg att den här tyska sidan hade det billigt, men tydligen inte i lager just nu

https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/348_349/products_id/3022?osCsid=0a2c81af2fa489b14573df84dc566f89
mvh
Peter

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 21 dec 2009, 08:09 »
Det blir säkert bra med din uppställning av karet så som du beskriver... Å gör du som i länken kan du säkert sova gott på nätterna. ;)

(Ang din frigolit så menar du väl en skiva också under karet...)

Tack Göran....man blir ju lite orolig när man hör om alla som fått sina bottenrutor spräckta. Men sen är jag också otroligt glad att du och många andra här kommer med goda råd och förslag. Och du vet ju vad du pratar om :) Ja, jag ska ha en tunn frigolitskiva under karet, precis som jag har på 540L helglaskar. Får passa på och önska dig en God Jul också. Mvh/Timo

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 21 dec 2009, 08:12 »
1 cm mellan kar och ställning?! låter rätt tokigt!

Du anar inte vad jag tänkte när jag så det! Fattar inta att karet hade hållt över huvudtaget. Jag kan tyvärr inte svara på din fråga eftersom detta var nytt för mig också....men finns många här som är duktiga.

Utloggad timo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 21 dec 2009, 08:28 »
Tack alla för era synpunkter och intresse för detta. Också befriande att höra att fler bara har 6 ben under sina 720L. Ska fira julen i S-holm så nu ligger projektet nere minst en vecka. Men karet är inne i alla fall, hade nästan 20 minusgrader här hemma igår och sen in med karet in i värmen....gissa om jag var nervös! Blev en liten förändring i valet av moduler eftersom H inte fanns på lager. Så det blev en B istället. Så nu har jag ett antal moduler att vända och vrida på!

Andoff: Jag kommer inte att ha svart silikon utan vanlig. Den köper jag faktiskt på Clas Ohlson, och än så länge har den funkat. Svart silikon har jag köpt på Djurmagazinet innan.

Sen vill jag passa på och önska alla en God Jul och Gott Nytt År. Fast inte kan man hålla sig härifrån hela julhelgen :)

Utloggad BrauAG

• Medlem
  • Antal inlägg: 193
  • 600 Tanganiyka + 175 Liter Malawi
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 21 dec 2009, 11:07 »
vad heter silliconen du köper på clas ohlsson??