Ciklider.se

Författare Ämne:  HUr man flyttar ciklider  (läst 205578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad malawijanne

• Medlem
  • Antal inlägg: 1803
    • Visa profil
HUr man flyttar ciklider
« skrivet: 04 dec 2009, 23:37 »
Ja jag börjar min lilla serie hur man kan flytta ciklider.
Lägger ut en lite bild på mitt lilla förråd, som tyvärr inte räckte till.Janne
Jag tycker om röda malawiciklider.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
SV: HUr man flyttar ciklider
« Svar #1 skrivet: 04 dec 2009, 23:57 »
Ja jag börjar min lilla serie hur man kan flytta ciklider.
Lägger ut en lite bild på mitt lilla förråd, som tyvärr inte räckte till.Janne
Ja det var lite roligt, jag mätte  och mätte , men tyvärr så räckte det inte till, ( jag var nog lite för positiv).
Så det var bara att göra på ett annat sett.'
Jag har forfarande 12 baljor på balkongen som inte fick plats, det blev tyvärr bara 50 cm i gången.
Men allt går att lösa.-Janne

Utloggad janneviking

• Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Viktoria i alla kar!!
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 05 dec 2009, 01:08 »
Måste vara ett helsike att komma till och göra något på 50cm!!! jag har två ställningar och där har jag 90cm och det upplever jag som trångt.Ser trevligt ut annars men lite dåligt med plats för fåtöljen :)
Men bättre än inget!!
Janne
Viktoria kar nummer 11 klart!!!

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 05 dec 2009, 01:15 »
Det ser lite trångt ut. Men du är väl brandman och van med trånga utrymmen :). Men annars ser det fint ut.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad timo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1291
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 05 dec 2009, 06:18 »
Är det i det nya huset Janne? Ser ju nästa mindre ut än vad du hade innan....men det kanske det inte är.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 05 dec 2009, 10:26 »
Ja det är i mitt nya boende, det är en bostadsrätt på 75 kvadrat.
Tyvärr så gick klädkammaren åt till mina baljor.
men jag får tyvärr stuva om det lite, nu precis när jag har satt upp det.
Det blev för trångt.
Dom fyra baljorna som är på ställningen till vänster dom är på 315 liter st, dom skall jag sälja, dom tre 150 liters baljorna längst fram skall jag också sälja.
Det blir 12 st 85 liters yngelbaljor till vänster plus att det bli 3 st 222 liters baljor längst fram i stället, sedan skall den ställningen till höger med fyra baljor bort, då lär det bli lite mer plats.
Men tyvärr så uppstår ju ett annat problem, tar jag bort dom stora baljorna så får jag för lite avelsbaljor.
Men det finns en lösning på det.Jag har investerat i 2st rio 400 juvel baljor, en rio 300 juvelbalja och en rio 260 liters juvelbalja. ;D
Så tyvärr så får jag sätta dom i vardagsrummet och köpa lite mindre möbler och knö ihop det, till min frus stora glädje.
Först åkte klädkammaren och nu åker vardagsrummet.
Bilder kommer efterhand som jag gör klart mitt lilla projekt.Janne

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 05 dec 2009, 11:23 »
Japp, då har åtminstone 2 baljor kommit upp 2st 400.
Det känns som att jag har lite för mycket fisk just nu, när jag håller på att flytta fiskar, det blir trångt,hmm jag får nog kränga av lite firefish.
Tyvärr så blir det en avelsbalja för lite , men jag har en reservplan där.
Jag får lägga lite mbuna och aulonocaror i mina 222 liters när jag har satt upp dom, det har funkat förr.
En sak som jag har fått lite erfarenhet när man flyttar baljor och fiskar från lokal till lokal, det är femte lokalen för mig nu.
Det är att dom så kallade nyttiga bakterierna inte är så känsliga, både pump och sand blir ju ofta stående, för att det brukar ju ofta ta lite tid att ta ner och sätta upp baljor. men jag får faktiskt ingen nitrit.Janne

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 05 dec 2009, 11:31 »
Detta 260 tänkte jag ha jämte mina 400, men jag tycker det är lite lågt förhållande till dom andra, så det kränger jag av.
Det blir ett 300 juwel istället, hämtar det i veckan, då blir det samma höjd och det blir även samma typ av handtag på möbeln. Synd bara att jag hann limma på bakgrunden, men det är bara att köpa en ny och börja limma igen. Sedan är det ju aldrig fel med ett större akvarium, till min frus stora förvåning och glädje.Janne
« Senast ändrad: 05 dec 2009, 11:34 av malawijanne »

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 05 dec 2009, 11:44 »
Här är andra sidan utav vardagsrummet, här blir det ett 260liters, trångt går fisken nu.
Det blir ett senare angenämt jobb att sortera och lägga alla yngel och avelsdjur i rätt baljor.
Även investera i lite mera sand och plocka in alla stenar som jag skall ha till inredning, dom ligger på balkongen på utsidan tillsammans med mina yngelbaljor som ska in i klädkammaren.Janne

Utloggad decimus

• Registrerad
  • Antal inlägg: 161
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 05 dec 2009, 11:56 »
ser fantastiskt ut... du får svara på mina mejl med =)

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 05 dec 2009, 12:07 »
ser fantastiskt ut... du får svara på mina mejl med =)
Ja det ska jag göra Martin, det har varit lite mycket senaste tiden, frun pratade något om att hon saknade skåp och garderober, så vi har tagit några svängar till IKEA den senaste tiden plus att det tar ju en stund att montera ihop det också, men jag ska kolla mailen.Janne

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1695
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 05 dec 2009, 12:16 »
Ser bra ut Janne! Förstår att det är ett stort pusslande när du behöver slimma kostymen lite. Ser dock mycket trevligt ut med karen. Förresten så ska du ha all beröm för artikeln i Ciklidbladet. Kanonbra!

Nu kanske det kommer en ny artikel om hur man maximerar sin hobby med familjelivet i 75 kvadrat...

Jag har själv en trea på 73 kvadrat så jag vet vad du har att pyssla med. Jag ska också fylla en större klädgarderob med odlingsakvarium. Garderoben är 145cm djup och 120cm bred. ;D Som tur är det högt i tak så det går att ställa en del kar på höjd. Ska snart riva ut allt och måla för att sedan bygga en ställning. Idag köper jag 3st 150L odlingskar.

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 05 dec 2009, 12:27 »
På tal om att spara utrymme, frun nämnde som sagt var att det saknades skåp och garderober.
IKEA har suveräna garderober som rymmer en del, vi köpte en som var 75 cm djup och 3 meter bred med skjutdörrar, kanonkvalite.Lägger ut et par bilder på den, som ni ser på bilden så är jag inte klar med alla mina bruna paket från IKEA ännu, paketen som ligger jämte skall upp ovanför tvn i sovrummet.Janne

Utloggad malawijanne

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 05 dec 2009, 12:28 »
Lägger ut en bild på hur dom ser ut invändigt.Janne

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1695
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 05 dec 2009, 12:44 »
Sedär...jag som tänkte tillverka en egen...vad kostar den där och vad heter den?