Ciklider.se

Författare Ämne:  Akvarium som spricker?  (läst 4894 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teufelin

• Registrerad
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Akvarium som spricker?
« skrivet: 29 nov 2009, 10:51 »
Har läst skrämmande mkt om akvarier som spricker nu på sistonde...
De flesta verkar spricka i botten?
Vad beror det oftast på ?  :huh:

Får hem ett 420liters Rubin m möbel på tisdag och måste erkänna att man är lite orolig.
På nått sätt känns det ändå tryggare om det står på möbel iom att när ett kar står på alu ställning och det blir spricka så bara forsar det ju ut !
Men har man en möbel som stoppar upp kanske det mer blir "pys-punka" ?
Under förutstättningarna att det är botten som brakar.... :eek:

Sen har jag även läst att många har en frigolitskiva eller liggunderlag i botten innan sanden...det är nått som kommer åka ner i mitt kar iaf!

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
SV: Akvarium som spricker?
« Svar #1 skrivet: 29 nov 2009, 11:38 »
jag är inte säker på det, men jag tror att det beror på att de inte har haft något skydd som t ex frigolitplatta eller liggunderlag i botten på akvariet.
då har stenar och andra tunga föremål skadat och i värsta fall, gjort så att det har spruckit.
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1694
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 29 nov 2009, 12:11 »
Anledningen till att akvarier spricker beror antingen på att karet inte står i lod. Det beror också på hur silikonfogarna är. Man bör kontrollera silikonfogarna innan man sätter igång karen. De ska vara elastiska och mellanhårda...hålla samman på båda glasdelarna och helst inte ha någon luftbubbla som vid tryck kan sprida sig och göra så att fogen släpper och vatten kan rinna ut. Som det är beskrivet ovan så bör man även vara försiktig med stenar och inredning i akvariet. Skydda gärna med tunnare liggunderlag (smular inte som frigolit). Man kan välja att skydda hela bottenytan eller enbart skära till bitar som passar under de stenar man ställer upp. Liggunderlagen kan silikonas fast på stenarna, men vissa stenarter fäster silikonen inte så bra på.

A och O är ändå att man ställer karet rakt...och det innebär helt rakt från höger till vänster, fram till bak och med detta även från främre hörn på ena sidan till bakre hörn på andra sidan. Har man ställt akvariet helt i lod så kan man även lägga en frigolitbit under hela karet (inkl ram om det finns). Då bör du vara riktigt skyddad mot den typ av skada där glaset spricker. Använder du aluramställning eller lecablock så är mitt råd att lägga en spånskiva mot ställningen/blocken och sedan frigolit under akvariet. På det här sättet skyddar du akvariet från att "säcka" och ge spänningar på fogarna.

Folk slarvar när de ställer upp akvarium och tror att det funkar skitbra med att bara ställa upp möbeln och på med akvariet...sedan fylla med vatten och köra. Riktigt så lätt är det inte och man tjänar massor på att vara noggrann när man installerar ett akvarium i sitt hem. Ju större desto viktigare...

Lycka till! ;D
« Senast ändrad: 29 nov 2009, 12:15 av Tricella »

Utloggad Flawlesswish

• Registrerad
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 29 nov 2009, 14:38 »
Mitt står inte helt i lod vet jag, för vattnet lutar lite mot främre rutan och ner mot vänstra sidan, Dock är jag inte så orolig då det ska snart ner för jag ska flytta och då får jag vara mer noggrann, Men i mitt fall är juh möbeln fast går inte att justera på nåt sätt, hur gör jag för att få den helt i lod? petar papper under möbeln? :P
540L Malawi 450L Malawi 40L Malawi yngel 150L Spott/yngel kar

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 29 nov 2009, 15:28 »
Visst bör det stå i lod men det är väl mest ur en estetisk synvinkel. Viktigare då att underlaget är helt plant så det inte blir knäck i botten. Just därför kan det vara värdefullt med lite frigolit mellan akvariet och bänken.

Lod föresten :eek: vem skrev det, i våg ska det väl vara ;D
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 877
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 nov 2009, 09:48 »
Visst bör det stå i lod men det är väl mest ur en estetisk synvinkel. Viktigare då att underlaget är helt plant så det inte blir knäck i botten. Just därför kan det vara värdefullt med lite frigolit mellan akvariet och bänken.

Lod föresten :eek: vem skrev det, i våg ska det väl vara ;D
Tänkte just på det också; våg skall det vara, eller hur Stefan? (inte illa menad) Vänligen, Andrej.
Diver

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #6 skrivet: 02 dec 2009, 16:58 »
Mitt 900 sprack rakt över i botten det stog i våg även efter olyckan kollade jag  :surprised:

Vad jag tror så vart belastningen på nått sätt förstort för botten glaset 200x75 eller så släppte det efter i någon fog , karet var omsiliconat men det såg bra ut och det var gjort av en kille som håller till på ciklid.
Malawi is the shit

Utloggad Göran

• Medlem
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
    • http://www.skovdeaf.se/
« Svar #7 skrivet: 02 dec 2009, 19:44 »
En orsak till att många kar spricker i botten kan bero på att aluställningen är felaktigt inställd.........Detta gäller speciellt på de större ställningarna med stödben i mitten.

Följande text står att läsa i mitt följebrev jag fick från Imazo när jag för många år sedan köpten ett 720L kar + aluställning med 8 ben.

Bär inte ert akvarium genom att lyfta det i övre ramen.

Om golvet är ett reglat spånskivegolv placera ytterbenen på aluställningen över golvreglarna.
Har bänken mer än fyra ben justera ytterbenen först så att bänken står i våg med karet på ställningen. Kolla med vattenpass.

Nu är det dax att skruva ner mittenbenen, placera en tändsticka (ca 1mm) under foten och skruva ner foten lätt mot denna. Tag sedan bort tändstickan så att mittenbenen hänger i luften. Mittenbenen får under inga omständigheter stå högre än ytterbenen då detta kan knäcka botten på akvariet.

Är akvariet av helglastyp ska en frigolitskiva ca 1cm tjock eller liknande mtrl läggas under akvariet.

Fyll akvariet med rumstempererat vatten. Fyll aldrig med växelvis varmt kallt vatten då detta kan ge spänningar i glaset.
Akvarium större än 300L bör fyllas i etapper. Fyll 1/3 och låt stå i 2 timmar. Fyll ytterligare 1/3 och låt stå i 2 timmar. Osv.

Har man tunga stenar i karet ska man ha ett mellanlägg mellan sten och bottenglas av ex frigolit.
.......................................................................... ............

Själv har jag alltid en skiva av ex hyllplan + frigolit mellan mina bänkar och akvarium. Har aldrig haft något spruckit kar eller annat läckage under min långvariga akvarieperiod.

Under min aluställning som bär upp mitt 600L kar, som står på ett reglat spånskivegolv. Har jag lagt ekparkettgolvsskivor under alufötterna över träreglarna för att alufötterna inte ska göra märken i plastmatta eller spånskiva.

« Senast ändrad: 19 dec 2009, 10:03 av Göran »
Mvh Göran

www.skovdeaf.se

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #8 skrivet: 02 dec 2009, 20:03 »
Ocean skickar med liknande info :) En sak som kanske många "svenssons" inte tänker på eller helt enkelt inte vet om.
Malawi is the shit