Ciklider.se

Författare Ämne:  Nybörjare ska få två akvarium att bli ett! Hjälp?  (läst 640 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad judit

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Nybörjare ska få två akvarium att bli ett! Hjälp?
« skrivet: 27 nov 2009, 16:54 »
Hejsan allihopa! Jag har två ciklidakvarium, båda med tanganyika och malawi blandat. Det ena har jag haft i sex år och det andra i två. Nu är det så att det har blivit strul i det ena akvariet sen den största fisken dog, och jag tänkte åtgärda det hela genom att sälja några fiskar och bara ha fiskar i ett akvarium. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga, för jag vet inte riktigt vilka sorter som kan vara med varandra utan att det blir bråk, och jag tänkte fråga om någon ville ge mig råd? Det här är akvarierna jag har:

105 l: Två rostciklider (Iodotropheus sprengerae), Två goldenciklider (Labidochromis caeruleus) och en snäcklekare (Lamprologus multifasciatus), en hane. (honan dog nyss, jag har inte hunnit köpa en ny än)

125 l (akvariet är en meter långt): tre prinsessan av burundi, en fullvuxen och två 1,5 cm långa och en Pseudotropheus demasoni tror jag, den är stor och en hane.

Jag ska ha fisk i 125 liters akvariet. Nu är frågan, hur många fiskar kan jag behålla, om jag vill ha så lite problem som möjligt? Jag vill inte att det ska bli för mycket bråk. Jag har funderat på några alternativ, typ:

1. två golden, två rostciklider och de två 1,5 cm prinsessorna.
2. två golden, två rostciklider och köpa till så man har kanske fem snäcklekare.
3. två golden, två rostciklider, de två 1,5 cm prinsessorna och två snäcklekare (eller kan man lika gärna ha fler än två snäcklekare?).

Jag skulle bli jätte glad för hjälp, för jag vet inte riktigt vad som funkar ihop, och jag vågar inte lita på akvariehandlarna. Ni får jätte gärna komma med egna förslag på vad jag borde blanda i mitt 125 liters, eller kanske säga om något av mina förslag är jätte korkat eller liknande. och så vill jag som sagt ha så lite bråk som möjligt, det bästa vore om fiskarna bara kunde leva tillsammans utan att döda varandra! :) Tacksam för svar! Hälsningar från Judit

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8182
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Nybörjare ska få två akvarium att bli ett! Hjälp?
« Svar #1 skrivet: 27 nov 2009, 17:03 »
Jag skulle renodlat malawi eller tanganyika. Antingen rostcikliderna tillsammans med L. caeruleus, eller prinsessorna tillsammans med multisarna. Jag har själv hållt båda kombinationerna i mindre akvarier och det har fungerat bra.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri