Ciklider.se

Författare Ämne:  Tanganyikaål/Aethiomastacembelus ellipsifer (uttala det namnet om du kan!)  (läst 2572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanR

• Medlem
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Funderara på att skaffa en Tanganyikaål eller två och ha i mitt 400l Malawikar. Någon som har erfarenhet av detta eller vet om det funkar?

Utloggad Christoffer

• Medlem
  • Antal inlägg: 1109
    • Visa profil
De verkar ju riktigt häftiga! Hur många arter finns det? Storlek?
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=9wWnhEQ3yKU" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=9wWnhEQ3yKU</a>
Vet någon om dessa säljs i Göteborg?

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
Var en riklig blandning i det där karet ...

Varför inte en Malawi ål mastacembelus sp. "rosette" eller mastacembelus shiranus
Malawi is the shit

Utloggad Christoffer

• Medlem
    • Visa profil
Var en riklig blandning i det där karet ...

Varför inte en Malawi ål mastacembelus sp. "rosette" eller mastacembelus shiranus

Ja det känns ju bättre med en äkta malawi ål. Ska höra om någon zoo handlare har dessa inne

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
prata med några stora importörer/grossister t.ex aquarium malawi i örebro de kanske kan styra upp något , är själv sugen på ett par
Malawi is the shit

Utloggad decimus

• Registrerad
  • Antal inlägg: 161
    • Visa profil
wow vilken grej, kan man ha dem med malawi verkligen?? dom blir ju runt 30 cm stora, tar dom inte mindre ciklider då??

kan man ha en i ett 450, naturlig följdfråga =)

Utloggad Palle

• Medlem
  • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
Jag har en Mastacembelus ellipsifer i mitt 350 malawi och det funkar finfint, men han är inte så aktiv på dagarna utan mer kvällsaktiv. Jag valde denna framför "malawiålen" för jag tycker den är finare att se på. Ålen från malawi är mörkare men det är ju en smaksak.

Mvh Patrik

Utloggad Christoffer

• Medlem
    • Visa profil
wow vilken grej, kan man ha dem med malawi verkligen?? dom blir ju runt 30 cm stora, tar dom inte mindre ciklider då??

kan man ha en i ett 450, naturlig följdfråga =)
Jag tänkte ha min i ett 540liter så 450 borde ju funka också. Men som du säger så kanske jag inte kan fortsätta ha yngel i akvariet  :tongue:

Mastacembelus sp. "rosette" är väl den snyggare av Malawiålarna. Hoppas den går att få beställd. Ska till zooaffären nu och fråga :)

Tanganika ålarna är ju också snygga. Verkar ju inte vara helt vanliga i handeln så det blir väl den arten man lyckas hitta.

Caecomastacembelus plagiostomus / Mastacembelus plagiostomus
« Senast ändrad: 16 nov 2009, 09:57 av Christoffer »

Utloggad Christoffer

• Medlem
    • Visa profil
Jag har en Mastacembelus ellipsifer i mitt 350 malawi och det funkar finfint, men han är inte så aktiv på dagarna utan mer kvällsaktiv. Jag valde denna framför "malawiålen" för jag tycker den är finare att se på. Ålen från malawi är mörkare men det är ju en smaksak.

Mvh Patrik

Vad matar du dessa med?

Utloggad Palle

• Medlem
    • Visa profil
Jag matar min med vanlig räkmix. Skulle någon spotta yngel i karet så är han där och smaskar. Han tar sig in överallt i alla stenrösen så ingen kommer undan. Därav namnet "Ville Vessla".

Mvh Patrik

Utloggad Christoffer

• Medlem
    • Visa profil
Haha! Jag måste bara ha en sån :) Vad betalade du för din Patrik?

Utloggad Palle

• Medlem
    • Visa profil
Jag fick ett bra pris men jag tror dom ligger på en 500 pix.

Utloggad Palle

• Medlem
    • Visa profil
Jag har någon bild på min zoon om du vill se.

Utloggad Christoffer

• Medlem
    • Visa profil
Wow! Snygga fiskar du hade, speciellt ville vessla!

Utloggad Palle

• Medlem
    • Visa profil
Tackar! Jag har för mig att Akvarielagret i Bromma sålde en för 600-650 pix när de hade en inne. Jag vet att det inte är nära dig men du får en uppfattning om pris iaf. Inte helt gratis men de är ju trots allt VF.

Mvh Patrik