Ciklider.se

Författare Ämne:  Sjuk johannii-hona?  (läst 2182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raiker

• Medlem
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Bilder
Sjuk johannii-hona?
« skrivet: 06 apr 2007, 01:18 »
Upptäckte att en johanniihona flämtar kraftigt ikväll.
Har inget nitrittest hemma, men karet har varit igång i ca 2 månader och då startades det med filter från ett annat kar. Kollade nitrit senaste för en månad sen, inget då. Hon är lika snabb till maten som de andra fiskarna när jag matade ikväll. Köpte 12 fiskar (varav 10 2-4cm röd rubin) för en vecka sen, annars inga ändringar i karet. De andra fiskarna beter sig som vanligt, och jag kan ej heller se något underligt på hennes eller någon annan fisks kropp. Inte svullen om magen eller så, ser ut som vanligt och har fin färg.

Någon som har nåt förslag på vad som kan vara fel? Tänkte åka och köpa nitrittest imorgon. Har costapur och någon bred medicin som tar i princip allt hemma. Gjorde ett delvattenbyte ikväll och tillsatte salt, dock inte så mycket.

Edit: 420l, ca 19l filtermatta i bakgrunden, genomströmmning i filtret 1300-1500l/h. 2 extra innerfilter med cirkulation ca 800-1000l/h (av två anledningar, tills jag fått mina cirkulationspumpar och tills jag startat gamla karet på nytt). Temp 26, ph 7.6.
« Senast ändrad: 06 apr 2007, 03:14 av Raiker »
Mvh Raiker
Lite bilder

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8182
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Sjuk johannii-hona?
« Svar #1 skrivet: 06 apr 2007, 09:24 »
Hur är läget med johanniihonan idag?
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Raiker

• Medlem
    • Visa profil
    • Bilder
« Svar #2 skrivet: 06 apr 2007, 10:10 »

Tände akvariet nyss, hon är piggare idag och simmar runt med de andra fiskarna istället för att hänga i stenröset och bara flämta. Verkar inte flämta lika kraftigt. Ska försöka få tag på en öppen akvariebutik idag och köpa på mig lite olika mediciner + tester, ifall det skulle bli värre.
Mvh Raiker
Lite bilder

Utloggad Raiker

• Medlem
    • Visa profil
    • Bilder
« Svar #3 skrivet: 06 apr 2007, 18:06 »

Tände akvariet nyss, hon är piggare idag och simmar runt med de andra fiskarna istället för att hänga i stenröset och bara flämta. Verkar inte flämta lika kraftigt. Ska försöka få tag på en öppen akvariebutik idag och köpa på mig lite olika mediciner + tester, ifall det skulle bli värre.

Fick inte tag i någon öppen djurbutik (eller, en hade öppet men hade bara gamla dammiga kartonger med utgången medicin med polsk/tjeckisk text). Honan ser fortfarande piggare ut än igår, ska fortsätta göra ett vattenbyte om dagen ett tag.
Hur mycket salt törs man tillsätta? Har läst 1dl/100l grovsalt utan jod, har totalt 1 dl i nu. Lite osäker på hur malarna tål salt (ancistrus, triradiatus, peckoltia L134 och cochliodon sp yellow back).
Mvh Raiker
Lite bilder

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 apr 2007, 18:30 »
Ja mer än 1 dl salt/100 liter ska du nog undvika.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Raiker

• Medlem
    • Visa profil
    • Bilder
« Svar #5 skrivet: 06 apr 2007, 20:25 »
Måste erkänna att jag faktiskt glömt bort att göra ren innerfiltrerna som jag har tillfälligt i karet :(  :embarrassed:. Båda var igensatta rätt rejält, och efter rengöring blev vattnet betydligt klarare. Kan hända berodde johannii-honans flämtande/tuggande på det, hon verkar då betydligt bättre idag. Har nu tagit bort filtermodulerna från innerfiltrerna och använder bara pumparna för cirkulationens skull. De 19l filtermaterial i bakgrunden borde räcka til 420l vatten.

För att förtydliga ovanstående post; jag har inget emot polsk eller tjeckisk medicin, men tycker att i alla fall bruksanvisningen borde finnas på svenska i kartongen om det ska säljas i sverige, alternativt att handlaren kan ge instruktioner (vilket han inte kunde).
Mvh Raiker
Lite bilder

Utloggad Raiker

• Medlem
    • Visa profil
    • Bilder
« Svar #6 skrivet: 14 apr 2007, 15:17 »
Fortsatta problem, tror jag.
Ni får ursäkta mina nybörjarfrågor, är ny inom akvaristik och skaffade mina första ciklider för ett par månader sen :).
Har en golden-hona, som när jag ej ger mat håller sig i ett hörn av karet, tuggandes med som jag kan se i princip stängd mun. När jag matar eller går framför karet kommer hon omedelbart fram, simmar fram till maten lika piggt och aktivt som vanligt, men stannar framför den och äter inte. Kunde se under hennes gällock, och gälarna var röda vilket är friska gälar enligt min akvariefisksjukdomsguidebok. Detta gjorde hon ej vid 0700 i morse, men då jag kom hem 1500. Öppnar munnen minimalt mellan varven, absolut inte lika som johanni-honan som gjorde tandläkargap.
Kan det vara så att hon dolar yngel? Eller är hon sjuk? Ska gälarna vara röda, som boken som påstår. Hennes färg under gällocken stämmer precis med det som enligt boken är "friska gälar".
Som vanligt har jag bara en underlig fisk åt gången, alla andra beter sig normalt. Och enligt mina nyinförskaffade vattentester är det inget fel på vattnet. Hon verkar förövrigt fått en större mun/haka.
Mvh Raiker
Lite bilder

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 14 apr 2007, 19:06 »
Det låter onekligen som om din johannii-hona ruvar ägg/larver, även om det är svårt att säga säkert utan att ha sett henne. Ruvande honor brukar simma fram till maten men inser snabbt att det inte går. Annars drar dom sig tillbaka till en lugn plats i akvariet för att spara energi. Du säger att hon tuggar med stängd mun, det är precis så det brukar se ut när dom ruvar.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Raiker

• Medlem
    • Visa profil
    • Bilder
« Svar #8 skrivet: 14 apr 2007, 21:55 »
Det låter onekligen som om din johannii-hona ruvar ägg/larver, även om det är svårt att säga säkert utan att ha sett henne. Ruvande honor brukar simma fram till maten men inser snabbt att det inte går. Annars drar dom sig tillbaka till en lugn plats i akvariet för att spara energi. Du säger att hon tuggar med stängd mun, det är precis så det brukar se ut när dom ruvar.

Tack för svaret - nu blev jag lugnare :).
Mvh Raiker
Lite bilder