Ciklider.se

Författare Ämne:  180L och 70L  (läst 2537 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eM.

• Medlem
  • Antal inlägg: 525
    • Visa profil
180L och 70L
« skrivet: 09 sep 2009, 18:39 »
Idag gick man till jobbet ovetandes, nu är man ett 180L kar rikare.
Tittade i tidningen imorse och hittade ett 180L Juwel Rio i nyskick för en otroligt billig peng och slog till. De bodde inte långt ifrån så karet står redan hemma.
På tisdag ska jag åka och hämta ett 70L nytt Juwel rekord som skall bli yngelkar med vad som ska vara i 180L har jag inte en aning. Någon som har förslag?

Utloggad maltandis

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 801
  • NCS
    • Visa profil
SV: 180L och 70L
« Svar #1 skrivet: 10 sep 2009, 06:26 »
25 stycken Demasoni  :eek:
Jocke
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.
Haka på, nästan gratis ju.

Utloggad timo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1291
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 sep 2009, 07:13 »
Dags för lite Viktoria kanske?  :)

Utloggad Mattias

• Medlem
  • Antal inlägg: 2078
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 sep 2009, 08:14 »
Som mantandis skriver kanske. Jag skulle kört 20-25 demasoni och kanske ett röd rubin par =) Så kan din andra hane färga ut med. Istället för någon 3D bakgrund som tar för mkt plats i ett sånt akvarium så skulle jag kör en av Aquatic natures affisher. Andvänd matolja och fäst den med tejp sen i ytterkanterna. Borsta ut alla luft bublor.

Aquatic Nature affisher säljs i Stockholm på Bromma Zoo.

Utloggad eM.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 sep 2009, 10:58 »
Som mantandis skriver kanske. Jag skulle kört 20-25 demasoni och kanske ett röd rubin par =) Så kan din andra hane färga ut med. Istället för någon 3D bakgrund som tar för mkt plats i ett sånt akvarium så skulle jag kör en av Aquatic natures affisher. Andvänd matolja och fäst den med tejp sen i ytterkanterna. Borsta ut alla luft bublor.

Aquatic Nature affisher säljs i Stockholm på Bromma Zoo.

Mattias nu pratar du med en som jobbar med affisher och självfhäftande folier ;) men tack för tipset med matolja det har jag aldrig hört förr. Men jag skulle nog köra på transparent dubbelhäftande istället och använda vatten och diskmedel. Börjar det inte lukta härsket av oljan?

Jag har faktiskt redan en plan med hur karet ska se ut. Men att flytta ena rubinen var en bra idé. Han skulle nog få det lugnare där med sin hona. Ska hämta hem lite ny fisk snart så det kan hända att Maingano får simma där lite tillfälligt, men att lägga i Demasoni sen var en riktigt bra idé.

Utloggad Magnus m

• Medlem
  • Antal inlägg: 1434
  • Sanningen är alltid bäst
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 sep 2009, 12:36 »

Jag hade användt 180 l karet till yngelkar så du får upp dom i bra size så dom kan finna nya hem sen :)
1820 liter gott och blandat
160 & 60 liters yngelkar

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 10 sep 2009, 12:58 »

Mattias nu pratar du med en som jobbar med affisher och självfhäftande folier ;) men tack för tipset med matolja det har jag aldrig hört förr. Men jag skulle nog köra på transparent dubbelhäftande istället och använda vatten och diskmedel. Börjar det inte lukta härsket av oljan?

.

Ok, vad spännade! Så i praktiken skulle du kunna gå ut i naturen och fota en snygg mörk klippvägg och sen förstora upp fotot i tex L 120cm och höjd 50cm. Producera det så med självhäftande matrial :) Att den skulle gå att sätta på som ett klistermärke typ?

Kan man göra en beställning från dig? :)

Obs, matoljan luktar ingenting. Men när och om man tar bort affishen kan man känna lite lukt :)  Med vatten och diskmedel kommer du få luft bubblor under affishen. Med olja slipper man det.
« Senast ändrad: 10 sep 2009, 13:01 av Mattias »

Utloggad eM.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 10 sep 2009, 20:13 »
I praktiken ja. Tyvärr äger jag ju inte materialet och det är inte billigt över lag här på kobben, men det går :) och visst kan man beställa genom mig..

Vatten och diskmedel jobbar jag med dagligen och det blir aldrig bubblor om man vet hur man ska göra. Är bara att komma hem hit och titta på mitt kar där jag klistrat svart självhäftande folie på bakgrunden. Inte en bubbla :)

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 10 sep 2009, 21:10 »

Vatten och diskmedel jobbar jag med dagligen och det blir aldrig bubblor om man vet hur man ska göra. Är bara att komma hem hit och titta på mitt kar där jag klistrat svart självhäftande folie på bakgrunden. Inte en bubbla :)

Opps, här e det jag som är nybörjare verkar det som :) Fast akvarieaffisher har ju ingen självhäftande yta och då är oljan bra.
« Senast ändrad: 10 sep 2009, 21:18 av Mattias »

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 10 sep 2009, 23:58 »
I praktiken ja. Tyvärr äger jag ju inte materialet och det är inte billigt över lag här på kobben, men det går :) och visst kan man beställa genom mig..

ja jag skall aldrig den ta diskmeldel i den där själv.. o vill inte ha det.. o svamp smuta det den en till dååå..
« Senast ändrad: 11 sep 2009, 00:06 av Classe »
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad eM.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 11 sep 2009, 10:24 »
Opps, här e det jag som är nybörjare verkar det som :) Fast akvarieaffisher har ju ingen självhäftande yta och då är oljan bra.

Någon gång måste ju jag få vara den som vet mest :)

ja jag skall aldrig den ta diskmeldel i den där själv.. o vill inte ha det.. o svamp smuta det den en till dååå..

Är rätt svårt att göra det själv. Till och med jag behöver få låna två händer av någon annan om jag applicerar på större ytor. Beror på hur stort akvarie man har.

Utloggad appleone

• Registrerad
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 11 sep 2009, 12:47 »
Någon gång måste ju jag få vara den som vet mest :)

Är rätt svårt att göra det själv. Till och med jag behöver få låna två händer av någon annan om jag applicerar på större ytor. Beror på hur stort akvarie man har.

Kan man lägga film i flera lager och på så sätt få intryck av klippkonturer som ligger långt bort för det blir väl mörkare där man lägger fler lager? - eller ett lager med en grovt rastrerad klippkontur i svart eller mörkblått som man lägger ett lager blått över så blir det mjukare övergång?
« Senast ändrad: 11 sep 2009, 12:50 av appleone »

Utloggad eM.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 11 sep 2009, 15:43 »
Kan man lägga film i flera lager och på så sätt få intryck av klippkonturer som ligger långt bort för det blir väl mörkare där man lägger fler lager? - eller ett lager med en grovt rastrerad klippkontur i svart eller mörkblått som man lägger ett lager blått över så blir det mjukare övergång?

Om man använder sig av transperant folie lager på lager och trycker olika bilder på de olika lagrena måste det fungera om man till sist avslutar med ett enfärgat som bakrund. Har dock ingen erfarenhet av det men i praktiken borde det ju fungera.

Utloggad eM.

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 15 sep 2009, 08:34 »
Nu är 180L plastat och klart, bara det sista stenarna och sanden som ska i. Idag hämtar jag dessutom 70L och ska börja göra det i ordning. Förhoppningsvis ska båda stå med vatten i innan helgen är över. Ska lägga upp lite bilder bara jag hinner.

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 876
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 15 sep 2009, 08:49 »
Hej eM.
Grattis till Dina nya förvärv! Det är alltid kul att inredda nya kar, ty man kan experimentera med inreddning, fiskar etc. Jag själv är i behov av nya kar, men än så länge håller tyst om det...hm..hmm. du vet: "skall vi få ännu mer akvarium?" Försla väntar till "rätt tillfälle"... Lycka till med Din nya projekt!
Vänligen, Andrej.
Diver