Ciklider.se

Författare Ämne:  Kan man reklamera något som man ej har kvitto på fast det bara är 1år gammalt?  (läst 5556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias

• Medlem
  • Antal inlägg: 2078
    • Visa profil
Snacka om att jag är trött på märket Juwel. Visst dom har snygg design osv på sina akvarier. Men en sämre tillverkare av akvarium måste vara sällsynt!!!

Jag har tvingats lämna in mina samtliga 3 ramper hos el firma för reparation pga av att dom tar in vatten inuti ameraturen och det kortsluter hela rampen. Jag är så förbannat trött på detta skit företag som inte kan göra någoting ordentligt. Ems akvarium läckte nyligen fast det var nytt. Mitt 400L läckte och det var som nytt.

Skulle vilja stämma detta skit företag men det har jag ej råd eller ork att göra.
Man har ju hört att deras kar läcker hur ofta som hellst......

Nu har jag medicinerat med flagyl i 180L juwel akvariet så det har varit släckt ca 5 dagar. Nu har ameraturen tagit in vatten.... Vilka j##*** klåpare, förlåt mig men jag är bara så sur just nu. Vad har ni för råd att ge eller åsikter om detta fantastiska märke?
« Senast ändrad: 04 jun 2009, 11:08 av Mattias »

Utloggad rokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 287
    • Visa profil
Det låter ju inge vidare. Man tycker ju att dina akvarierelaterade bekymmer borde dö ut nu en stund...du har haft en väldig otur.

Jag har inget att säga om Juwel däremot. Aldrig varit i närheten av deras grejer.

Svaret på topic är tyvärr nej i 99% av fallen. Känner du återförsäljaren så kanske det kan gå...

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil

Svaret på topic är tyvärr nej i 99% av fallen. Känner du återförsäljaren så kanske det kan gå...

ok, det var det jag misstänkte. Köpte akvariet av av en kille i Uppsala och det var nästan helt nytt då. Men fick inget kvitto vad jag minns.... Sen har dom ju börjat tillverka lysrör (T5) som enbart fungerar till deras akvarium och dom är så odugliga att dom inte ens kan skapa ett naturtroget ljus =(

Att ett företag vill tjäna pengar är helt naturligt men att skapa saker medvetet av dålig kvalité för att folk skall tvingas köpa nytt det är på gränsen vad som inte borde vara lagligt. Nu vet jag inte om det är så men det lutar ju starkt åt det hållet!

Hoppas Juwel går i konkurs och att deras ingenjörer får tigga i tunnelbanan för sitt levebröd  :angry:

Utloggad Patrik_S

• Medlem
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Kan bara hålla med dig Mattias.
Min farsa har bytt 2 st lysramper till sitt Svindyra Juwel kar, det första gick på garantin, men det andra stendog bara några veckor efter garantin gick ut.
Har hört fler bekanta som har haft mycket strul med dessa kar, kommer aldrig själv att köpa ett Juwel, tycker att det verkar vara ett överreklamerat märke med ett höga priser. Eller har jag fel :huh:

Utloggad ljung

• Medlem
  • Antal inlägg: 242
    • Visa profil
    • invalidos-mc
När det gått mer än 6 månader (om jag inte missminner mig) är det upp till dig att bevisa att felet inte uppståt av handhavandefel. Innan dess är det upp till företaget att bevisa att du gjort fel.

Utan kvitto blir det givetvis svårare då dem inte vet när och var du har inhandlat produkten. Men det kan räcka med ett vitne t.ex en vänn som var med dig när du handlade eller kontoutdrag från din bank om du betalat med kort.
Niklas Ljung - 240 Liter - 54 Liter

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
Tack för svar =) Jag tycker Juwel som akvarie tillverkare är minsts sagt överreklamerat. Om karen funkar kan dom vara jätte fina, visst.

Men jag har inte lust att spela roulett när jag köper akvarium. Dom borde kanske skriva på  innehållsförteckningen: Om du är en av våra lyckliga vinnare som får att akvarium som inte läcker och som inte tar in vatten i ameraturen: Skicka ett sms till oss så skickar vi en inspelad DVD där våran VD gjort en ljud innspelning från ett toalett besök när han var magsjuk :surprised: Juwel kan fullständig dra åt ........ enligt mig.

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
Det är aldrig roligt när man betalar extra i tron att man får en produkt av högkvalitet, och sedan håller grejerna inte måttet. Framförallt i denna hobby när konsekvenserna kan bli både jobbig och kostsam. När det gäller juwel så är man även begränsad när det gäller val av lysrör till deras ramper till deras egna. Man försöker låsa kunderna till sina egna produkter på samma sätt som bilindustrin har gjort, och det blir aldrigt billigt i längden för kunderna.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
Jag ber om ursäkt för min elaka sarkasm som jag utryckt mot detta företag men det rann över med tanke på allt annat skit som hänt den sista tiden.... Tycker att företaget är ett skämt men jag uttryckte mig grovt.

Mvh Mattias

Utloggad Christian Alfredsson

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 505
    • Visa profil
2 ramper har gått på mitt 400 liters juwel. Den första på garanti. Den andra fick jag köpa då och då var den jättedyr.

Går det en ramp igen kommer jag plocka installera en T5-modul istället
Christian Alfredsson
http://www.zoopet.com

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
Mina andra två juwel ramper har jag lämnat in på el firma, lamp affär på södermalm i Stockholm. Dom har öppnat rampen och tätat med cilicon efter det att dom bytt det som pajat. Kostat 500-600kr vid dessa tillfällen.

Christian och ni andra som har juwel ramper. Det kanske kan vara bra att silicon limma i alla springor där vatten skulle kunna komma in. Det kommer jag se till att det är iallfall.

Tyska produkter brukar vara kända för kvalité men Juwel lever inte upp till Hong Kong standard ens  :surprised:
« Senast ändrad: 05 jun 2009, 12:39 av Mattias »

Utloggad eM.

• Medlem
  • Antal inlägg: 525
    • Visa profil
Mattias, kan man ha mer otur än oss? Som Mattias skriver har även jag råkat ut för Juwels kvalité. Trodde faktiskt att Juwel var ett riktigt bra märke och valde det för att det var dyrt, snyggt och då tar man ju förgivet att det är av bra kvalité. Det började med att rampen var sönder, sen efter någon dag började akvariet läcka och förstör hela bänken och allt. Som tur är är ju Juwel bra på att ta tillbaka reklamationer och jag fick ett nytt och helt akvarium. Dock har rampen samma fel men vicklar man lite på kablarna vid strömbrytaren innan tänder så funkar den. Men jag ÄR besviken. Vad finns det för akvarum som verkligen har kvalité?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8183
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
Vad finns det för akvarum som verkligen har kvalité?
Danska Akvastabil och svenska Åleds tycker jag gör de bästa karen.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad rokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 287
    • Visa profil
Jag håller med Micke om Akvastabil!
Åleds har jag aldrig haft...

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
Jag tror inte bara det är otur Em :sad:
Vi lyckades inte att dra en av deras få vinstlotter bara :lipsrsealed:

Em: Begär en ny T8 ramp då din är trasig. Deras T5 lysrör ger undegär lika bra färgåtergivning som en rysk glödlampa... Man måste få hämnas lite på skit företaget Juwel. Men det tycker jag du skall göra eller så reklamerar du hela skiten men det känns kanske inte så kul när du skaffat fiskar och satt i moduler osv.

Mvh Mattias

« Senast ändrad: 06 jun 2009, 00:58 av Mattias »

Utloggad eM.

• Medlem
  • Antal inlägg: 525
    • Visa profil
Jag tror inte bara det är otur Em :sad:
Vi lyckades inte att dra en av deras få vinstlotter bara :lipsrsealed:

Em: Begär en ny T8 ramp då din är trasig. Deras T5 lysrör ger undegär lika bra färgåtergivning som en rysk glödlampa... Man måste få hämnas lite på skit företaget Juwel. Men det tycker jag du skall göra eller så reklamerar du hela skiten men det känns kanske inte så kul när du skaffat fiskar och satt i moduler osv.

Mvh Mattias

Jag har faktiskt beställt en T8 redan med power glo lysrör för jag hatar ljuset från T5an och det finns inte några bra lampor till det att byta ut heller.

Ne, jag är nog så pass nöjd nu när det håller så jag vill inte reklamera akvariet men jag köper definitivt inte ett Juwel igen.