Ciklider.se

Författare Ämne:  140L litet projekt med BTN  (läst 1688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Broman

• Medlem
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
140L litet projekt med BTN
« skrivet: 24 maj 2009, 16:08 »
Japp, när man inte har plats för sitt stora akvarium längre så får man försöka göra det bästa av situationen.
Har därför tagit ut dom tre BTN modulerna jag hade i mitt 375L och dom tänkte jag stympa och ha i ett gammalt 140L kar som har stått länge i förrådet.

Så det första jag fick göra var att silicona om det, har bara gjort det en gång innan men det blev rätt bra.
Har också börjat såga lite i modulerna, har kollat lite och jag borde få en 10-12 st små-moduler att ha i karet.

Sen undrar jag om man kan få lite tips om det finns någon rolig liten ciklid i karet. Har funderat lite på snäcklekare men jag bor i mörkaste småland och har ingen aning om vart jag kan få tag på dessa.
Skulle även kunna tänka mig någon Västafrikansk ciklid med om det finns någon som passar till mitt akvarium.

Hoppas ni kan ge mig lite tips, nu ska jag ut och ta lite bilder.

Utloggad rokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 287
    • Visa profil
SV: 140L litet projekt med BTN
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2009, 18:48 »
Låter som ett kul projekt!

Men har tyvärr inga tips på invånare.

Utloggad Broman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2009, 07:41 »
Idag ska jag provfylla karet och modulerna är färdiga. 8st blev det plus tre små.
Om jag hinner ska jag lägga in lite bilder ikväll

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2009, 11:54 »
Varför inte ett gäng neolamprologus brichardi eller julidochromis ornatus. Fina fiskar som passar i lite mindre akvarium.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad Broman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2009, 21:50 »
Ja det lutar nog åt nåt sånt, men jag hinner väl ändra mig många gånger om jag känner mig själv rätt  ;D

Utloggad Broman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2009, 21:56 »
Provfyllningen gick bra. Dåligt tålamod som man har så hade jag bara karet fyllt i ett dygn.

Utloggad Broman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2009, 22:06 »
Det blev rätt många bitar av dom tre modulerna. Hade fel på volymen på karet för jag mätte det idag och det är på 125L
På bilderna är inte bitarna limmade men det har jag gjort ikväll så det kommer bilder på färdigt resultat imorgon.

Bild 1. Pussel
Bild 2. Framifrån (lite mer än hälften av modulerna)
Bild 3. Uppifrån
Bild 4. En liten åskådare

Utloggad rokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 287
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2009, 23:22 »
Det ser ut att bli rysligt tjusigt! :)

Utloggad Broman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2009, 00:28 »
Tackar :).

Ja jag börjar bli rätt nöjd. Bara lite småsaker som stör ögat som hålet på modulen i mitten efter ett raster. Plus lite småhål här och var på bitarna.
Men det till det stora hålet i mitten har jag täljt till en bit som passar i hålet så det ska nog gå och dölja rätt bra.

Någon som vet hur det skulle funka med ett gäng 'Lamprologus' ocellatus och hur många man kan ha?

Utloggad Broman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2009, 18:21 »
Ingen som har något tips om invånare till mitt kar?

Bilder är på g har jobbat hela veckan men karet är nästan klart så jag ska bara hitta tid och en kamera med :)

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2009, 18:43 »
Jag skulle fyllt upp botten istället med moduler och bara kört en modul på bakrutan max , då som ett filter. Nu känns det inte jätte naturligt men alla har sin smak.
Malawi is the shit

Utloggad Broman

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2009, 20:59 »
Jag har två till moduler som jag har satt på botten, en stor och en liten. Jag hade inte pusslat färdigt när jag tog bilden.
Den modulen i mitten på bilden längst upp, den med tre hål i har jag lagt på botten plus en mindre.
Sen var det lite problem med pusslandet med eftersom jag styckade ner tre moduler till alla bitarna jag har nu.Så därför var det några bitar som jag fick sätta där dom passade, annars hade jag fått krympa dom ännu mer för att få dit dom på andra ställen.

Men det kommer fler bilder så snart jag hinner :)
« Senast ändrad: 31 maj 2009, 21:05 av Broman »