Ciklider.se

Författare Ämne:  Tilbake til malawiciklider!  (läst 7248 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas

• Medlem
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
Tilbake til malawiciklider!
« skrivet: 10 mar 2009, 15:51 »
Hei godtfolk!

Etter å ha vært uten malawi ciklider i over et år fikk jeg nok, savnet ble for stort.
I helga fikk jeg "kastet" ut diskusene og kjøpt inn fisk fra riktig verdensdel.  :laugh:

Greit nok at diskus er fint, men de jo så utrolig kjedelige.  :cry: Det skjer jo nesten ingen ting, de bare står der og ser dumt på deg.  :rolleyes:

Diskusene ble hentet lørdag morgen. Lørdag kveld var akvariet gjort om helt til malawiakvarie. De nye innbyggerne består av 15 stk Pseudotropheus sp. acei "Ngara" (white tail.) Bilde kommer senere.

Til lørdagen skal vi en tur på Nohls Ciklidhobby. Jeg er på jakt etter en annen mbuna som kan passe sammen med mine White Tail, den må derfor være relativt fredelig. Jeg ønsker ingen tøffe mbunas. Hadde også vært fint med en mbuna som har en helt annen farge enn White Tail.

Jeg har ikke så veldig lyst på rød zebra, selv om de fargene hadde blitt pent i sammen. Golden blir også litt kjedelig synes jeg.

Er det noen som har noen forslag til mbuna som jeg kan ha sammen med mine 
Pseudotropheus sp. acei "Ngara"?  :)

Malawiciklider og L-maller!

Utloggad specmats

• Medlem
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Tilbake til malawiciklider!
« Svar #1 skrivet: 10 mar 2009, 18:32 »
kanske melanochromis Joanjohnsonae "likomapärlan" en fin lite klassiker som jag tycker är ganska mild..
http://www.rosbal.com/ciclidos/fotos/joanjohnsonae/P6221505.jpg
Ny akvarie-setup
Malawi/Tanganyika 670l/375l

Utloggad Thomas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 mar 2009, 10:37 »
kanske melanochromis Joanjohnsonae "likomapärlan" en fin lite klassiker som jag tycker är ganska mild..
http://www.rosbal.com/ciclidos/fotos/joanjohnsonae/P6221505.jpg

Det er en pen klassiker. :)

Ikke lett dette...

Har tenkt litt på Demansoni også, men jeg har ingen erfaring med denne. Vet at den er sær i kosten og at den kan være tøff mot sin egen art.

Noen som har noen andre forslag? Gjerne en art hvor både hannen og hoa er pene.

Utloggad specmats

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 11 mar 2009, 14:19 »
skaffade helt nyligen en grupp vf Ps.Elongatus "chitimba" och är förvånad över deras milda beteende-mkt trevlig bekantskap, även om jag gillar mbunas som är aggro,men i just det här fallet passar det ganska bra..
http://www.cichlidnewsmagazine.com/issues/2007apr/images/wn-Cyn-elongatuschitimba-chitimba5-rgb.jpg
Ny akvarie-setup

Utloggad Thomas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 11 mar 2009, 14:39 »
Den likte jeg.  :)

Meget pen mbuna, dersom den også er ganske fredelig så kommer den langt opp på listen min. Blir spennende å se hva Kent på Nohls har inne til lørdagen.  :cool:

Vurderer også Labidochromis sp. "perlmutt," denne har jeg hatt før.

Gleder meg kjempemye til lørdagen.  ;D

Utloggad specmats

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 11 mar 2009, 15:11 »
ja elongatus-gruppen av arter är ökända för att vara elaka men (ja tror) det gäller bara ett fåtal som "Slab" och "aggressive", resten är ganska moderata.
Perlmutt kan vara en pärla:)
Ny akvarie-setup

Utloggad Thomas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 12 mar 2009, 10:53 »
Her kommer før og etter bilder av akvariet.

Utloggad specmats

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 12 mar 2009, 14:28 »
hur många liter är det?
Ny akvarie-setup

Utloggad Thomas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 12 mar 2009, 15:04 »
Det er et Juwel Vison 180 l møbelakvarie.

Utloggad specmats

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 13 mar 2009, 01:13 »
ok det är litet och då förstår jag att du gillar liiite snällare mbunas, personligen är det bara för de mest milda arterna som vissa Labidochromis eller (som ovan) likomapärlan, det finns fler men tänk inte mer än max storlek på 8 cm och relativt fredlig så kan det kanske gå
Ny akvarie-setup

Utloggad Thomas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 13 mar 2009, 08:25 »
Ja, det er ikke så stort. Så det er nok veldig begrenset hva jeg kan ha i det.

Problemet mitt har blitt at det skal være "konevennelig" da det står i stua, det skal derfor ikke være så stort. Hadde et 530 l akvarie i stua før, kona var ikke helt "happy" pga. det.  :laugh:

Har gått fra rundt 25 akvarier ned til kun 3 stk, i tillegg har jeg fått innkjøpsstopp av kona.  :laugh:

180 literen fungerer bra sånn som det er nå, men kunne tenke meg en annen mbuna som bryter litt med fargen til white tail. Blir spennende å se hva jeg finner på Nohls i morgen.  :)

Valget går mest mot Labidochromis sp. "perlmutt."
Har også tenkt på Pseudotropheus sp. acei  "Mary Gold" varianten, men det vil vel føre til høy kryssningsfare. Det er egentlig ikke så farlig da jeg ikke har tenkt å ta vare på eventuell yngel. Ikke lett dette...  :undecided:

Tror personlig at demansoni ikke kommer til å fungere i karret.
« Senast ändrad: 13 mar 2009, 08:36 av Thomas »

Utloggad specmats

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 13 mar 2009, 14:10 »
nej jag tror inte heller på demasoni, en sån grupp tror jag skulle terrorisera de andra
Ny akvarie-setup

Utloggad Thomas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 20 mar 2009, 09:08 »
Jeg bestemte meg for Pseudotropheus saulosi da jeg var på Nohls forrige helg. Kjøpte 10 hoer og 5 hanner, ser ut til å fungere veldig bra sammen med Ngara White Tail. 2-3 av saulosi hannene har allerede begynt å farge ut.

Merker jeg har blitt bitt litt av litersyken igjen, ønsker flere akvarier.  :embarrassed:

I morgen skal jeg hente en 375 liter som jeg har vært så heldig å få låne av en kompis.  :) Har ikke bestemt meg for hva jeg skal ha av fisk i dette, men det blir malawi.

Utloggad Håvard S.

• Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 21 mar 2009, 21:43 »
Du får bare melde fra hvis du ombestemmer deg når det gjelder rødsebra`n. Har mengder av de på Nylende...  :)

Utloggad Thomas

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 22 mar 2009, 09:17 »
Du får bare melde fra hvis du ombestemmer deg når det gjelder rødsebra`n. Har mengder av de på Nylende...  :)

Har vært inne på tanken med å sette opp et karr med Rød Zebra og Labidochromis caruleus white Nkhata bay for å få et skikkelig Fredrikstad akvarie. hehe :) Tror det kunne  bli tøft.