Ciklider.se

Författare Ämne:  112 + liten ciklid + sällskap  (läst 1949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hallen

• Registrerad
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
112 + liten ciklid + sällskap
« skrivet: 06 jan 2009, 21:39 »
Hej!

Jag har ett 112-liters där jag tidigare har haft sällskapsfiskar och kakaduaciklider. Nu är jag sugen på något liknande men med arter som är mer lämpade för vattenvärden med pH på ungefär 7,5 och dHG på 10 som det är här i Uppsala (enligt mina teststickor i allafall).

Jag har en idé om att ha platy/guppy för att enkelt få tillgång till levande föda (deras yngel) som komplement till annat foder till de ciklider jag väljer i samma akvarie. En del tycker säkert att man inte bör blanda från olika biotoper men jag tycker det är viktigast att de trivs i vattenvärdena och med övriga invånare. Därför har jag funderat på ett par olika alternativ:

Förslag 1:
Snäckskalslekande ciklider, ex. 8 st L. multifaciatus /L. similis/L.   
    stappersi ELLER 2 par L. brevis. Vilken art passar bäst med de   
    nedanstående fiskarna i fråga om utrymme, aggressioner osv?
Tänkte inreda med grottor, stenar och tåliga växter i en smal remsa i bakre delen av akvariet och låta resten vara en stor sandyta för cikliderna (vill gärna att det ska se snyggt ut också).

Förslag 2:
ett par Pseudocrenailabrus multicolor, liten egyptisk munruvare
ELLER ett par Microgeophagus altispinosa, boliviansk fjärilsciklid

Till förslag 1 eller 2 vill jag alltså gärna kunna ha:
några platys eller gyppys (blir de hejdlöst jagade eller kan det funka?)
någon algätade mal (ancistrus? risk för att den äter upp rom i snäckorna/eller andra romställen? otocinclus affinus? blir den attackerad?)
Eventuellt också algräkor och en kampfiskhane (som jag redan har) om de klarar sig mot cikliderna? Annars får de flytta till ett 50-liters...

Vad sägs om förslagen? Andra tips också välkomna!

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: 112 + liten ciklid + sällskap
« Svar #1 skrivet: 06 jan 2009, 22:20 »
Välkommen till forumet!

Jag skulle satsat på en grupp L. similis i karet. Den påminner mycket om L. multifasciatus men gräver inte lika mycket. Det är en förhållandevis fredlig snäckskalslekare.
Som sällskap passar en av de svåväxta julidochromisarterna, t ex J. transcriptus. Ancistrusmalar fungerar bra, men platys, guppies och kampfisk är inget bra sällskap tyvärr.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad hallen

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 06 jan 2009, 22:48 »
L. similis låter bra och jag får ta mig en titt på de olika jullarna. Är de känsliga för delvattenbyte större än 10-15 % (kan splittra ett lekpar?)som jag läste någonstans eller går det bra med 20-25%? För odling anges pH 8,5-9,2. Funkar det med 7,5 eller bör jag försöka höja värdet?

Guppys, kampfisk och räkor får samsas i det mindre akvariet ;)

Utloggad acke

• Medlem
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 jan 2009, 23:02 »
Jag skulle nog försöka höja det lite. Sen vet jag inte något om vatten bytenrna.
Lycka till med fiskarna ;D

Utloggad hallen

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 jan 2009, 23:26 »
Okej, tack. Någon annan som vet med vattenbytena?

Hur är det med cirkulationen i vattnet - ska den vara större i tanganyika än i ett sällskapsakvarium? Har en vanlig Fluval-pump som följde med i akvariepaketet för några år sedan...

Utloggad Chrome5

• Registrerad
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 mar 2009, 10:01 »

Hur är det med cirkulationen i vattnet - ska den vara större i tanganyika än i ett sällskapsakvarium? Har en vanlig Fluval-pump som följde med i akvariepaketet för några år sedan...

Tror inte cirkulationen är det allra viktigaste. Jag har själv kört snäckisar och jullar i ett 112 liters med "paketpumpen" och det ynglades för fullt.

Jag bytte två "vanliga" hinkar (hur många liter är det i en sådan) vatten en gång i veckan. Ett härligt regn för invånarna.

Skulle själv bara köra tanganyikaciklider i ditt kar. Julidchromis Ornatus är en fin julle, som passar med lugnare snäckskalslekare. Micke hade ett bra förslag med L. similis. Själv hade jag multisar ibörjan och de var visserligen roliga att se på, men tog över hela 112 liters karet.

Lycka till!

Utloggad hallen

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 mar 2009, 14:28 »
Tack för svaret. Det låter lovande att de ynglade av sig i ett akvarium av samma storlek och med den "vanliga" pumpen.