Ciklider.se

Författare Ämne:  Matrial i Ytterfilter help :)  (läst 708 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qeril

• Medlem
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
Matrial i Ytterfilter help :)
« skrivet: 05 jan 2009, 15:37 »
shO! 

Har köpt mig ett ytterfilter. Och nu är frågan vad jag ska ha för matrial i det , jag har hört att man kan köra enbart med biobollar och filtermatta , men sen har jag hört att det är skit också, att det rinner bara rakt igenom nästan , Jag har fått förslaget att köra med Bio Meck och Substrat Pro att det ska vara ett bästa. hur ser ni på saken och vad andvänder ni ?

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1694
    • Visa profil
SV: Matrial i Ytterfilter help :)
« Svar #1 skrivet: 05 jan 2009, 16:22 »
Jag skulle vilja säga att ju längre tid du har ett biobollar/filtermatta igång desto bättre är det. I början är det inte särskilt bra och som du skriver så "rinner det mesta igenom", även om det är en sanning med modifikation och en ganska stark överdrift. Jag använder därför vanlig filtervadd för att begränsa att partiklar kommer ut igen. När sedan filtret är väl inkört så kan man plocka bort filtervadden.

Med jämna mellanrum kör jag det gamla beprövade "damstrumpa" med aktivt kol i ytterfiltret. Jag har även provat brunnskalk i tvättpåse men tyckte inte att det gav önskad effekt. Varianterna är många och det ser man ju inte minst på de stora producenternas enorma utbud på "mirakelprodukter" för ditt ytterfilter.
« Senast ändrad: 05 jan 2009, 16:25 av Tricella »