Ciklider.se

Författare Ämne:  Liten ciklid till 74l akvarie  (läst 2722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Molehill

• Registrerad
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Liten ciklid till 74l akvarie
« skrivet: 18 jun 2006, 13:24 »
Jag kommer inom kort ha ett 74l kar över som jag tänk hålla någon liten ciklid i. Är väl i stort sett bara nån av de mindre arterna snäcklekare man kan hålla i ett så pass litet akvarie?
Är sugen på Multisar eller L.Speciosus, men är rädd att den sistnämnda ska vara lika aggresiv som Ocellatus, vilka slog ihjäl varann i mitt 152.

Finns det nått annat än snäcklekare som skulle fungera? Ett par av nån liten julle kanske?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #1 skrivet: 18 jun 2006, 18:29 »
De minst aggressiva arterna bland de snäckskalslekande cikliderna är <Lamprologus> multifasciatus och <Lamprologus> simlis. Jag tycker att similis är att föredra eftersom den gräver betydligt mindre än multifasciatus. Den snyggaste arten tycker jag är stappersi som också är relativt fredlig.
Julidochromis transcriptus är den art som passar bäst i mindre akvarier, 74 liter är ett gränsfall men det kan mycket väl fungera.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Molehill

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 18 jun 2006, 21:49 »
Vill gärna ha lite marginal, om man nu kan ha det i ett så litet akvarie, så jullarna går nog bort.
Är inte karet för litet för Stappersi?
Hur många Similis är ett lagom antal i ett kar av den nämnda storleken?

Utloggad Christian Andersson

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 19 jun 2006, 00:05 »
Lamprologus Brevis funkar också. Jag hade mina i ett 60 liters och det gick fint. Tror nog att du skulle kunna ha två par i ett 74 liters.

Har även haft multisar i ett 60 liters akvarium. Jag hade åtta stycken (2+6) och de verkade trivas bra, fick mängder med yngel  :D
hristian Andersson

Utloggad Molehill

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 19 jun 2006, 01:23 »
Det verkar som det finns lite att välja på, kul!
Brevis finns det ju en hel del fina varianter på, ska kolla närmare på dom.
Är väl inte lika lätt att få yngel av Brevis som av Multisar, vilket i detta fallet kan vara lite positivt då det snabbt kan bli lite trångt annars.
Nu ska jag titta runt lite, känns som det står mellan Multisar och Brevis, för Stappersi vill gärna ha lite mer utrymme, eller?

Tack för svaren!

Utloggad Christian Andersson

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 21 jun 2006, 00:27 »
Jag tycker nog att multisar passar bättre i ett större kar tillsammans med andra invånare så att man får se hur de hjälps åt att skydda sitt revir. Mina gick ensamma i ett 60 liters kar så striderna uteblev, inte ens mellan multisarna inom reviret :(

Citat från: "Molehill"
Är väl inte lika lätt att få yngel av Brevis som av Multisar

Brevisar ska också vara väldigt lättodlade men jag lyckades aldrig få några yngel av dom, tyvärr. Vet inte riktigt varför det inte blev några för jag såg lekbeteende hela tiden och ibland försvann honan in i en snäcka i några dagar och man kunde se hur hon arbetade där inne men inte ett enda yngel fick jag se :(

Om du skaffar dig brevisar så tänk på att skaffa lite större snäckor då hanen och honan delar snäcka och därför kräver lite större utrymme.

Även om brevisarna anses vara snälla och veka så attackerade hanen min hand vid ett flertal tillfällen (kul beteende :)) när jag skulle göra ren frontrutan medan multisarna alltid försvann in i sina snäckor så fort man kom nära dom.
hristian Andersson