Ciklider.se

Författare Ämne:  "Grottmodul"  (läst 5047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wicke

• Medlem
  • Antal inlägg: 303
    • Visa profil
SV: "Grottmodul"
« Svar #15 skrivet: 29 dec 2008, 23:37 »
Tack Magnus!
Compressicepshanen ute och visar sig :) Annars står han mest och trycker bakom stenarna. Ursäkta den skitiga rutan ;)
mvh/Anders

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1695
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 30 dec 2008, 00:43 »
Ok Tricella, men nu är det för sent ;D Åkte till Nol idag utan att ha bestämmt mig, så dagsformen och lite diskussioner med Kent fick avgöra fiskvalet. Det blev så här till slut. Lamprichthys tanganicanus (ingen ciklid med grymmt läckra) 4+3, Altolamprologus compressiceps "Kipili black" 1+1, Julidochromis regani "Kipili 2+2, Lamprologus caudopunctatus "Kapampa" 2+2 , Lamprologus ornatipinnis "Burundi" 1+1. Jag skippade alltså prinsessorna och Telmatochromis "vaddetnuärförsort"-hanen får gå kvar i sin egen balja. Alla verkar trivas! compressicepsarna försvann genast i rören bakom modulen. Lamprichthysarna hann knapt ner i vattnet innan dom började leka  ;D och ornatipinnishonan bosatte sig genast i ett snäckskal. Julidochromisarna simmar runt på sitt speciella vis med buken mot stenarna och caudopunctatusarna spänner sig för varandra :)
mvh/Anders

Absolut inga fel med dina val! Härliga firrar och jag önskar dig verkligen lycka till med ditt fina kar.

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 30 dec 2008, 22:08 »
Tack Tricella! Ja jag är mycket nöjd med dom här fiskarna. Tyvärr utnytjar dom inte alls mina rör bakom modulen.  :huh: så nu har Wicke Velpelle bestämt att dom ska flytta till mitt 240-liters kar. Ska prova om mbunas kanske uppskattar mitt hårda arbete lite mer ;D
Nu är det så att karet står på mitt köksbord (det blir mycket ätande nu märker jag) och därför är baljan bara 95 cm lång och 167 liter. Jag fick inte plats med större. Är det för litet för mbunas eller skulle det funka med två arter? Kan tänka mig t.ex. någon Melanochromis ihop med Pseudotropheus.
Vad tror ni om att kombinera Melanochromis interruptus och Pseudotropheus elongatus "Chewere"
Andra fiskar jag kan tänka mig:
Cynotilapia afra
Iodotropheus sprengerae
Ngn lite ovanligare Labidochromis
Melanochromis joanjohnsonae
Melanochromis simulans
Pseudotropheus elongatus "Juwel spot"
Eller andra förslag på fina fiskar kanske?
Tack på förhand!
mvh/Anders
Passar oxå på att önska alla ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR med många friska och fina fiskar!
« Senast ändrad: 30 dec 2008, 22:25 av Wicke »

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 30 dec 2008, 23:43 »
Wicke velpelle sitter fortfarande framför datorn och drömmer ;D
Han utesluter inte Viktoriaklider nu. Ja jösses vad mycket fina fiskar det finns. Ni Viktoriafantaster kan kanske ge mig lite tips om vilka arter som kan passa i mitt kar? Jag vill gärna ha det så biotopriktigt som möjligt i så fall. (Alltså inga växtciklider om ni förstår vad jag menar)
Tack!
mvh Anders

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 31 dec 2008, 00:10 »
Ni tror väl inte att jag är riktigt klok om man läser den här tråden fron början till slut ;D Jag antar att det säger en del om hur svårt det är att välja fisk. Nåja, det jag egentligen ville säga, eller tillägga är att jag har väldigt hårt vatten. Totalghårdhet på över 20 och pH på över 9. Det beror på att jag har ett "filter" i källaren. Det tar även bort allt järn så växter är inte och tänka på. (Fast det går ju att tillsätta förstås.) Hur funkar det med viktoriaciklider då? Läser att Viktoriasjön har ett pH på 6,0-9,0. Är detta för lågt för mig? Hur kan det förresten komma sig att det skiljer sig så mycket? Jag menar från surt till basiskt.
mvh/Anders

Utloggad mike.f

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 01 jan 2009, 17:01 »
Måste bara säga att ditt kar e grymt snyggt!

Mvh Clabbe

Utloggad BrauAG

• Medlem
  • Antal inlägg: 193
  • 600 Tanganiyka + 175 Liter Malawi
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 01 jan 2009, 17:25 »
Riktigt läckert kar!  :)