Ciklider.se

Författare Ämne:  "Grottmodul"  (läst 5055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wicke

• Medlem
  • Antal inlägg: 303
    • Visa profil
"Grottmodul"
« skrivet: 14 okt 2008, 22:14 »
Testar att göra en "grottmodul" av BTN modul R, styrofoam och lite 50-rör som blev över på jobbet. Tanken är att det ska bli gångar som skydd och till lek. Nästa steg blir att cementa runt hålen och få till själva övergången mot modulen. Vad tror ni? Kan det va nåt till lite mindre ciklider? Tanganyika kanske? Vore tacksam för ide'er och synpunkter. Den kommer ju att ta en hel del plats förstås, men blir det inte bra är det ju bara att skära loss skiten och använda modulen i "orginal".

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: "Grottmodul"
« Svar #1 skrivet: 14 okt 2008, 22:53 »
är det inte bättre att stoppa in rörsystemet i modulen och sen borra hål/ingångar och göra de ojämna?

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 okt 2008, 22:40 »
ursäkta men hur har du tänkt att kunna fånga in fisk vid behov. :huh:
MVH
Roger
Roger

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 21 dec 2008, 18:27 »
Sådär, nu är min "grottmodul" på plats i 167-litersbaljan.  Med lite alger så småningom tror jag inte att skarven mot cementen kommer att synas så mycket. När silikonet härdat ska det inredas med sand och sten och sen ska det köras igång. Innevånare kommer att bli Telmatochromis "vaddetnuärförsort" och Neolamprologus marunguensis. Eventuellt oxå Lamprologus caudopunctatus. Sen får vi se om tunnlarna blir uppskattade gömställen eller inte.
Eftersom rören går rakt igenom tänkte jag att man kan köra in en flaskborste och köra ut fisken om jag vill fånga dom.
Kritik tas gärna emot. (även negativ tack)
mvh/Anders

« Senast ändrad: 21 dec 2008, 18:32 av Wicke »

Utloggad Göran

• Medlem
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
    • http://www.skovdeaf.se/
« Svar #4 skrivet: 21 dec 2008, 22:11 »
Din ide med rörgrottor såg lite lustig och invecklad  ut inledningsvis.

Men när man ser slutresultatet måste jag bara få berömma dig för din kreativitet, ser riktigt bra ut. När sen algerna kommer så blir det kanon.

Fiskarna kommer att älska att simma fram och tillbaka i ditt rörsytem...
Mvh Göran

www.skovdeaf.se

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 dec 2008, 21:22 »
Tack Göran!
Jag skulle ju egentligen göra klart mitt 240-liters kar först. Men ställningen till det är inte klar än, så jag fortsatte med mitt "köksbordakvarium" så länge.
Nu är det fyllt och inrett. Återstår att hitta ett blått tyg som jag ska fästa på baksidan för att ge en illussion av rymd bakom modulerna. Och så fiskarna så klart :)

mvh/Anders

Utloggad Mattias

• Medlem
  • Antal inlägg: 2078
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 dec 2008, 21:27 »
Grymma grottliknade stenakvarium du bygger :)

Utloggad AORFISH

• Medlem
  • Antal inlägg: 316
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 22 dec 2008, 22:58 »
Det blev ju grymt coolt! Där lär fiskarna trivas..Vilka det nu blir? :)
Mvh/Magnus

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 23 dec 2008, 01:03 »
fint den grotta moulera den fiskar att gillar gömmer sig..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 23 dec 2008, 09:42 »
Tack ska ni ha, men jag är inte riktigt nöjd med stenarna på botten. Det är så lite plats att jobba med så det är svårt att få till det.
mvh/Anders

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 24 dec 2008, 22:42 »
Det är så mycket fisk jag vill ha så jag vet varken ut eller in längre. Behöver verkligen hjälp och få lite ideer utifrån. Så därför...
...kastar jag ut en undran över hur ni skulle befolka det här karet? Ni får jobba med 167 liter, 95x40x44 och det ska va Tanganyikaciklider ;D
mvh/Anders

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 26 dec 2008, 18:20 »
Ingen som har lust att hjälpa mig på traven?

Utloggad StefanL

• Medlem
  • Antal inlägg: 1695
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 27 dec 2008, 21:41 »
Personligen så skulle jag besätta karet med färggranna mbunas som kan dra riktig nytta av grottorna samt att du ser lite färger i karet. ;D

Utloggad Wicke

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 27 dec 2008, 22:14 »
Ok Tricella, men nu är det för sent ;D Åkte till Nol idag utan att ha bestämmt mig, så dagsformen och lite diskussioner med Kent fick avgöra fiskvalet. Det blev så här till slut. Lamprichthys tanganicanus (ingen ciklid med grymmt läckra) 4+3, Altolamprologus compressiceps "Kipili black" 1+1, Julidochromis regani "Kipili 2+2, Lamprologus caudopunctatus "Kapampa" 2+2 , Lamprologus ornatipinnis "Burundi" 1+1. Jag skippade alltså prinsessorna och Telmatochromis "vaddetnuärförsort"-hanen får gå kvar i sin egen balja. Alla verkar trivas! compressicepsarna försvann genast i rören bakom modulen. Lamprichthysarna hann knapt ner i vattnet innan dom började leka  ;D och ornatipinnishonan bosatte sig genast i ett snäckskal. Julidochromisarna simmar runt på sitt speciella vis med buken mot stenarna och caudopunctatusarna spänner sig för varandra :)
mvh/Anders

Utloggad AORFISH

• Medlem
  • Antal inlägg: 316
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 28 dec 2008, 13:36 »
Jäkligt snyggt! Lycka till med dina nya fiskar! :)
Mvh/Magnus