Ciklider.se

Författare Ämne:  Montering av AquaTerra Canyon Rock  (läst 6807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8178
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
Montering av AquaTerra Canyon Rock
« skrivet: 06 okt 2008, 10:08 »
Montering av AquaTerra Canyon Rock
Av: Patrick Eriksson

Länk till artikeln
« Senast ändrad: 23 nov 2008, 11:11 av Micke »
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
  • Glöm inte att kolla på www.afrikanskaciklider.se
    • Visa profil
    • afrikanskaciklider.se
SV: Montering av AquaTerra Canyon Rock
« Svar #1 skrivet: 31 okt 2008, 21:32 »
Måste bara säga att denna artikel visar extremt bra hur man monterar en bakgrund och en eloge till patrick som kommit ihåg att fota så vi andra verkligen ser hur denna vackra burk kommit till.
Tack Patrick och även ett tack till dig Micke som lägger ner så mycket tid till det här forumet som jag tycker är väldigt BRA :)
MVH
Roger

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 mar 2009, 15:19 »
Smart att trä skumgummibitarna på fisklina.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #3 skrivet: 28 mar 2009, 16:05 »
Patricks monteringsguider samt lite övrig installation kommer finnas på våran nya hemsida som kommer upp om nån vecka.. PDF guider för att skriva ut :)
Malawi is the shit

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 nov 2013, 20:22 »
Hur mycket plats skall det vara mellan bakgrunden och bakrutan?

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 783
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 nov 2013, 20:29 »
Tänk på att ju närmare bakrutan som bakgrunden kommer, desto mer omöjligt blir det att fiska upp ev. fisk eller att göra rent. Så tillräckligt brett för att få in en hand bakom någonstans längs baksidan av akvariet, är mitt tips.
Mvh
Titta den simmar!

Utloggad Erik Österlund

• Medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 nov 2013, 20:52 »
Det är väl en avvägning hur mycket plats den ska stjäla från simyta/bottenyta och att det ska funka med pumpar och filtermedia bakom. Det är som sagt väldigt jobbigt om den hamnar för tajt mot bakrutan när man behöver komma åt att rengöra eller fånga fisk som lyckats komma dit.

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 nov 2013, 20:54 »
Skall ha ett flugnät över så det skall inte komma in några fiskar. Det kan bli värre med filtermassan. Är 10 cm för lite. Tänkte trä bollar på fisklina så förhoppningsvis skall det gå att dra upp den. Skall ta kort på en ritning och försöka få in här.

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 18 nov 2013, 21:30 »
något sånt här hade jag tänkt mig. mobilen är tyvärr inte världens bästa kamera. Lovar att återkomma med slutresultatet i bilder men det tar nog ett par veckor. får inte karet förrän tidigast 29:e

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 19 nov 2013, 10:45 »
Blir najs!

Intressanta mått du har på burken med 7 dm djup och 5 dm höjd. Då får du ju gott om plats för en heltäckande bakgrund. Blir fin-fint det där!
Titta den simmar!

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 19 nov 2013, 15:20 »
Jo det var det som var tanken. Önskar det hade kunnat vara lite längre men bottenytan blir ändå som ett 540 och det är ju det som räknas med tanke på vad jag skall ha i burken.
Om det är någon som ser något fel i mina tankar vore jag mycket tacksam om ni sa till. Lite svårt att ändra när det väl är gjort.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 19 nov 2013, 15:37 »
Tyvärr är det väldigt svårt att se hur du tänkt dig med pumpar mm på den lilla ritningen.

Men här kommer en bild med litet inspiration. Mitt förra 530 som nu är sålt. Vatten sögs in på vänster sida, där fanns även doppvärmaren. Drogs sen igenom två stora barriärfilterkuddar. Sen mittsektionen hade väl en sisådär 813 kuber av både grov och fin kaliber. Slutligen på höger sida barriär och en Eheim Compact 2000 pump med 19 mm utblås. Var ganska bra tryck i den.

Efter ett tag kompletterade jag med en eheim 2080 ytterfilter som sög in på höger sida av bakgrunden, dvs använde hela bakgrunden som förfilter till ytterfiltret. Den blåste ut med en vinkelböj i främre högra hörnet åt vänster längs med framrutan. Syns som en litet grönt utblås uppe till höger.

mvh
Titta den simmar!

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 19 nov 2013, 15:39 »
En till bild.
Titta den simmar!

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 19 nov 2013, 15:56 »
Ser riktigt bra ut.
 Jag kommer att ha två cirkulationspumpar i facket till vänster framifrån. Båda på 1000L/h. På den översta av dom kommer det förmodligen att sitta ett strilrör så att det blir ett högt drag i ytan. Den nedre kommer att pumpa rakt ut i karet mot framrutan, Jag kommer att montera så att jag kan ändra det senare och eventuellt dra in ett externt filter på någon av slangarna om det är nödvändigt. 2000l/h Känns på gränsen men det kommer nog inte att bli så mycket fisk i det akvariet utan det bör räcka som jag har tänkt. Den stora sandytan behövs för sandlekarnas revir. Även där känns det som ett gränsfall men stenarna kanske kan skapa naturliga revir så att fiskarna inte behöver så stora ytor. Dock kan ju det gå åt skogen när dom blir fullvuxna. Man det får bli en sorg i taget. Kan ju eventuellt övertyga chefen i hemmet om att få skaffa ett i måtten 250x70x70 men då får nog det här bli jäkligt läckert om det skall gå :-)  ...

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 05 feb 2014, 08:54 »
Drygt 2 månader efter att jag fick karet har det blivit så här. Är grymt nöjd efter att ha haft lite problem med alger.