Har noen spørsmål og tanker som jeg håper dere kan hjelpe meg med.
akvariet er L=250cm x B=75cm x H=60cm. alu rammekar.
jeg har ikke bestilt karet enda. jeg driver og pusser opp i kjelleren. den vil være ferdig om 1-2mnd, og jeg vil gjerne ha kar og alt klart til da.
bakgrunn:
Jeg har tenkt å kjøpe slimlinebakgrunn, for det er vel ikke andre bakgrunner som går i et så langt kar. mulig jeg setter inn noen moduler i tillegg, men det spørs på plånboken.
jeg er redd slimline vil gi litt lite dybdekjensla i karet, men vet ikke hva dere tenker om det?
Ljus:
når det gjelder ljus har jeg tenkt 3 ramper med 2 rør i hver på 125 cm.
tenkte på 2ramperi bakkant på karet (dekker da hele bredden), og en ramp foran på midten. Har noen prøvd en slik løsning, eller har dere andre tips?
kanskje det holder med en ramp på 200cm. da vil det bli 25 cm på hver side som ikke får ljus. er litt usikker på hva jeg skal gjøre.
Ställning:
har tenkt å kjøpe alu.ställning. har tenkt på 10 ben, da jeg er redd 8 blir for lite. vil ha plass under karet til pumpe og andre ting. har og tenkt på leca, men da blir det trangt og dårlig plass under. det blir billigere, men plass til fluval fx5 under er viktig.
vil en ställning med 10 ben holde.
ville helst hatt møbelbord, men har bare funnet bord som er 2m lange.
vet man kan bygge selv i tre, men det tar jeg ikke sjansen på:-)
skal ha fliser på gulvet og lurer på hvor mange kg/cm2 en flis vil tåle. kan flisene bli ødelagt? må vel være ekstra nøye med liming?
filter:
har en fluval fx5 som jeg vil bruke, og har tenkt på to filterkammer. et med fx5 og blåmatte i det ene hjørnet bak, og en med blåmatte i det andre hjørnet bak. vil det holde? eller bør jeg kjøpe en fx5 til slik at jeg har to.
vil gjerne overdimensjonere filterkapasiteten.
vil gjerne at dette karet skal bli bra, og vil høre hva expertene tenker.
hva ville dere gjort med filter, ljus, bord og bakgrunn i et slikt kar.
når det gjelder fisk i karet har jeg bare bestemt at jeg vil ha en fin gruppe med protomelas taeniolatus (hinderi).
har og lyst på en frontosagruppe.
vet mange ikke vil blande tanganyika og malawi, men jeg tenkte at det kanskje ikke er like ille når man har et stort kar.
tar og gjerne i mot tips til fisk i karet.
håper noen tar seg tid til å hjelpe.
på forhånd takk!
Knut