Ciklider.se

Författare Ämne:  1125-liter. Ljus, ställning, filter og bakgrunn. (blir 900 eller 960 istedet)  (läst 3716 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knutiano

• Medlem
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Har noen spørsmål og tanker som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

akvariet er L=250cm x B=75cm x H=60cm. alu rammekar.
jeg har ikke bestilt karet enda. jeg driver og pusser opp i kjelleren. den vil være ferdig om 1-2mnd, og jeg vil gjerne ha kar og alt klart til da.

bakgrunn:
Jeg har tenkt å kjøpe slimlinebakgrunn, for det er vel ikke andre bakgrunner som går i et så langt kar. mulig jeg setter inn noen moduler i tillegg, men det spørs på plånboken.
jeg er redd slimline vil gi litt lite dybdekjensla i karet, men vet ikke hva dere tenker om det?

Ljus:

når det gjelder ljus har jeg tenkt 3 ramper med 2 rør i hver på 125 cm.
tenkte på 2ramperi bakkant på karet (dekker da hele bredden), og en ramp foran på midten. Har noen prøvd en slik løsning, eller har dere andre tips?
kanskje det holder med en ramp på 200cm. da vil det bli 25 cm på hver side som ikke får ljus. er litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Ställning:

har tenkt å kjøpe alu.ställning. har tenkt på 10 ben, da jeg er redd 8 blir for lite. vil ha plass under karet til pumpe og andre ting. har og tenkt på leca, men da blir det trangt og dårlig plass under. det blir billigere, men plass til fluval fx5 under er viktig.
vil en ställning med 10 ben holde.
ville helst hatt møbelbord, men har bare funnet bord som er 2m lange.
vet man kan bygge selv i tre, men det tar jeg ikke sjansen på:-)

skal ha fliser på gulvet og lurer på hvor mange kg/cm2 en flis vil tåle. kan flisene bli ødelagt? må vel være ekstra nøye med liming?

filter:

har en fluval fx5 som jeg vil bruke, og har tenkt på to filterkammer. et med fx5 og blåmatte i det ene hjørnet bak, og en med blåmatte i det andre hjørnet bak. vil det holde? eller bør jeg kjøpe en fx5 til slik at jeg har to.
vil gjerne overdimensjonere filterkapasiteten.

vil gjerne at dette karet skal bli bra, og vil høre hva expertene tenker.
hva ville dere gjort med filter, ljus, bord og bakgrunn i et slikt kar.

når det gjelder fisk i karet har jeg bare bestemt at jeg vil ha en fin gruppe med protomelas taeniolatus (hinderi).
har og lyst på en frontosagruppe.
vet mange ikke vil blande tanganyika og malawi, men jeg tenkte at det kanskje ikke er like ille når man har et stort kar.

tar og gjerne i mot tips til fisk i karet.

håper noen tar seg tid til å hjelpe.
på forhånd takk!

Knut
« Senast ändrad: 08 okt 2008, 18:45 av Knutiano »

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: 1125-liter. Ljus, ställning, filter og bakgrunn
« Svar #1 skrivet: 26 sep 2008, 09:44 »
Ett spännande projekt du har framför dig, jag ser fram emot att få följa det.

Bakgrund
Det finn bara två olika 0,5 meters Slimline så i ett 2,5 meters kar behövs nog några moduler för att bryta av. Personligen tycker jag att det är snyggt att använda någon modul på botten också.

Ljus
Fiskarna uppskattar säkert om det är lite mörkare akvariets ändar. Även i ett 2 meters kar blir det lite mörkare i ändarna eftersom 58 w lysrör till en 2 meters ramp bara är 1,5 meter. Men lysrören brukar ligga omlott så att de når ut i båda ändarna av rampen.
Frågan är hur du som betraktare vill se akvariet?

Ställning
Stora alumininumställningar har en tendens att bli vingliga så jag skulle rekommendera att du förankrar den i väggen. Har du kollat med en möbelsnickare vad det skulle kosta att få gjort en snygg möbel?
Om akvariet väger ca 1,5 ton så blr det bara 150 kg per ben. Det ska inte vara någon vara för klinker (fliser).

Filter
Jag tycker att man bör ha en filtervolym på minst 5% av akvariets volym. Det bör du klara med ett Fluval fx5 och filterkammare. Sen ska du kanske komplettera med en cirkulationspum för vattencirkulationens skull.

Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Aleksander

• Medlem
  • Antal inlägg: 158
  • 3500 liter med Malawi og Loricariidae
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 sep 2008, 10:42 »
Meget spennende prosjekt Knut :)

Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Tror filtermessig vil du ha mer en nok som Micke sier.
Etter det jeg forstår så skal du ha en filterlomme på begge kortvegger?
Og da har du jo FX5`n til å drive den ene lommen og setter du en kraftig powerhead bak den andre så er jo sirkulasjonen i boks også.

Jeg har nesten samme oppsett i min 720,bare att jeg har dekket den ene kortveggen helt med blåmatte.
Hvis jeg skal anbefale en powerhead å ha bak lommen din,så ville jeg gått for Tunez trubell.
Jeg har den som blåser 12000 liter med bølge simulator i mitt kar,å det fungere over all forventnig ;D

Som du kansje forsto på turen vår til nol,så er jeg helt i mot å blande fisk fra forskjellige sjøer ;D,men hvis du apsolutt må ,bør du tenke på att hvis du dytter Frontosa oppi der så begrenser det veldig hva du kan ha i senere :)

De er glade i "småfisk" ;D

Da må du kun kjøpe voksen fisk i framtiden,og det kan fort bli dyrt.
Fisk er like artig,enten den sitter på kroken eller svømmer i akvariet:)

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 sep 2008, 19:40 »

Bakgrund
Det finn bara två olika 0,5 meters Slimline så i ett 2,5 meters kar behövs nog några moduler för att bryta av. Personligen tycker jag att det är snyggt att använda någon modul på botten också.

Takk for svar.
jeg hadde tenkt noen moduler på bunn, så da er vi enige der. det er veldig fint.
må nok ha meg noen moduler i bakgrunnen og da. får se på budsjettet en gang til. vil gjerne at det skal bli bra når man først setter opp et så stort kar.

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 sep 2008, 19:43 »

Ljus
Fiskarna uppskattar säkert om det är lite mörkare akvariets ändar. Även i ett 2 meters kar blir det lite mörkare i ändarna eftersom 58 w lysrör till en 2 meters ramp bara är 1,5 meter. Men lysrören brukar ligga omlott så att de når ut i båda ändarna av rampen.
Frågan är hur du som betraktare vill se akvariet?

Tror du jeg må ha 4 rør i en 2 meters ramp, eller holder det med 2 rør?
det viktigste er jo at fisken trives, og det går jo an å kjøpe mer lys etterhvert om det blir for mørkt.
kan jo bli en fin stemning i karet med litt mørke på sidene.

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 sep 2008, 19:47 »

[
Ställning
Stora alumininumställningar har en tendens att bli vingliga så jag skulle rekommendera att du förankrar den i väggen. Har du kollat med en möbelsnickare vad det skulle kosta att få gjort en snygg möbel?
Om akvariet väger ca 1,5 ton så blr det bara 150 kg per ben. Det ska inte vara någon vara för klinker (fliser).

Filter
Jag tycker att man bör ha en filtervolym på minst 5% av akvariets volym. Det bör du klara med ett Fluval fx5 och filterkammare. Sen ska du kanske komplettera med en cirkulationspum för vattencirkulationens skull.

den ene kortsiden vil stå mot vegg, så det blir kanskje litt for lite til å forankre i?
mulig jeg går for leca hvis det blir for vinglete med så stort bord. får heller lage/kjøpe et lite skap som filteret kan stå i.

blir fx5 og blåmatte i et hjørne, og blåmatte med cirk.pump i det andre hjørnet.
tror det holder da.

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 sep 2008, 19:50 »
Meget spennende prosjekt Knut :)

Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Tror filtermessig vil du ha mer en nok som Micke sier.
Etter det jeg forstår så skal du ha en filterlomme på begge kortvegger?
Og da har du jo FX5`n til å drive den ene lommen og setter du en kraftig powerhead bak den andre så er jo sirkulasjonen i boks også.

Jeg har nesten samme oppsett i min 720,bare att jeg har dekket den ene kortveggen helt med blåmatte.
Hvis jeg skal anbefale en powerhead å ha bak lommen din,så ville jeg gått for Tunez trubell.
Jeg har den som blåser 12000 liter med bølge simulator i mitt kar,å det fungere over all forventnig ;D

Som du kansje forsto på turen vår til nol,så er jeg helt i mot å blande fisk fra forskjellige sjøer ;D,men hvis du apsolutt må ,bør du tenke på att hvis du dytter Frontosa oppi der så begrenser det veldig hva du kan ha i senere :)

De er glade i "småfisk" ;D

Da må du kun kjøpe voksen fisk i framtiden,og det kan fort bli dyrt.

jeg får revurdere frontosaen da kanskje. hadde vært gull om karet var klart til auksjonen i gøteborg. hvis ikke blir du vel med på ny turtil nol. finner nok fisk der:-)

skulle vært innom deg en tur og sett en dag alexander. moro å sett hvordan du har gjort det.
tips til pumpe takker jeg for.

tar og gjerne i mot flere fisketips.

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 sep 2008, 22:45 »
Placidochromis sp.`phenochilus
Protomelas taeniolatus (hinderi)
Chilotilapia rhoadesii
er de fiskene som står øverst på lista foreløpig.

Kanskje en gruppe med Aulonocara kandeense.

hadde jo vært moro å prøve Tilapia rendalli når man har et så stort kar.
vet ikke om disse kan gå sammen?
er Tilapia rendalli vanskelig å få tak i?

min fru er veldig glad i golden eller andre gule fisk, men de blir kanskje tull å blande inn det i et slikt kar?
blir mye spørsmål her, men liker å høre hva andre tenker.

Utloggad Aleksander

• Medlem
  • Antal inlägg: 158
  • 3500 liter med Malawi og Loricariidae
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 sep 2008, 00:14 »
Bare å komme innom hvis du er på disse trakter,bare send en meld først så jeg får satt på kaffe`n :)

Ja,den pumpa ville jeg appsolutt tatt en ekstra titt på,hvis ikke du har handlet før du har vært her.Så kan du jo få en demo..imponerende kraft.
Ett annet pluss er att den kun drar 45 w på max.

Nå er også akvarie rommet så godt som ferdig,så det er litt greiere å vise fram(slipper å vase i rot og kabler :) )

Har ikke den mest imponerende samling med fisk for øyeblikket,men noe er det jo å se på.

Kaller bare rommet Rift valley jeg nå,Har fisk fra alle de 3 store :)
(takk til Kjell for all den fine Viktoria`n,gleder meg til de vokser til)

Men den fisken du har valgt ut,så er det vel kun Golden jeg ville gått for når det gjelder Mbuna.
Men tror personlig jeg ville gått for noen annet enn Mbuna.

Hva med denne?den er jo gul :) http://www.ciklidhobby.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/f9e4f6303c6c6d3e8af22776366b07ce.jpg

Men da må bør du kansje droppe kandeense`n.

Må bare si jeg misunner deg den perioden du er inne i nå,er liksom no helt eget med å sitte å finne fisk en har lyst på.
Og etter det kommer jakten...moro
Fisk er like artig,enten den sitter på kroken eller svømmer i akvariet:)

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #9 skrivet: 27 sep 2008, 08:59 »
den ene kortsiden vil stå mot vegg, så det blir kanskje litt for lite til å forankre i?
Det bör räcka att förankra i en kortsidan, det viktiga är att ställningen inte kan komma i gungning.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 29 sep 2008, 18:35 »
Det bör räcka att förankra i en kortsidan, det viktiga är att ställningen inte kan komma i gungning.

takk takk for svar!

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 29 sep 2008, 18:49 »
Bare å komme innom hvis du er på disse trakter,bare send en meld først så jeg får satt på kaffe`n :)

Men den fisken du har valgt ut,så er det vel kun Golden jeg ville gått for når det gjelder Mbuna.
Men tror personlig jeg ville gått for noen annet enn Mbuna.

Hva med denne?den er jo gul :) http://www.ciklidhobby.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/f9e4f6303c6c6d3e8af22776366b07ce.jpg

Men da må bør du kansje droppe kandeense`n.

Må bare si jeg misunner deg den perioden du er inne i nå,er liksom no helt eget med å sitte å finne fisk en har lyst på.
Og etter det kommer jakten...moro

fin periode det her, og jeg gleder meg veldig til alt er på plass. første pri er å få ferdig kjelleren.
moro å sette opp et helt nytt kar.  skal gjøre forarbeidet skikkelig, så da er det flott at jeg får komme på ekskursjon :)
er jo så mye å tenke på, og det er moro.

Utloggad Linda Kristin

• Medlem
  • Antal inlägg: 290
  • Tilhenger av afrikanske ciklider
    • Visa profil
    • Cesar`s hjemmeside og Linda`s akvarieverden
« Svar #12 skrivet: 30 sep 2008, 10:36 »
Spennendes detta Knut.

Skal bli moro å se når bildene begynner å rulle inn. Du må bare love å ta bilder når du får karet og du begynner med innredning og oppsett. ;D

Gleder meg til å se resultatet.

Mvh Linda
Styreleder Indre Østfold Akvarieklubb
Malawi, Tanganyika and Victoria - all good things come in threes...

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 30 sep 2008, 12:16 »
Spennendes detta Knut.

Skal bli moro å se når bildene begynner å rulle inn. Du må bare love å ta bilder når du får karet og du begynner med innredning og oppsett. ;D

Gleder meg til å se resultatet.

Mvh Linda

lover bilder etterhvert, men det tar nok en måneds tid før jeg har karet i hus. må få ferdig gulv osv i kjelleren først.
mye jobb å gjøre først og, men det er den morsomme delen. finne ut hva slags filter, bakgrunn, fisk, sand osv osv. blir noen timer foran pc-en. hehe..

foreløpig er jeg på 1125-liter aluminiumskar, fx5 + filtermatte i et hjørne og powerhead med filterhjørnet i det andre hjørnet. bakgrunn blir slimline+moduler. blir og noen moduler i bunnlaget.
blir nok malawi, men jeg har blitt veldig glad i tanganyika og. vanskelig det der. man skal jo helst ikke blande, men når karet blir såpass stort så får jeg se hva det blir til.
tror dette kan bli bra.
tar fortsatt i mot tips til både fiskesammensetting og innredning.

Utloggad Knutiano

• Medlem
    • Visa profil
1125-liter blir nå 900 eller 960 istedet.
blir og noen endringer i filter.

blir 2 m langt og 60 cm høyt. bredde blir enten 75 eller 80 cm.

Filter:
2 hjørner med filtermatte
1 x Fx5 driver det ene hjørnet
1x Eheim 2260 driver det andre.

i tillegg blir det 36W uv.

vet det blir mye, men vil ha det overdimensjonert.

Bakgrunn:

Slimline (rød gneis helst) med moduler.

Ljus:

Ikke bestemt enda, men blir enten 2 ramper på 1m, eller en ramp på 2m.

Fisker:

Her tar jeg gjerne imot tips, men det som står på lista nå og som delvis er bestemt er:

10-14 phenochilus mdoka whitelips
6-10 protomelas taeniolatus (hinderi)
3 par s. fryeri iceberg
10-15 c. moori
20 golden
5-10 venustus
en aulonocaragruppe (ikke besemt hvilken type)
5-6 synodontis njasse
ancistrus eller gibbiceps

hva syns dere om en sånn sammensetting?

har og kjøpt meg reol på 3 x 98 liter

1 av karene blir et tanganyika kar med noen få prinsesser, jul. regani og neo. leleupi

de 2 andre blir yngel og oppvekstkar.