Ciklider.se

Författare Ämne:  Flyttning av yngel  (läst 3508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Molehill

• Registrerad
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Flyttning av yngel
« skrivet: 29 maj 2006, 14:19 »
Har under längre tid än det var tänkt förvarat 1+2 Caudopuntatus och 3+3 Pleurospilus i ett 63 liters kar. De ska snart få flytta till ett 375.
Båda arterna har lekt i det lilla akvariet, Callochromishonan spottade när jag inte var hemma och inga yngel klarade sej.

Precis för en liten stund sedan upptäckte jag ca 20st Caudopunctatus yngel nere vid botten helt oskyddade. Kan jag flytta dessa till ett yngelkar, och hur stor chans är det att de klarar sej. Har inget kar startat så jag måste isf dra igång ett på 40 liter som står.
Hur ska jag gå till väga för att lyckas behålla några av ynglena?

Tacksam för snabba svar!

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
Flyttning av yngel
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2006, 16:01 »
Att flytta små yngel är alltid en chansning, oftast går det bra men det kan också gå tvärtom eftersom dom är mycket känsligare än vuxna fiskar. Skyddar inte föräldrarna sina yngel? I så fall skulle jag låta ynglen vara kvar där.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Molehill

• Registrerad
    • Visa profil
Flyttning av yngel
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2006, 17:28 »
Det känns som en nära på omöjlighet att flytta dom utan att de skadas.
Det är lite det som är kruxet, föräldrarna skyddar dom riktigt aggressivt och det dröjer ett par veckor innan 375:an är klar för inflyttning. Kanske blir en lite för jobbig väntan för övriga invånare?
Kan man om jag väljer att flytta dom, suga över dom med en slang till det nya  akvariet?

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
Flyttning av yngel
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2006, 19:08 »
Suga med slang brukar vara den bästa metoden för att flytta riktigt små yngel.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Molehill

• Registrerad
    • Visa profil
Flyttning av yngel
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2006, 19:54 »
Hade precis bestämt mej för att låta de små gå kvar när jag såg den tredje Caudopunctatusen snappa åt sej ett yngel. Den bara vägrade att ge upp trots att föräldrarna gav sej på henne så fort hon närmade sej.
Antalet hade minskat från drygt 20 till under 10 på bara nån timme. Så jag fyllde akvariet med vatten från det de gick i och försökte suga upp så många av dom som möjligt.
Nu går de i 40 liters karet och jag har satt igång en liten Artemiaodling. Har bara kunnat räkna till fyra stycken överlevande, men det hade nog inte varit några kvar alls om den hungrige Caudopunctatusen fått bestämma.

Hur sköter man bäst ett yngelkar?

Tack för svaren Micke!