Ciklider.se

Författare Ämne:  HJÄLP...fiskarna bara dör å dör  (läst 1594 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redback

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
HJÄLP...fiskarna bara dör å dör
« skrivet: 03 mar 2016, 20:28 »
Hej, nu måste jag skriva och be om hjälp. För några månader sedan (kanske två) började mina malaviciklider att dö, en efter en efter en. Ibland dog en varje dag och sedan var det uppehåll en vecka och sedan dog en igen osv. Det har varit Golden, praktbotia (jag vet, ingen ciklid) viktoriazebra mm. Jag kollade givetvis nitrit och dyl men allt är perfekt. Jag har haft akvariet (ett 450l Juvel med dubbla filter, ett inne och ett ytter....överdimensionerat då bara det yttre har en kapacitet på 600l) I ca 6 år och givetvis har jag drabbats av soten någon gang men I övrigt har jag varit förskonad från sjukdom och fiskarna har alltid varit friska. Jag har inte gjort några ändringar I form av mat eller annat, byter vatten som vanligt (50% var 10-14 dag) kör I en matsked bikarbonat per 100 l bytt vatten och en dl ojodad salt per bytt 100 l) som jag gjort under alla år. Den enda skillnaden är att jag köpte en grupp viktora zebra (8 fiskar) ungefär när "sjukdomen" började men dom är verkligen inte mer aggressive än andra Malawi jag har haft I karet (alltid kört Malawi, fast viktiora zebra är ju ingen Malawi, inte ens viktoria) Egentligen borde det var soten med tanke på hur dom dör och I vilken takt men jag ser Inga vanliga tecken som man brukar se att en fisk star ensam I ett horn och surar och äter inget I några dagar och sedan dör och sedan dags för nästa, utan här är alla fiskar mkt aktiva och alla äter bra men sedan när man kommer hem från jobbet ligger en av dem död på botten...har ni ngn ide om vad det kan vara? Mkt tacksam för tips och ideer på vad jag kan göra för så här kan det inte fortsätta. Tack på förhand

Utloggad redback

• Registrerad
    • Visa profil
SV: HJÄLP...fiskarna bara dör å dör
« Svar #1 skrivet: 04 mar 2016, 09:32 »
Igår rengjorde jag filtren som jag inte rengjort på kanske 6 månader, dock så är jag av den uppfattningen att så länge dom inte tjocknar igen och sprutar på bra så är det bäst att låta dem vara..??...kommentarer? Men men, nu är det gjort iallfall så får vi se om det blir ngn skillnad. Kan ju vara rötna Lerums kommun som har problem med vattnet oxo så det är ngn förorening I det?

Utloggad sluggo

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 04 mar 2016, 17:39 »
Vad är det för filter du har? Hur mycket pumpar dom?
Kanske är bättre att byta mindre mängd vatten oftare istället för hälften varannan vecka ifall det är klor i vattnet. Och när du fyller kan du ju sätta tummen för slangen så det blir fart på vattnet o bubblar mycket så kanske lite ev klor luftas bort.

Tycker detl låter konstigt att dom dör en efter en sådär.

Mvh Niklas

Utloggad redback

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 04 mar 2016, 21:16 »
Jupp det är jvlgt konstigt, men kloret är Inga problem eller mängden byte för jag har kört på samma vis I 6 år utan store problem och när det varit sot så har jag medicinerat bort det så vattnet har aldrig varit orsaken till problemet förrut. Nu ska jag vänta och se hur det går efter filter rengöringen men om det fortsätter så kör jag medicin för soten ändå bara för att säkra upp, annars vette f-n vad det är. Antingen strul med komunens vatten eller så har viktoriarna dragit med sig ngn skum parasit som tar död på fisken men det verkar oxo oskannolikt. Ok, tack för svar nu håller jag tummarna

Utloggad sluggo

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 05 mar 2016, 07:04 »
Hur ofta har du haft soten? När har det brutit ut?
Om du har haft sot ofta känns det ju som att nåt försvagar fiskarna och gör så soten bryter ut.
Vad matar du med?

Har du nån bild på karet?

Mvh Niklas