Ciklider.se

Författare Ämne:  Multisar och Prinsessor  (läst 2105 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kampfisken

• Medlem
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Multisar och Prinsessor
« skrivet: 14 okt 2015, 05:02 »
Hej!

Är på väg att sätta upp ett 250l kar med en längd på 110cm.

Tänkt från början att ha enbart en koloni "Prinsessor" i det + ancistrusar, men så kom tankarna in på om det kan funka med "multisar" i sällskap med dem?
Har förstått att Prinsessorna lätt tar över hela karet och förpassar resten av invånarna till något hörn.

Skulle det ändå kunna funka om jag lite delar av ett hörn med större stenar som avgränsning mot resten av akvariet + en modul som ska skymma pumpen och låta multisarna husera där.
Eller är det ändå dömt att misslyckas? I så fall skulle multisarna få flytta in först och bo in sig ordentligt.

Utloggad Trafter

• Registrerad
  • Antal inlägg: 51
  • 525l Malawi
    • Visa profil
SV: Multisar och Prinsessor
« Svar #1 skrivet: 14 okt 2015, 16:56 »
Det kommer säkert fungera.  Sätt multisarna i ett hörn och låt de gå ett tag så att det får en fungerande kolonikänsla. Sen tror jag det räcker med ett par prinsessor i ett röse i andra änden av karet. Det kanske låter lite få, men prinsessor ynglar av sig i snabb takt.

Utloggad Kampfisken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 okt 2015, 16:03 »
Tack för svar.....Lutar nog åt att jag ska testa i alla fall. Hade nog tanken att köpa ett par prinsessor, men om de är små kanske det inte går att könsbestämma dem och då bättre att ta en liten grupp.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 okt 2015, 20:40 »
Jag har kört just den kombon visserligen va det i ett 300l kar men det borde funka i ett 250l också.  Jag hade ett 10 tal prinsessor en hyfsat stor koloni med mulltisar,   visst va det stridigheter men inte av någon allvarligare grad
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Kampfisken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 okt 2015, 02:55 »
Tack Niklas för din erfarenhet :) Började du med ett par Prinsessor då, eller en grupp?

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 17 okt 2015, 16:17 »
Jag köpte en grupp hade haft prinsessor tidigare i par o har en kompis som körde ett större stim med sessor och tyckte det såg riktigt bra ut
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Kampfisken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 29 okt 2015, 06:54 »
Som det kan gå.......Blir mbunas i karet i alla fall nu  :shocked: