Ciklider.se

Författare Ämne:  Palettciklid, vad gäller egentligen?  (läst 1566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anna-Karin

• Registrerad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Palettciklid, vad gäller egentligen?
« skrivet: 16 sep 2015, 17:14 »
Hej!

Jag är lite konfunderad av all olika info angående paletterna. I de flesta "fackl. infon" står att de är lätta att hålla i ett sk sällskapsakvarium samt att de vid lek kan bli något revirhävdande. Vidare står ofta att de helt klart går ihop med andra fiskar som uppehåller sig främst i de mellersta och översta vattenskikten osv osv, possitiva saker...

Ja allt det låter bra och enkelt! Men sen börjar man läsa alla de inlägg folk skriver... Paletter som huserar fritt i jätte baljor på tom. flera hundra liter, jagar livet och biter o härjar på de andra fiskarna osv.

Ja ciklider är individer och att de kan variera i temperament är försåtligt, men hur kan den sk. "facklitteraturen" ange sådan fakta att när man tittar och jämför med det palettinnehavarna skriver så stämmer inget alls.

Jag blir imorgon med ett par paletter i ett 112 liters kar. Har endast 3 testpiloter i där nu, platys. Jag känner att jag inte har någon koll alls på vad jag har att vänta. I första hand, eftersom karet är litet så inser jag ju självklart att antal andra sällskapsfiskar blir litet i antal, men hur som... känns ju helt obefogat att som "sällskaps akvarist" ha ett 112 liters akvarium med två paletter i ( i värsta fall ). Meningen var ju att man ville ha en liten trevlig blandning av olika sällskapsarter...

Jag är väldigt intresserad av vad Ni andra erfarna har att säga om detta !!

Med vänliga hälsningar Anna-Karin.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Palettciklid, vad gäller egentligen?
« Svar #1 skrivet: 18 sep 2015, 19:36 »
Paletter kan va ganska tuffa gent imot sällskapsfiskar i vissa fall men det ä ju bara o anpassa sällskapet,  istället för ömtåliga tetror så kan du ju välja barber dom tål betydligt mer.  Mvh Niklas
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Anna-Karin

• Registrerad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Palettciklid, vad gäller egentligen?
« Svar #2 skrivet: 23 sep 2015, 17:16 »
Hej !

Ville bara berätta vad som hänt sedan paletterna flyttat in för knappt en vecka sedan.... Efter isläpp tog det 5 minuter tills de färgade ut helt. Efter 15 minuter ägde dom hela botten. Efter 30 minuter fick inte platysarna komma en dec i närheten av varken botten eller mitten eller paletterna. Efter en timma började husesyn av grottor med kök ;) och kort därefter parningslek..... haha jaa, så himla kul :) Nu verkar det bara vara en tidsfråga innan leken blir allvar med villa och Volvo ;)

Måste säga att jag tycker 110 L är för litet som sällskapsakvarium för dessa små tuffingar , helt klart! Meeen, gör inget... tänker expandera iaf ;)

Aaa, så är läget i akvariet :)