Ciklider.se

Författare Ämne:  Väldigt sjuka fiskar  (läst 1637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jcederwall

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Väldigt sjuka fiskar
« skrivet: 26 mar 2015, 09:12 »
Hjälp vad är det mina ciklider har!!!  Det började med en som jag trodde inte åt för att hon tuggade.  Nu har det gott FORT.  Jag har förlårat 6 fiskar.

De äter inte, är inaktiva,  Den som dog först simmade konstigt - typ "viftade på svansen" istället för att simma.  Jag har en bild av en av fiskarna men vet ej hur jag lägga upp den.  Det ser nästan ut som mögel eller att de har skrapat upp sig.  Fjällor ser skadat i vissa stället och jag vet inte om det har att göra med att de har skrapat upp sig eller om de andra fiskar ger sig på de sjuka fiskar.  Men mina fiskar mår ingen bra alls!!!!

Det är troligtvis på grund av en för stor vatten byta och temperatur ändring, och jag vet att det är helt mitt fel, men finns det någonting jag kan göra för att inte de alla ska dö. 

Jag köpt och medicine mot vita pricksjukan och vridet upp temperaturen.  Men jag är inte säkert att det är vita pricksjukan.  Det har gått så FORT!!  Hjälp

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
SV: Väldigt sjuka fiskar
« Svar #1 skrivet: 26 mar 2015, 19:55 »
Har du kollat så du inte fått en riktigt nitrit spik? Då brukar dom bli lama och kippar luft vid ytan. Det kan gå fort som du säger. Sjukdomar av min erfarenhet brukar ta lite tid.

Vita prick är det inte som du beskriver.

Om det är nitrit så byt ut mycket vatten, men givetvis försök håll ungefär samma temperatur så du inte belastar fiskarna ännu mer.

Utloggad jcederwall

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 mar 2015, 20:41 »
Tack Fredde, tyvärr har jag förlorat 3 till.  Ingen Nitrit spik.  Det som är konstigt är att de inte kippar efter luft vid ytan.  Det har jag sätt förut när jag överbelastat tanken (dyr läxa nummer 1).

Det ser ut som de har mögel och som om de har skrapat upp sig mot stenarna.  En av de som dog simmade runt i början och gned sig mot sanden ganska lik när de leka. Men nu förstår jag att han var sjuk.  De som är sjuka nu håller sig nära eller på botten av tanken.  De ser ut som om de sover och som sagt har vita prickar, eller vita "patches" nästan som bomull eller mögel. och sedan på sidan av magen så ser det ut som de har kliat sig mot sanden.  Jag hoppas att det "bara" är vita pricksjukan.  Men någonting med svamp eller parasit eller någonting liknade är det.  Suck

Utloggad jcederwall

• Registrerad
    • Visa profil
Nu är nästan alla döda
« Svar #3 skrivet: 27 mar 2015, 20:40 »
Det gick fort 3 dagar och bara mina saijca ciklider kvar. Alla malawis är död. Jag gissar att var bukvattensot eller vad den nu heter. Jag antar att de få fisk jag har kommer att dör. Vad gör jag nu. Finns detta sjukdom i tanken även efter alla fiskar är borta? Sååååååå ledsen mina fiskar var mina lugn och min liten sak som vara bara för mig. Allt annat jag gör är för jobb och familjen men de var för mig och nu är de döds!

Utloggad D-L12

• Registrerad
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 03 apr 2015, 15:10 »
Om det är bukvattensot så prova att medicinera med Octozin, det är riktigt effektivt!

Lycka till!