Ciklider.se

Författare Ämne:  Konstgjort Malawivatten?  (läst 1750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
Konstgjort Malawivatten?
« skrivet: 06 jan 2015, 20:11 »
Jag funderar på börja använda Osmosvatten som bas till mina Malawi, anledningen är att jag får mycket kiselalger och har funderingar på att testa egenblandat vatten.

Hur mycket av vad ska jag blanda i osmosvattnet för att efterlikna Malawivattnet?

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
SV: Konstgjort Malawivatten?
« Svar #1 skrivet: 07 jan 2015, 19:39 »
kiselalger får man oftast vid uppstart av kar men sen när man har balans i karet är det ett minne blott. Är karet inkört ? funkar utmärkt med vanligt kranvatten man kan salta lite om man så vill , vattenbyte en gång i veckan 1/3 del.  Belysnig spelar in med hur länge har du tänt ?.
Samt mata lagom oftast matar man förmycket.
Tänker nu att du är nybörjare men har jag fel så ber jag om ursäkt.

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 07 jan 2015, 20:21 »
kiselalger får man oftast vid uppstart av kar men sen när man har balans i karet är det ett minne blott. Är karet inkört ? funkar utmärkt med vanligt kranvatten man kan salta lite om man så vill , vattenbyte en gång i veckan 1/3 del.  Belysnig spelar in med hur länge har du tänt ?.
Samt mata lagom oftast matar man förmycket.
Tänker nu att du är nybörjare men har jag fel så ber jag om ursäkt.

Hos mig är det tvärt om, jag få kiselalgerna över tiden och de blir mer och mer. Tar jag bort det kommer det tillbaka.
Jag är nybörjare på Malawi, 1 år, men detta karet är mitt elfte kar, i mitt tolfte, som är saltvatten får jag inga kiselalger men där kör jag med osmosvatten, fast det är nystartat ca 2 månader sedan.
Oavsett parametrar ljus eller matmängd i mina olika kar genom åren så har jag fått samma.
När jag kikat på andra kar på forum genom åren så är det många som inte får samma men de har haft mjukare vatten. Vi får vårt vatten från kalkberget. Det är saltat en del eftersom det är avhärdat från ca 24 till ca 8.

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 08 jan 2015, 21:16 »
Det finns färdigt "malawisalt" som ska innehålla rätt fördelning av mineraler, har aldrig själv testat det men det kan väl säkert vara något, om det innehåller en bättre balans för att reducera kieselalger vet jag däremot inte.

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 jan 2015, 20:05 »
ja underligt vi är väll bortskämd med vattnet här i Sundsvall  :)
Hoppas du får till det då tillslut

Utloggad Maradon

• Registrerad
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 nov 2018, 09:31 »
Et godt emne Det er viktig for alle