Ciklider.se

Författare Ämne:  Eheim Substrat Pro  (läst 2312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrazster

• Registrerad
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Eheim Substrat Pro
« skrivet: 31 dec 2014, 12:02 »
Eheim SUBSTRAT Pro !
Någon som provat och jämfört med andra märken ?
Blir det så mycket bättre än våra kära filtermattor ?

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
SV: Eheim Substrat Pro
« Svar #1 skrivet: 02 jan 2015, 10:46 »
har mängder med eheim pro ligger om intresse finns :)
Malawi is the shit

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 03 jan 2015, 12:54 »
Jag är oxå intresserad att höra om skillnad med filtermatta o subtrat. Tycker att filtermattan kleggar igen lite för fort.
Jag har fullflödes filtervägg och inte klippta bitar.

Utloggad mrazster

• Registrerad
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 03 jan 2015, 14:30 »
Jag är oxå intresserad att höra om skillnad med filtermatta o subtrat. Tycker att filtermattan kleggar igen lite för fort.
Jag har fullflödes filtervägg och inte klippta bitar.

Jag har nu köpt mig 5 liter och ska prova med min kommande SunSun 404B.
Är du intresserad av att handla så kan jag rekommendera Peckers(föregående inlägg)...bra pris och snabbleverans ! :-)

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2015, 08:40 »
Tyvärr fungerar det inte som det ska. Köpte av Peckers i vintras 3L men fick bara 1L efter ganska lång tid dessutom. De andra 2L kom aldrig. Så det blev en dyr liter på över 400kr. I fortsättningen handlar jag av bra butiker istället för sånt här gör det bara tråkigt och besvikelse, tyvärr.  :(

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 785
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2015, 05:52 »
Tyvärr fungerar det inte som det ska. Köpte av Peckers i vintras 3L men fick bara 1L efter ganska lång tid dessutom. De andra 2L kom aldrig. Så det blev en dyr liter på över 400kr. I fortsättningen handlar jag av bra butiker istället för sånt här gör det bara tråkigt och besvikelse, tyvärr.  :(

Trist!
Titta den simmar!

Utloggad nima.m

• Registrerad
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2015, 11:59 »
Tillbaka till frågan om hur bra är Eheim Substart Pro

Tyvärr när man är ett teknisk nörd, då slutar man med att fokusera mer med akvarium teknik än med själva fiskar i akvarium J

Men, men, efter ett antal försök och tester och undersökningar, så är resultatet så här, jag är också nyfiken att höra eran erfarenhet,

Eheim Substrat Pro är bättre än andra biologiska filter media på följande punkter :

Bakterier odlas snabbare på den
Den kan hålla mer bakterier
Slitage på media är mindre

Så, om du startar nytt akvarium och har inte tillgång till bakterier från andra akvarium, då välj denna media

Om din filter, är underdimensionerat med förhållandet till antal fiskar du har i akvarium (inte själva akvarium), då välj denna media.
Exempel :
Om du har ett 180L akvarium, med 10 tetror, och ett fluval 106 external filter, då spelar ingen roll om du har denna media jämför med andra biologiska media
Samma akvarium, 15 mbuna ciklider, och ett fluval 306 external filter, då spelar ingen roll om du har denna media jämför med andra biologiska media

Men, Samma akvarium, 15 mbuna ciklider, och ett fluval 106 external filter, då kommer du få bättre kvalitet med vatten om du väljer substrat Pro