Ciklider.se

Författare Ämne:  Back to nature - Slimline  (läst 26247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hagge

• Medlem
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Back to nature - Slimline
« Svar #30 skrivet: 13 nov 2007, 11:33 »
Satte en slimline 55 i mitt 540-kar som är 60 högt (yttermått), det blev kanske 2cm kvar upptill men det är fullt tillräckligt för att hamna i/över vattennivån...
/Fredrik

540l Malawi för sällskap. 2 st baljor med killies (och en massa plastburkar med kläckta killies för närvarande)

Stöd kampen om vojmån! - www.vojman.se

Utloggad malavi

• Medlem
  • Antal inlägg: 528
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 10 feb 2008, 17:25 »
Jag ska nog också skaffa en slimline bakgrund snart just nu har jag en blå plast bakgrund som man tejpar fast på ut sidan av bakrutan. :)
« Senast ändrad: 23 mar 2008, 10:05 av malavi »
Mvh Daniel

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 22 mar 2008, 23:52 »
]jag vill göra två 10cm och 10cm i hörnet där på min 375 liter så skall jag ha den en yttrefilter för eheim 2028  gömmer sig i med hål täta?? och så andra oxåå 10cm 0 10 cm vill jag ta den en innefilter för eheim 2252 eller nån?? el ombygger den med blåsvamp för 2250??? för dom gömmer sig där oxåå???för jag skall planera med först slim-line.. om den kan går det eller hur dåå???? vad tror du det dåå?????
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad 89:an

• Registrerad
  • Antal inlägg: 90
  • Totalt 440 liter Malawi vatten
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 21 sep 2008, 10:38 »
Vad är det för silikon du använder Micke? Något som man kanske kan köpa i vanlig nygghandel eller är det något speciellt med silikonet? Har vanligt akvarieglas silikon men har inte vågat börja för att jag är osäker på att det skulle fungera.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #34 skrivet: 21 sep 2008, 12:59 »
Jag använder svart akvariesilikon. Det brukar inte finnas i bygghandeln men i välsorterade zoobutiker.
Det viktiga är att det är silikon avsedd för akvarier, andra silikon innehåller giftigt antimögelmedel.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad jjoonnaass

• Medlem
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 09 feb 2009, 12:34 »
En rolig detalj, bild 18 och bild 19 är på olika akvarier med olika färg på slimlinen :P
120 l Juwel Lido
Altolamprologus calvus och Lamprologus stappersi. (snart)

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 09 feb 2009, 13:31 »
En rolig detalj, bild 18 och bild 19 är på olika akvarier med olika färg på slimlinen :P
Jag monterade bakgrunder i två kar samtidigt och bilderna är blandade från de båda karen. På de två sista bilderna visas båda karen hur de blev färdiga.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad bramme

• Registrerad
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 11 feb 2009, 12:51 »
Först och främst vill jag ösa beröm över artikeln, mycket bra gjord och suveränt med så många förklarande bilder!

Sen till några följdfrågor:
1. skulle det funka med biobollar i botten på filterlådan?
2. tror du det duger med ett innerfilter (typ Fluval 404)som får ligga och suga på toppen av filtermattorna?

mvh Bramme

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 11 feb 2009, 12:58 »
Kul att artikeln uppskattas :).
Biobollar fungerar också bra, men har man en liten filtervolym blir filtermatta effektivare.
Jag är lite osäker på vad du menar i den andra frågan. I exemplet som artikeln visar sugs vattnet genom filtermattan till pumpen som står bakom. Om du gör någon lösning där du suger nerifrån och upp så fungerar det givetvis också bra. Ju längre sträcka man kan få vattnet att passera i filtret, desto bättre.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad bramme

• Registrerad
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 11 feb 2009, 20:25 »
Jag tänkte en kombo, biobollar i botten och filtermatta över. Saken är den att jag har ett 600l som ska inredas och ett alternativ är att gå på slimline med två hörn som du byggt varav det ena bebos av ett pumphuvud till ett innerfilter och det andra av en extern pump. I båda hörnen då med biobollar plus filtermatta, känns det som ett bra filtering för ett 600l (200*50*60)?
mvh Bramme

Utloggad Tina

• Medlem
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 12 feb 2009, 11:24 »
Verkligen jättesnyggt!
Jag ska limma en slimline i ett 300 liters Malawi (120 långt 50 högt)och göra som du med filterhörnet.'Har tidigare limmat i ett mindre akvarium och då endast satt en vägg för filtret så det inte syns framifrån.
Vad har du för förslag på pump/kapacitet till 300L?Skulle ett aquaclear 802 på  1200L/Tim räcka?Jag har ett ehiem proffessional 2 ytterfilter också.
Jag vill ha en så tyst pump som möjligt .

Utloggad Micke

• Administratör
  • Michael Persson
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 12 feb 2009, 11:40 »
Eheim Compact 1000 liter/timmen är prisvärd och tystare än AquaClear 802. Den bör räcka om du har ett ytterfilter också.
Mvh Micke

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad ellam71

• Medlem
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 12 feb 2009, 23:41 »
Gud vad fint det blev!! Menar du att man köper de färdiga? Verkar ju görsmidigt! Såg i tråden att någon inväntade tipsvinst... menas det är det är svindyrt?? Snackar vi en tusenlapp... eller fem???
Det som inte dödar härdar. Eller?

Malin

Utloggad jjoonnaass

• Medlem
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 12 feb 2009, 23:44 »
ligger på ett par hundra upp till ca 400 beroende på storlek.. tror tipsvinsten rörde vanlig BTN.. nackdelen med slimline är att iaf jag tröttnar på att se den ganska snart, den är ganska platt och finns bara två olika "plattor" så har man långt kar så upprepar sig "väggen"..

Hoppas mitt svar hjälpte..

/ Jonas
120 l Juwel Lido
Altolamprologus calvus och Lamprologus stappersi. (snart)

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 13 feb 2009, 12:27 »
ligger på ett par hundra upp till ca 400 beroende på storlek.. tror tipsvinsten rörde vanlig BTN.. nackdelen med slimline är att iaf jag tröttnar på att se den ganska snart, den är ganska platt och finns bara två olika "plattor" så har man långt kar så upprepar sig "väggen"..

Hoppas mitt svar hjälpte..

/ Jonas

vilket man kan avhjälpa med en eller 2 moduler som man limmar på slimlinen... fast då är vi snart uppe i samma pris som för en bättre beggad hel bakgrund!