Ciklider.se

Författare Ämne:  Foder fråga  (läst 1955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnteN

• Registrerad
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Foder fråga
« skrivet: 28 okt 2014, 23:52 »
Hej!
Jag har lite blandade malawiciklider som varierar i storlek från 4cm upp till ca 25 cm.

Nu har jag tänkt byta från tropicals malawi flingfoder till aquatic natures excel och energy eller nls spectrum cichlid formula pelletsfoder för afrikanska ciklider.

Min första fråga är vilket av maten skulle ni rekommendera, aquatic nature eller nls?

Min andra fråga är vilken storlek bör jag välja på pelletsen om jag köper aquatic nature fodret, dom finns i både small och medium?
Min tanke är väl att alla fiskarna bör kunna få i sig small storleken men att medium kanske blir för stort för dom mindre fiskarna. Eller skall man köpa medium och knäcka av dom så att det blir lite varierande storlek på fodret?

Såg även att om man köper aquatic nature fodret i lösvikt så är det granulat man får istället för pellets och även där finns det small och medium storlek att välja på, så vad tycker ni jag skall välja för storlek om jag istället köper granulat?

Tack på förhand!

Utloggad esset69

• Medlem
  • Antal inlägg: 472
  • Mina favoriter :)
    • Visa profil
SV: Foder fråga
« Svar #1 skrivet: 29 okt 2014, 06:59 »
Nls är lätt det bästa sjunker så alla får mat :eek:
540l  Tropheus sp. "black" Pemba / Eretmodus cyanostictus "Kasanga"/leleupi samt Calvus black
325 l Golden och Ps.demasoni.
2x 60 L Yngel
1x 120 L Små fisk

Utloggad AnteN

• Registrerad
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 29 okt 2014, 10:40 »
Nls är lätt det bästa sjunker så alla får mat :eek:

Blir nls cichlid formula som jag kommer köpa. Fast nu har jag hört att granulaten kanske är för små för dom större fiskarna och att man rekommenderas att köpa nls large fish formula upptill, någon sommar erfarenhet av detta?

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 02 nov 2014, 13:17 »
Detta med foderfrågor är alltid intresanta o tyvär så brukar det spåra ut pga att alla är vi saliga i vår tro, folk är ju inkörda på vissa foder pga lätt att få tag på o så naturligtvis priset. När det gäller pellets/granulat så enligt dom flesta så ligger Nls före allt annat med hästlängder (använder det själv fast mycket sparsamt) kör mera med Tropicals cichlid granulat (lättare att få tag på) därför är det intresant att läsa innehålsförteckningen o jämföra mellan dessa två o då visar det sej att dom enda ingridienserna som Nls har mera i sej är vitamin D o vitamin E allt annat är det mindre av.
Dieselråttan

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 07 jan 2015, 19:45 »
jag har stora fiskar 15-20 cm och tycker large är för stora. medium kör jag i alla kar och tycker den är bäst. sen maler jag i elektrisk pepparkvarn till dom yngsta  :)
Den är inte för stor för fiskarna men nls är ett drygt foder så det blir lätt feta fiskar med largen då dom sätter i sig mer lättare.

Utloggad Trafter

• Registrerad
  • Antal inlägg: 51
  • 525l Malawi
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 jan 2015, 11:31 »
Har fiskar (visserligen TA) mellan 4-12 cm och kör NLS 1mm, 0.5mm samt pepparkvarn för de yngel som gömmer sig bland stenarna. Fungerar hur bra som helst.