Ciklider.se

Författare Ämne:  nytt 126 liters akvarie och nytt bråk  (läst 1811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IDA2013

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
nytt 126 liters akvarie och nytt bråk
« skrivet: 08 okt 2014, 08:43 »
Hej! Har slitit mitt hår över mina neolamprologus multifasciatus som rätt nyligen fick ett nytt större akvarie att bo i. Jag köpte fiskarna för ca ett år sen och det visade sig att det var 3 hanar och 3 honor. Dom bodde fredligt i ett 80 liters kub i ett år och har yngel i flera åldrar från olika snäckor och helt plötsligt va en av hanarna inte välkommen längre. Då skaffade jag ett 126l kar (80 cm) och inredde med tanken att jag även skulle ha jullar i ena 1/3 i stenröse. (ett par) Jag började med att flytta den utmobbade till nya karet, ville ju inte att han skulle bli ännu mer sargad. Och efter en vecka möblerade jag om och satte i de andra. Nu är det bråk mellan de två hanarna som gick ihop utan problem innan, och istället har den hanen som var utsött tidigare "försiktigt accepteras" mao han tolereras ibland, typ.
Jag har inrett med massa snäckor i flera lager som en bädd från fram till bakkant i 2/3 av karet. Är det kanske så att det helt enkelt blir ett revit för att de inte är några tydligare gränser (sten/sand) mellan snäckhögar? Jag har plöjt genom olika artiklar och forum på nätet och förstått att fiskarna parar gärna ihop sig om det inte finns rätt förutsättningar för ett harem.  Men jag tycker ändå att den "regerande" hanen nu har två av honorna. Mini-harem... Känns som om reviret är stort, tänker i banorna att omplacera en av hanarna och möblera om till två tydligare snäckhögar och hoppas på två revir iaf?
Vad tror ni erfarna?

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
SV: nytt 126 liters akvarie och nytt bråk
« Svar #1 skrivet: 08 okt 2014, 09:57 »
Bygg en "gärdsgård" med stenar mellan snäckorna så att dom inte ser varandra hela tiden. Tänkte du ha i Jullar skall du nog ha en rejäl hög med tunna skifferskivor i ett av dom bakre hörnen.

Utloggad IDA2013

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 08 okt 2014, 17:26 »
Tack för ditt svar. Har nu gjort om lite med stenar mellan snäckhögarna men det verkar inte ha spelat någon roll. Hanen som är utanför nu, han ligger och trycker med sin hona i ett hörn under massa snäckor. Hon kommer ut vid matdags men inte han. Alfahanen jagar honom så fort han ser honom men är inte riktigt lika agressive mot den som från början vart den mobbade, (av de bägge två andra hanarna). Dessutom far han ut mot en av de halvvuxna...jag kan posta en före och efterbild på karet.

Utloggad IDA2013

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 okt 2014, 15:46 »
Som sagt har inget ändrats. Den utstötta hanen ligger och trycker i ett hörn under massa snäckor, oftast med sin hona. Han kommer ut vid matdags och får äta men utöver de jagas han alltid iväg dit. Nån på ett annat forum tyckte ja skulle ta ut alfahanen till ett eget kar. Men ja har isf bara en yngelkasse...och ett växtakvarie med fåtalet invånare, vad tycker ni? Har ju som sagt väldigt mycket snäckor så de blir mer som en bädd med massa "gångar" än massa sand överallt. Kan man ha för många snäckor?

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 okt 2014, 22:31 »
Han försöker eventuellt försvara alla snäckor som ligger ihop. skapar du två väl avdelade områden kan han eventuellt nöja sig med en mindre hög

Utloggad IDA2013

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 okt 2014, 23:11 »
Å tack! Jag är fullkomligt förälskad i dessa små fiskar och vill ju att alla ska må bra, inte bara överleva. suttit och stirrat på fiskarna och saker har lagt sig en aning. Mobbade hanen är framme med sin hona, om än försiktigt bredvid en pump och en växt. Alfan verkar inte bli riktigt lika upprörd då han ser dom längre. Snäckorna har jag nu fixat i typ ett U, eller ett G och det verkar som om dom hittat sina platser. Får se hur länge de håller. Matar ofta och lite för då simmar alla tillsammans i grupp och bryr sig inte om mer än maten. Vet inte om de hjälper men inbillar mi det.