Ciklider.se

Författare Ämne:  Tips, Lysrör T8  (läst 931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jompii

• Registrerad
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Tips, Lysrör T8
« skrivet: 20 sep 2014, 16:13 »
Jag funderar på att inhandla ett, eller två, nya lysrör till mitt 160L-kar. Värt att notera är att jag är väldigt okunnig när det kommer till lysrör och belysning. Lite därför jag tänkte kolla om ni skulle kunna hjälpa mig.
Just nu så har jag ett Gro-Lux F30W gro (8500k, tror jag) och ett Aquastar F30W-174 G13 (10000K).
Ur ett amatörperspektiv så känns ju detta in som en klockren kombination då Gro-Lux-röret lyser varmvitt/gulaktigt och Aquastar-röret kallvitt. Har även problem med staghorn alger vilket jag tror beror på belysningen.

Jag har tänkt att göra om akvariet och ha Thomasi ciklider i det. Dessa vill ju även ha lite dämpat ljus.
Kommer även ha ganska mycket växter i karet så vill ju samtidigt att växterna ska må bra.
Värt att notera är att jag inte har något CO2-system.

Så vad tycker ni? Vilket/Vilka lysrör skulle ni rekommendera? Är något av de två lysrören jag har något att ha eller är det lika bra att byta ut båda två? Båda lyser och funkar klockrent så det är ju inget fel på dom ur det perspektivet.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: Tips, Lysrör T8
« Svar #1 skrivet: 20 sep 2014, 16:39 »
om du är nöjd med färgen på ljuset och fisken du har men vill ha mer dämpat så vira alu-folie här och var för att få schyssta effekter.
annars är väl powerglo och aquaglo i kombo hyffsat vanligt skulle jag tro.