Ciklider.se

Författare Ämne:  Egen bakgrund  (läst 1622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Philip Nilsson

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Egen bakgrund
« skrivet: 14 aug 2014, 11:47 »
Hej!
jag undrar om någon har gjort en egen bakgrund till sitt akvarium. Vad använder ni för material? Har sett att några använder frigolit och sen silikon på.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: Egen bakgrund
« Svar #1 skrivet: 14 aug 2014, 12:02 »
de flesta brukar använda frigolit sen betong/cement/fix. En del blandar även ik lite färgpigment.
Nackdelen är att de blir ofta ganska tjocka och tar för mkt utav simytan för fiskar. Samt att du oftast då inte kan använda ytan bakom som filter.
En nackdel till (rätta mig om jag har fel) är att de inte håller i evighet utan börjar med hjälp av vatten och fiskar smulas sönder efter tid.
En nackdel till (med risk för spöstraff) är att jag inte sett en enda DIY jag tycker är snygg. De blir oftast för symetriska då det är människor som formar dom.
Tipset är att hålla utkik och köpa beggad bakgrund eller moduler. Blir i slutändan inte mkt dyrare beroende på storlek på kar. Samt om man utgår ifrån att du får betala för allt material till den egentillverkade.

Utloggad Philip Nilsson

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 aug 2014, 12:44 »
Tack för svaret!
Ja det hade kanske varit bättre att köpa en färdig bakgrund, men eftersom jag redan har en bild på hur jag vill ha det så blir det nog enklare att göra eget.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 aug 2014, 13:46 »
Kanon. Lägg upp bilden här så får du säkert mycket tips från folk som byggt

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 aug 2014, 07:51 »
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=7475.msg72317#msg72317

läs igenom där så ser du hur jag gjorde min bakgrund, ska bygga en ny i höst om jag bara får tid fast denna gången ska jag bara göra moduler som klippor som ska stå på botten och inte försöka sätta in filterfunktion.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 16 aug 2014, 10:35 »
Rättar till ett föregående inlägg. Jag har nu sett en diy bakgrund som ser bra ut. Däremot skulle jag bedömma att det konstnärliga och tekniska arbetet i den är lite över snittet för gemene hen. Men har du konst och hantverk i dig funkar det nog.