Ciklider.se

Författare Ämne:  Algätare till vanligt akvarium (massa slemalger)  (läst 1494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COCS

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Algätare till vanligt akvarium (massa slemalger)
« skrivet: 22 jun 2014, 22:38 »
Hej

Antar att frågan ställts flera gånger tidigare, men om någon har lust att svara med aktuell information, så är jag tacksam.

Jag har ett 375 liters akvarium som ej står i solljus, det står i en mörk hall mitt i huset. Det har dubbla ljusramper = 4 st. lysrör (10 timmar per dygn) och det har stått där i ca 12-13 år. Jag har bytt lysrör ungefär varje 3:e år och har tidigare ej haft problem med alger, men i höstas började det bli mycket gröna alger och slemalger och annat 'klet' (usch). Jag har bytt vatten ungefär varannan månad (hälften av vattnet). Jag har gjort rent och renoverade Eheim 2217 pump och den fungerar utmärkt, men det blir massa alger ändå och jag ger snart upp.

Det finns ca 10-12 st. fiskar (ciklider) i akvariet. Jag matar ganska sparsamt, typ var 3:e dag en nypa flingfoder.

Vilka algätare fungerar bra, kan jag köpa olika typer av algätare eller blir dom förbannade om man blandar dom?

Eller skall jag gödsla bort algerna kanske...

Tack & mvh Christian
If you can't beat them, buy them :-)

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
SV: Algätare till vanligt akvarium (massa slemalger)
« Svar #1 skrivet: 01 jul 2014, 15:18 »
Tio timmar lyse med 4 rör i ett akvarie med lite eller inga växter alls låter som ett paradis för alger :P börja dra ner ljustiden drastiskt ett tag och se om det hjälper. Till och med mörklägga i 3 dagar i en början hade jag dessutom gjort. Sen kör typ 8 timmar per dag så kommer det förmodligen bli bättre snabbt.

Anledning är förmodligen att något triggat igång algerna som sedan exploderat. Höga kvävenivåer eller något sådant.

Blanda malar kan man göra men inte alla.
Ancistrus brukar vara rätt duktiga städare, och siamesiska algätare käkar toffsalger.

Hoppas du får bukt med akvariet för vill man titta in i en burk med grönt kollar man i grönsaksdisken på Ica :)
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi