Ciklider.se

Författare Ämne:  För varmt i karet!  (läst 5116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zigge68

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
För varmt i karet!
« skrivet: 11 jun 2014, 21:30 »
Hej,

Är det någon som har något bra tips om hur man kan hålla nere temperaturen i karet (förutom vatten byte förstås) ,jag börjar redan få temperaturer upp emot 28-29C och börjar att oroa mig för sommaren då det blir riktigt hett. :( :huh:
Jag har Troffar och Golden i karet

Jag har satt in en extra syrepump för att hålla syret på rätt nivå ,karet är inte på mer än 200l (Juwel) med ett internt filter

//Zigge 68
« Senast ändrad: 11 jun 2014, 21:34 av Zigge68 »

Utloggad Leion

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: För varmt i karet!
« Svar #1 skrivet: 11 jun 2014, 22:38 »
Hej.
Jag har fått tipset att lägga en petflaska med fryst vatten i akvariumet.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 jun 2014, 05:48 »
Jag tror en del tar av toppen och köper en liten fläkt och riktar mot ytan.

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 jun 2014, 17:06 »
Inte billigaste men AC i rummet skönt för både dig och fiskarna. Har själv bergvärme och kör frikyla på övervåningen. hur bra som helst så nu blir det aggregat i rummet där fiskarna är samt i hallen. Skönt att slippa va orolig för värme när man är borta.

Utloggad andy

• Medlem
  • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 jun 2014, 13:09 »
jag har Malawi och en riktig varmsommar så tar jag bort värmen helt. med ca. 10 timmar belysning och täck glas går det bra. Det alsteras tillräckligt med värme då. Obs!!! karet får inte stå i drag, annars hinner vattnet bli för kallt på nätterna.

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 jun 2014, 16:23 »
Har aldrig haft nån värmare i mina kar och har du värmare så stänger dom flesta ju av av sig själv om vattnet är rätt temperatur det du ställt in på, vet inte men om du har 28 grader inne och belysning och täckglas på så är det snara 30 i karet och det är för varmt för malawis. tror det blir svårt att få ner tempen under 23 grader i karet med korsdrag med en varm sommar. eller vad menar du Andy

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 jun 2014, 00:26 »
Syrepumpen (om det är en sten som sprutar luftbubblor) så kan du ta bort denna direkt. Ger ingen nämnvärd syreökning. Bättre då att rikta utblås mot ytan och få bra krusning på vattenytan för att få mer syrerikt vatten.

Annars är det som nämns öppet lock och fläktar som blåser lite kallare luft mot ytan. Många använder datorfläktar med bra resultat.
Lysrörsarmaturer alstrar en hel del värme så finns möjlighet till annat lyse, exempelvis led, så gör detta en hel del.
Även innerfilter/cirkulationspumpar alstrar en del värme som man lätt glömmer bort. 
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi

Utloggad ducce

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 jun 2014, 12:49 »
Behåll "syrepumpen" - nej den tillför inte nämvärt med syre, men den skapa bra cirkulation på ytvattnet och ger därmed bra syresättning.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 23 jun 2014, 14:14 »
Fast en syrepump ger väl knappast mer cirkulation en en skalle på 1500l i timman riktad snett uppåt?

Utloggad ducce

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 23 jun 2014, 15:48 »
Nä - men du tillför värme värme med en "skalle" och han har redan "syrepumpen" - varför gå och köpa något som endast tillför värme och inga andra funktioner.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 24 jun 2014, 22:34 »
så du menar att om man vill ha cirkulation i ett kar så räcker det med en syresten?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 25 jun 2014, 22:29 »
Btw, en förbenat bra variant för att sänka värmen är persienner om karet står dåligt. Det har jag fått köra med och det har räckt i min lägenhet där karet stått mot väggen mittemot sånt där svinstort balkongfönster samt balkongdörr.

Utloggad Tommy79

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 08 jul 2014, 09:11 »
Värmeproblem är nått jag har i mina baljor med.. Men kylklampar löser problemet.  :)
375Lit akvarium
Resun 1600l/h

3x Aulonocara koningsi (2x hanar & 1x hona)
1x Protomelas sp. "spilonotus tanzania"
2x Labidochromis caeruleus
1x Syndontis mal

Utloggad Trafter

• Registrerad
  • Antal inlägg: 51
  • 525l Malawi
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 08 jul 2014, 14:29 »
Ja nu börjar kvicksilvret leta sig upp mot 27-28 grader i akvariet. 7 stycken PETflaskor i frysen som väntar på att få slängas i baljan.

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 08 jul 2014, 15:11 »
Stor skillnad på vattentemp i mina burkar beroende på om jag har täckglas eller inte, så lyft på locken innan det är tokvarmt är nog ett bra tips.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.