Ciklider.se

Författare Ämne:  Goldens i ett 112L-akvarium?  (läst 1167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jmy

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Goldens i ett 112L-akvarium?
« skrivet: 07 maj 2014, 00:55 »
Tjenare!

Jag har ett 112L stort akvarium som just nu står helt tomt. Är lite sugen på att testa på ciklider.
Har tidigare varit nära att göra detta men andra saker har kommit emellan.
Då hade jag ett betydligt större akvarium (400L) men pga platsbrist/mindre lägenhet så tvingades jag göra mig av med det. Nog om det, nu till mina frågor.

Kan man ha ciklider i ett 112L akvarium eller är det för litet? Jag är otroligt sugen på goldens (golden labidochromis). Varit såld på dessa underbara fiskar ett längre tag och skulle gärna vilja införskaffa ett par sådana. Goldens verkar vara en väldigt bra nybörjarciklid.
Tror ni att det är möjligt att ha goldens i ett 112L akvarium? På Zoopet's informationssida om goldens så står det att man kan ha goldens i akvarium som är 80 cm och 100L. Jag har dock även läst på andra sidor att man bör ha ett akvarium på minst 200L.
Så jag tänkte helt enkelt kolla med er, hur är det egentligen?
Om fallet är så att jag kan ha goldens i mitt akvarium, hur många kan jag då ha?
Ska man gå efter det vanliga (dvs 1cm fisk per liter) så kan jag ju ha uppemot 11 stycken fullvuxna goldens.
Vill dock absolut inte överpopulera akvariet så funderar på 5 stycken goldens, 1 hane och 4 honor. Då är de iafl ett par stycken och det finns även plats för eventuella yngel.
Vad tycker ni?

Extra fråga om jag ej kan ha goldens i mitt akvarium
Finns det någon annan lättskött ciklid som funkar bättre i ett 112L-akvarie?

Utloggad Tommy

• Registrerad
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Goldens i ett 112L-akvarium?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2014, 09:30 »
Klart att du kan ha Malawi i ett 112 liters.