Ciklider.se

Författare Ämne:  Nystart malawikar  (läst 2736 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Whizzer

• Registrerad
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Nystart malawikar
« skrivet: 07 apr 2014, 11:29 »
Hej alla!
Efter flera år som "sällskapsakvarieägare" har jag nu bestämt mig på att prova Malawi.. anledningen till att jag har väntat så länge är väl den att det ryktas om att ifall man börjar så kan man inte sluta  ;)

Hur som helst, ett Juwel Trigon 190L införskaffades (begagnat) och städades ur.
Svart toning fästes på utsidan utav rutorna i själva hörnet.
Mycket sten plockades i naturen och sköljdes noggrant med högtryckstvätten av sambon.
Kalciumkarbonat beställdes hem från zoobutiken, och sköljdes o sköljdes tills jag trodde jag skulle dö av tristess.

Igår kväll fylldes karet upp med sand, sten och vatten. Innefilterboxen var dessvärre tom, men en fyllde jag upp med blå filtermattebitar.

allt frid och fröjd i 4min tills pumpen sa upp sig och blev lite strömförande.. ut med pumpen ur karet och ut o riva i akvarielådorna i garaget efter nån annan pump. Hittade pumphuvudet från det andra karet (juwel vision 450L) som legat helt orörd sedan det skaffades. In igen och dyka i karet (som var rätt så kallt eftersom jag fyllde på med mestadels kallvatten).

Det blev ordentlig fart på vattnet, från 600L/H (åtminstone i 4min) till 1000L/H..

Nu återstår bara frågan vad jag ska hitta på härnäst? Dvs vad ska jag införskaffa till mitt kar? Anledingen till att jag funderade på Malawi är väl färgerna, närmre saltvattenskar kan man väl knappast komma utan att just skaffa saltvatten..

Har tittat runt lite på sidan och vill ha både det ena o det andra, men nu vill jag höra era bästa tips och idéer  :)
Vilka sorter? Hur många i varje grupp? Könsfördelning?

det ska väl kanske tilläggas att det ligger ett liggunderlag i botten på karet, under stenarna  ;)
« Senast ändrad: 07 apr 2014, 11:54 av Whizzer »

Utloggad Ankarberg

• Medlem
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
SV: Nystart malawikar
« Svar #1 skrivet: 07 apr 2014, 12:46 »
Kan bara säga att du inte kommer att ångra dig. Jag gjorde detsamma efter 5-6 år med sällskapskar. Att uppgradera till Malawi var ett lyft.
350 liter Malawi
2 x 54 liter yngel
95 liter Tanganyika

Utloggad Whizzer

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 07 apr 2014, 16:35 »
Det låter bra det  :) Jag är lite rädd för att jag kanske kommer att sakna "lummigheten" med alla växter o rötter som finns i ett vanligt kar  :embarrassed: men jag hoppas jag blir positivt överraskad!

Utloggad Whizzer

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 09 apr 2014, 18:50 »
När kan det va lagom att införskaffa de första fiskarna? Karet är kört från scratch, har haft i JBL filter-vad-det-nu-hette-mikroorganismer. Fyllde upp det i helgen med sand o vatten

Utloggad PatrikE

• Registrerad
  • Antal inlägg: 37
  • 540l växt 520l Mallisar
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 apr 2014, 17:50 »
Ok om jag inte gissar fel har du nog fisk nu Hehe annars har jag som tumregel 10-14 dagar utan vatten och pumpmatrial,från ett inkört akvarium 6-10 dagar. Fisk är en smaksak men avstå dom största 11+ cm. Vissa Cynotilapia som t.e.x Jalo brukar maxa vid 9 cm Axelrodi. Labidochromis brukar vara snälla? Ciklidmått mätt  och maxa vid 10-11 cm. Avstå Labeotropheus samtliga blir bossiga i små kar.. Melanochromis nja njo kanske bara inte Auratus och dom som blir över 12 cm. Finns ett helt gäng Psudotropheus som stannar vid 9-10 cm men leker vilt mellan arten max ett par om du vill ha äkta yngel. Auloncara har ett par stycken som stannar vid 10 cm. Metriaclima har ett fåtal som stannar 10-13 cm.
Nr 2 är ingen vinnare, hur fan ni än vänder på det..

Utloggad Whizzer

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 apr 2014, 20:17 »
Ja jag kunde inte hålla mig längre, o inte fick jag några svar som skrek att jag skulle vänta heller  ;)
Så nu simmar det faktiskt 1+3 salousi i karet.. hade velat haft några fler, men han i djuraffären kunde inte helt säkert säga hur många honor han hade mer än de 3 som jag tog, så det får vänta lite  :)
Kan 2+5 vara en bra uppsättning?

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 apr 2014, 01:09 »
Jag skulle undvika att ha 2 hanar bättre att ha en eller 3-4st
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Whizzer

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 17 apr 2014, 23:11 »
Hur många honor/hane ska jag tänka då? Om jag nu skulle införskaffa mer än 2 hanar till.. 3-4 honor var?
Karet är ju inte så jättestort (190L), några fler sorter än 1 vore ju roligt också, men jag vill ju inte att det ska bli för trångt eller att det blir hybrider

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 18 apr 2014, 07:40 »
Kör 3 hanar o 5-6 honor så får du det nog o funka med 2 arter
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet