Ciklider.se

Författare Ämne:  Riktning på vattenmunstycke  (läst 1898 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mony

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Riktning på vattenmunstycke
« skrivet: 13 mar 2014, 14:00 »
Jag har ett Eheim ytterfilter där insug och utblås är till vänster. Till höger står ett fluwal 4 plus, men jag behöver hjälp med åt vilket håll jag ska rikta vattenmunstycket för att få bästa cirkulation. Ska det vara åt A, B, eller C?

Karet är 720 liter 2 meter långt och 60 brett/högt
« Senast ändrad: 13 mar 2014, 15:57 av Mony »

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Riktning på vattenmunstycke
« Svar #1 skrivet: 13 mar 2014, 15:00 »
Jag hade valt B av den enkla anledningen att jag har växter och det ser betydligt snyggare ut när växterna vajjar fram och tillbaks än när de lägger sig med strömmen.

Utloggad Trafter

• Registrerad
  • Antal inlägg: 51
  • 525l Malawi
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 mar 2014, 17:48 »
Jag hade valt A. Lättaste sättet att få en bra cirkulation utan att det skapas fickor där skit kan samla sig är att få en cirkulation som antingen går motsols eller medsols i karet.

Om möjligt hade jag valt att sätta det vänstra utblåset på vänster kortsida blåsandes mot innerfiltret samt ha innerfiltret som går som B.

Utloggad Alexs

• Medlem
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 mar 2014, 09:22 »
Lite beroende på vad du har på botten, bäst cirkulation kommer du nog få med alternativ "B", Alternativ "C" kommer nog blåsa bort din sand/grus rakt under utblåset och med "A" får du inte lika bra snurr på det "djupare" vattnet.
Sen skulle jag flytta utblåset från ytterfiltret till andra sidan - så du får bättre cirkulation på det hela. alltså att vattnet hela tiden rör sig sakta från höger till vänster exempelvis =)

Utloggad PatrikE

• Registrerad
  • Antal inlägg: 37
  • 540l växt 520l Mallisar
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 mar 2014, 19:12 »
Jag hade nog flyttat ytterfiltrets utblås till A innerfiltret till B, ytterfiltrets utblås som det är nu kommer att skapa en vägg  och risken är stor att du förlorar mycket cirkulation till insuget...Men som ritningen ser ut kanske du tänker använda strilar-röret till ytterfiltret vilket jag själv inte gör man förlorar en massa effekt i pumpen när den pressar vattnet ur strilaren...
« Senast ändrad: 14 mar 2014, 19:16 av PatrikE »
Nr 2 är ingen vinnare, hur fan ni än vänder på det..