Ciklider.se

Författare Ämne:  Föda upp artemia  (läst 1530 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexs

• Medlem
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Föda upp artemia
« skrivet: 12 mar 2014, 23:31 »
Hej!
Jag har blivit rekommenderad av min fiskhandlare att ge mina Malawiungar artemia vilket jag gör. De får något att jaga och de växer bra så det kan inte va dåligt för dem.
Det ska också gå att föda upp dessa räkdjur till vuxen storlek så även de vuxna fiskarna kan få lite snacks att jaga men det verkar svårt - är det någon här som vet hur man gör för att föda upp artemia och låta de växa till sig 2-4 veckor så de blir vuxna?

Utloggad Alexs

• Medlem
    • Visa profil
SV: Föda upp artemia
« Svar #1 skrivet: 12 mar 2014, 23:48 »
Läst en gammal tråd där en person matade med daphnier - vet någon vad skillnaden är på dessa när det gäller enkelhet att odla oh lämplighet som föda?

Utloggad Alexs

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 mar 2014, 00:04 »
Eller kanske cyclops?

Utloggad jaken

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 mar 2014, 19:23 »
Näringsmässigt är vuxen artemia tämligen värdelös.  De är dessutom ganska dåliga simmare så särskilt mycket jakt efter dem lär det knappast bli.

Jag har fött upp dem till full storlek och det är relativt okomplicerat. Du kläcker dem som vanligt och sedan så matar du dem med växtplankton. Man kan säker prova med finmalet flingfoder om man orkar byta vatten hela tiden.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Utloggad PatrikE

• Registrerad
  • Antal inlägg: 37
  • 540l växt 520l Mallisar
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 09 apr 2014, 18:13 »
Yes det finns färdigt pulver i små rör som du kan köpa i akvarieaffären med malt plankton som du kan mata upp dem med. Men som sagts så tror jobbet är större än nyttan.
Nr 2 är ingen vinnare, hur fan ni än vänder på det..