Ciklider.se

Författare Ämne:  Vattnet är oroväckande varmt :/  (läst 5886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
SV: Vattnet är oroväckande varmt :/
« Svar #15 skrivet: 09 apr 2014, 21:45 »
Öh jaha, men jag har 25.8C hela tiden och kan säga att det är ett himla prasslande bakom sten och buskar!!! Där verkar inte tempen vara något problem!!!  ;)

Visst vid vb som är lite kallare blir det extra fart .

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 09 apr 2014, 21:47 »
Ok, och där kom polätten!!!  :eek:

Ok så det är lugnare vid lägre temp. Hade jag ingen aning om. Är det vissa sorter eller gäller det generellt?

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 09 apr 2014, 22:02 »
Ingen aning. Tror jag läst att en del höjer för att få lek bara.

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 11 apr 2014, 07:08 »
Om man låter tempen gå ner någon grad eller två ökar syrehalten i vattnet. Det är också ett sätt att få igång leken. Förändringar triggar. Mata oregelbundet . Längre och förändrade tider med ljus. Allt triggar. En del mer och en del mindre.

Utloggad PatrikE

• Registrerad
  • Antal inlägg: 37
  • 540l växt 520l Mallisar
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 13 apr 2014, 17:11 »
Bosse är helt rätt på det, 23 grader är kan man säga ultimat om man som jag har mycket växter i malavi karet. Jag har crypto och lökar och lite annat smått och gott och det ger lite andra vilkor, vissa plus och några minus. Jag kan t.e.x inte ha 26 grader alltid även om växterna inte skulle klaga, men nerbrytningsprocessen skulle öka så mycket så jag skulle få syrebrist, 30 dagar funkar kanon. Växter avskyr kalk i mina odlingskar har jag snäckskal från havet i pumpen för att hålla 8 i ph regelbundet, men med växter kan jag bara få det genom vattenbyten...Vi har 8.2 ph värde i kranen och mycket kalk så täta vatten byten så kalken inte hinner fälla ut för mycket..(Kommunens fattiglösning KALK). Har man problem i sitt kar ska man mixtra lite med tempen det får fiskar som inte leker i vanliga fall att leka, plus att man kan ge honor som lekt mycket tid att återhämta sig. Vissa saker är plus som t.e.x sjukdommar hämmas lite mer när vattnet inte är för varm och kalk löser inte ut lika snabbt, och det viktigaste mat som inte blivit uppäten blir inte dålig lika fort utan är ätbar en längre tid efter matning så malen kan få nytta av den. Malawi sjön värms upp till 25-28 lite tack vare floderna som rinner in i sjön med sitt varma vatten men utanför Benga är djupet 400+m Bua som rinner ut 7.5 mil norrut pressar det kalla vattnet söderut och det kan under långa tider kyler vattnet till 22-24 grader så det är inget märkfärdigt för ciklider.
Nr 2 är ingen vinnare, hur fan ni än vänder på det..