Ciklider.se

Författare Ämne:  Vattnet är oroväckande varmt :/  (läst 5877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexs

• Medlem
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Vattnet är oroväckande varmt :/
« skrivet: 12 mar 2014, 23:20 »
Hej!
Jag är rädd att mitt vatten är för varmt - när borde jag bli orolig?
Jag har en stark känsla av att det är alla mina pumpar som hettar upp tanken som är på 350 liter. En Fluval FX6, 2 Eheim Innerfilter 2252 Powerline, ett UV-filter på 25W med liten pump samt en Eheim 2224. Till saken hör att mitt ljusrörssystem är gammalt och avger en hel del värme det också...

När borde jag blir rädd och börja stänga av pumpar?

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Vattnet är oroväckande varmt :/
« Svar #1 skrivet: 12 mar 2014, 23:56 »
27-28 grader om det är vuxen fisk, framförallt så blir karet känsligare vid högre temperaturer både vad gäller sjukdom, syre och vattenvärden. Får jag fråga, kör du UV-lampan konstant? Isf skulle jag rekommendera både för plånboken och fiskarna att du sätter den på timer där den cirkulerar vattnet nån timme per dygn bara. Kolla också så det inte är din doppvärmare som är knas, sätt den i en stor hink med vatten och kolla att den håller tempen.

Mina 2252:or har aldrig gått varma oavsett hur mkt jag misshandlat dem.

Om det är lysrören, prova lägga in små distanser för att få upp den nån centimeter, gör inte mkt för ljuset i karet men kan göra stor skillnad på temperaturen.

Utloggad Alexs

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 mar 2014, 00:09 »
Karet är uppe i 30 grader - byter vatten en gång i veckan och då ca 1/3. Har en bra syrepump o en Eheim 400 på väg :) kollade vattenvärdena idag och allt såg ok ut enligt den där lilla Stickan med olikfärgade små rutor.

UV filtret är igång konstant ja - kan sätta den på timer om du tror det räcker.

Någon doppvärmare har jag aldrig haft :)

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 mar 2014, 00:14 »
Det räcker absolut, vad kör du för cirkulation genom det? När jag körde min 36W så gick det 300L/h genom den 4 timmar/dygn, drygt dubbla karet i cirkulation, det fungerade för mig.

Utloggad Alexs

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 mar 2014, 00:28 »
Ja du, använder den lilla pump som följde med :)
Tydligen är den jag har en Green Killing Machine UV-Lampa Sterilizer UV 24 W

Menar du att lampan tar slut onödigt fort om den är på 24/7 och de är dyra att köpa nya?

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 13 mar 2014, 00:34 »
Svar ja, samt att de värmer upp ditt vatten.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 13 mar 2014, 05:59 »
i saltvärlden burkar folk köra dom efter att lysrören släckts.
Men behöver du ha så in i bäng mkt pumpar och filter i karet? fx6 är väl specad till 1500 liter?

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 13 mar 2014, 07:38 »
Håller med "slarvid" jag kör rejält med pumpar i mina kar(10ggr vattenvolym) men detta slår mej med hästlängder, varför har du så förbenat med pumpar? FX 6an skulle gott räcka. Mille
Dieselråttan

Utloggad Alexs

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 13 mar 2014, 07:52 »
David och Slarvid:

jag har bara fått för mig att ju mer pumpar jag har, ju mer flödar vattnet runt i akvariet då jag inte har stillastående vatten någonstanns. Jag har en BTN bakgrund och gjort två hål i den längst till vänster där vattnet sugs in (ett i vattenbryget och ett längst ner) och allt vatten kommer tillbaka från pumparna längst till höger i akvariet framför BTN så vattnet hela tiden åker från höger till vänster om ni förstår hur jag menar.

ska jag va helt ärlig har jag just skaffat en "Eheim compact 5000" och tänkte bygga som ett rörsystem nuder gruset i mitt kar med PVC-rör och sen lägga ett nät över det, så att allt slamm sugs upp av det rörsystemet och sen pumpas in bakom BTN och sen således hamnar i FX6. Det skulle ju ytterligare bli lite drag för fiskarna...

Jag har ju inte saltvatten utan "vanligt" sötvatten i min burk till fiskarna, men det kanske är en bra ide att köra UV-filtret under den tiden som ljusrören är släckta.

jag (familjen) har haft akvarie i ca 10 år men det är först på senare tid jag insett hur ballt det är och börjat ta till mig det på riktigt. Jag är mer insatt i fjäderfä och har min kunskap där - exempelvis mina diamantfasaner och guldfasaner =)

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 13 mar 2014, 10:40 »
Vill du ha mer vatten flyttat skulle jag satsat på streamers istället. Drar mindre ström oxå. Vill du ha mer filter, gör bakgrunden till ett förfilter. Nackdelen med stora och mycke filter är att kraschar det så kraschar det rejält. Men som sagt, du kanske tycker själva grejen att fixa med det är det roliga! Så kör bara! Annars kan du ha lika fina värden med enbart ditt ytterfilter. Förmodligen med enbart ett 2252 med tre kassetter och tätare vattenbyte och service!

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 13 mar 2014, 19:10 »
Svar ja, samt att de värmer upp ditt vatten.

Garanterat att det är ditt uv som värmer karet om det inte är fel på din doppvärmare oxå.

Utloggad jaken

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 13 mar 2014, 19:13 »
Plocka bort täckglaset. Mer avdunstning ger lägre temp

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Utloggad PatrikE

• Registrerad
  • Antal inlägg: 37
  • 540l växt 520l Mallisar
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 09 apr 2014, 18:24 »
Lustigt alltså startade upp ett 500 kar hemma i dagarna och jag har fem olika Jäger doppvärmare 200 till 300 watts. Ingen av dom gick rätt??? Tog tillslut ungstermometern för att kolla, alla doppvärmare stod på 23 grader den värsta syndaren en 300 wattare drog upp vattnet till 29 och var fortfarande aktiv!!! Fem stycken failade...Otroligt dåligt, kör nu en Tetra tec 250 watt och den fixar det galant. Jag kör nästan alla mina akvarie på 23 grader i tre månader sen höjer jag till 26 en månad och återgår sen till 23 så honorna får vara ifred och äta upp sig.
Nr 2 är ingen vinnare, hur fan ni än vänder på det..

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 09 apr 2014, 18:33 »
Lustigt alltså startade upp ett 500 kar hemma i dagarna och jag har fem olika Jäger doppvärmare 200 till 300 watts. Ingen av dom gick rätt??? Tog tillslut ungstermometern för att kolla, alla doppvärmare stod på 23 grader den värsta syndaren en 300 wattare drog upp vattnet till 29 och var fortfarande aktiv!!! Fem stycken failade...Otroligt dåligt, kör nu en Tetra tec 250 watt och den fixar det galant. Jag kör nästan alla mina akvarie på 23 grader i tre månader sen höjer jag till 26 en månad och återgår sen till 23 så honorna får vara ifred och äta upp sig.

Vad menar du med att honorna får vara ifred o äta upp sig? Har det med temperaturen att göra?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 09 apr 2014, 21:10 »
Antar att när han höjer leker dom.