Ciklider.se

Författare Ämne:  Undersökning! :)  (läst 3687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterK

• Registrerad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Undersökning! :)
« skrivet: 19 feb 2014, 15:50 »
Halloj!

Jag går en kurs där vi bland annat fått i uppgift att genomföra en så kallad marknadsundersökning.

Då akvarium är ett intresse jag har så fick min fiktiva affärsidé bli att sälja akvarieprodukter på nätet och därför skulle jag vilja veta lite vad ni tycker.

Hoppas att det är okej att jag frågar här och att en del vill ägna någon minut till att svara. Jag är förstås jättetacksam över alla svar jag får in!
Vill ni inte svara direkt i tråden så får ni istället gärna lämna era svar via PM.

Här kommer mina frågor om köp av akvarieprodukter (OBS. fiskar exkluderat):

1. Vilka produkter lägger du mest pengar på under ett år? (foder, belysning, inredning etc.)

2. För hur mycket handlar du på ett år?
1: mindre än 500 kr
2: 500 kr - 1000 kr
3: 1001 kr - 2000 kr
4: 2001 kr - 3000 kr
5: 3001 kr - 4000 kr
6: mer än 4000 kr

3. Saknar du något i nätbutikerna och i så fall vad?

4. Vad är extra viktigt för dig när det gäller att handla produkter på nätet? (låga priser, service, hemleverans etc.)

5. Vilka produkter undviker du att handla på nätet? (skriv gärna varför om det inte är självklart)

6. Finns det andra nackdelar med att handla produkter på nätet och i så fall vad?

Tack på förhand!

Peter

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Undersökning! :)
« Svar #1 skrivet: 19 feb 2014, 16:35 »
1) Foder om du inte inkluderar akvarier.
2) 3
3) När det gäller svenska nätbutiker, personlig service
4) Pris/kvalitet väger ca 60/40% skulle jag säga, annars är service A och O, handlar aldrig på en butik som strulat till det igen.
5) Fiskmediciner
6) Alltid risken att bli blåst, speciellt om du alltid jagar lägsta pris, det jag har fått ångra är när det kommer till belysning, väldigt svårt veta vad du får för ljus ut även om det skrivs annat.

Utloggad jaken

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 feb 2014, 18:32 »
1. Teknik
2. 6
3. Specialprodukter. Nischade saker.
4. Rätt produkter som jag inte hittar i mina lokala butiker.

5.Jag tycker man skall stötta sin lokala butiker, för annars så finns de inte kvar o då gnäller alls på att det bara finns femtielva arken zoo som inte har nått vettigt.
6. Nackdelen är att man stirrar sig blind på pris och glömmer aspekter som garanti etc.

Support your local heroes!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 19 feb 2014, 21:20 »
Halloj!

Jag går en kurs där vi bland annat fått i uppgift att genomföra en så kallad marknadsundersökning.

Då akvarium är ett intresse jag har så fick min fiktiva affärsidé bli att sälja akvarieprodukter på nätet och därför skulle jag vilja veta lite vad ni tycker.

Hoppas att det är okej att jag frågar här och att en del vill ägna någon minut till att svara. Jag är förstås jättetacksam över alla svar jag får in!
Vill ni inte svara direkt i tråden så får ni istället gärna lämna era svar via PM.

1. Vilka produkter lägger du mest pengar på under ett år? (foder, belysning, inredning etc.)
Akvarium

6: mer än 4000 kr

Handlar inte fisk i de butikerna, vissa nätbutiker är duktiga på att visa vad de verkligen säljer.
Det finns ingen butik som är heltäckande, måste alltid leta i flera.

4. Vad är extra viktigt för dig när det gäller att handla produkter på nätet? (låga priser, service, hemleverans etc.) Hela paketet, rätt saker till rätt pris i rätt tid!

5. Vilka produkter undviker du att handla på nätet? (skriv gärna varför om det inte är självklart)
Tunga grejor som ett helt akvarium.

6. Finns det andra nackdelar med att handla produkter på nätet och i så fall vad?
Få nackdelar men det är viktigt att använda sig av seriösa nätbutiker.

Tack på förhand!

Peter

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 20 feb 2014, 06:15 »

Troligen foder. Men då räkor o ärtor från ICA

Vilken/vilka nätbutiker? Tror nog att man kan hitta precis allt via div nätbutiker.

4. Vad är extra viktigt för dig när det gäller att handla produkter på nätet? (låga priser, service, hemleverans etc.)
  Bra logistik, dvs snabb leverans

Inga.Möjligen produkter jag inte vet något om.

Jag ser inga nackdelar för mig personligen om butiken håller vad dom lovar. De lokala zoobutikerna drabbas förstås om dom inte fattar vad dom behöver göra.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad PeterK

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 feb 2014, 19:43 »
Hej igen och tack för svaren! :)

Jag har funderat lite och bestämt att ändra lite på affärsidén: istället för att köpa in och sälja produkter så ska jag tillverka och sälja bakgrunder.

Därför undrar jag nu:

1. Skulle du kunna tänka dig att köpa handgjorda bakgrunder?

2. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala som mest för en "enkel" men riktigt snygg handgjord bakgrund med måtten 500mm x 500mm?
* 200 kr
* 300 kr
* 400 kr
* 500+ kr

3. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala som mest för en riktigt snygg handgjord bakgrund i "3D" med måtten 500mm x 500mm?
* 400 kr
* 600 kr
* 800 kr
* 1000+ kr

4. Hur intressant skulle det vara att kunna beställa bakgrund efter egna önskemål?
* Mycket intressant
* Intressant
* Inte så intressant
* Ointressant

Tack återigen! :)

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 26 feb 2014, 19:55 »
Halloj!

1. Vilka produkter lägger du mest pengar på under ett år?FODER

3. Saknar du något i nätbutikerna och i så fall vad? NEJ

4. Vad är extra viktigt för dig när det gäller att handla produkter på nätet? (låga priser, service, hemleverans etc.) INFORMATION

FISK
HÄNDER ATT MAN INTE FÅR VAD MAN BESTÄLLER ELLER ATT KVALITÉN ÄR LÅG.

Tack på förhand!

Peter

Utloggad jensendriver

• Registrerad
  • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 27 feb 2014, 00:31 »
1. Ja

2. 300

3. 600

4. Intressant

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 feb 2014, 00:42 »

Absolut men då ska jag själv kunna vara med i skapandeprocessen dvs min grundidé ska tas fram av tillverkaren, annars gör jag en själv.

2. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala som mest för en "enkel" men riktigt snygg handgjord bakgrund med måtten 500mm x 500mm?

Definera enkel, typ slimline?
<200 kr

3. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala som mest för en riktigt snygg handgjord bakgrund i "3D" med måtten 500mm x 500mm?

Fel höjd för mig, om jag skulle investera i en dyr bakgrund skulle det bli till ett kar med 60 i höjd.

4. Hur intressant skulle det vara att kunna beställa bakgrund efter egna önskemål?
* Mycket intressant

Utloggad PeterK

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 27 feb 2014, 14:00 »

Absolut men då ska jag själv kunna vara med i skapandeprocessen dvs min grundidé ska tas fram av tillverkaren, annars gör jag en själv.

Definera enkel, typ slimline?
<200 kr

Fel höjd för mig, om jag skulle investera i en dyr bakgrund skulle det bli till ett kar med 60 i höjd.

* Mycket intressant

Tack! Vad gäller fel höjd så kan du gärna ange ditt svar som att det gällde 600x600 :)

Mvh

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 28 feb 2014, 06:11 »
Hej igen och tack för svaren! :)

Jag har funderat lite och bestämt att ändra lite på affärsidén: istället för att köpa in och sälja produkter så ska jag tillverka och sälja bakgrunder.

Därför undrar jag nu:

1. Skulle du kunna tänka dig att köpa handgjorda bakgrunder?  Klart ja.

* 200 kr
* 300 kr
* 400 kr
* 500+ kr Klart 500+++

* 400 kr
* 600 kr
* 800 kr
* 1000+ kr Ca: 1000:-

* Mycket intressant Givetvis högintressant
* Intressant
* Inte så intressant
* Ointressant

Tack återigen!
« Senast ändrad: 28 feb 2014, 13:05 av Tege »
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.