Ciklider.se

Författare Ämne:  Nytt projekt startar i helgen  (läst 1748 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankarberg

• Medlem
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
Nytt projekt startar i helgen
« skrivet: 07 feb 2014, 22:38 »
Fisksjukan har skördat ännu ett offer....ni vet, det där med att om man väl börjat med den här hobbyn så vill man ha fler kar, större kar och fler fiskar.

Så efter en rejäl omorganisering av vårt förråd så blir där nu plats till en akvarieställning. Ganska liten men tre, kanske fyra mindre kar ska där gå in i alla fall. Så att man kan ta hand om lite mer yngel och ungfisk. För att det är roligt att hålla på med helt enkelt.

Virke till stommen är inhandlat, får se hur långt jag hinner i helgen... :)
350 liter Malawi
2 x 54 liter yngel
95 liter Tanganyika

Utloggad ofrisk

• Registrerad
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Nytt projekt startar i helgen
« Svar #1 skrivet: 11 mar 2014, 00:10 »
Hur går det?
Några bilder? :)

Mvh Oskar

Utloggad Ankarberg

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 mar 2014, 22:09 »
Jodå, det har gått bra. Två kar är igång och det tredje väntar jag på att få hem. Bilder ligger klara där hemma men just nu är jag bortrest så det får vänta tills jag kommer hem.
350 liter Malawi
2 x 54 liter yngel
95 liter Tanganyika

Utloggad Ankarberg

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 apr 2014, 23:02 »
Äntligen tog jag mig tid att beskriva lite mer vad det blev det här projektet. Som står att läsa ovan så handlar det alltså om utrymme i förrådet som blev tillgängligt efter en ordentlig rensning och bättre planering. Och varför då inte använda det till akvarium  :)

Så en liten ställning har det blivit, med plats för tre kar på som mest ca 100 liter. Just nu står där två kar på 60 liter och ett tredje på 95 fick jag hem idag. Det ska nu fixas till lite, bl a ska bakrutan målas svart.

Det som är speciellt med detta bygget är att vårt förråd inte är isolerat, på vintern kan där mycket väl vara ett par minusgrader inne. Och att isolera hela förrådet var ett för stort projekt just nu. Därför har jag isolerat själva akvarieställningen istället, så egentligen är det faktiskt ett skåp.

Baksidan har 50 mm frigolit, sidorna har 60 mm och tak och botten vardera 50 mm. Framsidan som består av en vikdörr byggd av OSB-skiva är än så länge oisolerad.

Det hela har nu varit igång i ca en månad och det funkar kanon - har haft nollgradigt i förrådet men direkt innanför vikdörren har det då varit 14-15 plusgrader. Nu när det är ca 7-8 plus ute så håller skåpet 18-19 grader. I karen är det ca 25 grader.

Förutom karens egen belysning som är tänd mellan kl 13 och 21 så har jag satt in IKEAs LED-lister i skåpet som är tända från morgon till kl 13 och sedan från kl 21 och någon timme. På natten lyser en liten blå ledlampa som nattbelysning.

För tillfället går det ca 25 Ancistrusyngel i det översta karet, de fick jag med på köpet. I det andra karet går de ungfiskar jag hade själv sedan innan, Röd zebra, och ett fåtal Salousi och Firefish. Har inte bestämt vad jag ska ha i 95-litersbaljan än. Tanken är också att locken ska bytas ut mot täckglas och separat ljusramp, det blir lättare att jobba med. Nu är det lite trångt då locken inte går att öppna fullt.
350 liter Malawi
2 x 54 liter yngel
95 liter Tanganyika

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 apr 2014, 23:14 »
Cool! Spara locken! Kan inte så mkt om värme, men blir der vargavinter så känns det som om locken är tätare an täckglas och behåller värmen mer.