Ciklider.se

Författare Ämne:  Starta akvarium, söker tips!  (läst 3910 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pixiu

• Registrerad
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Starta akvarium, söker tips!
« skrivet: 30 jan 2014, 02:10 »
Hej!  ;D

Jag är nybörjare när det gäller akvaristik. Jag hade tidigare kampfiskar i olika omgångar men känner nu att det är dags för något större.
Jag är fortfarande i planeringsstadiet och har inte bestämt något än men har flera ideer om vad jag söker. Frågan är bara, hur jag ska gå till väga för att få det jag önskar. Jag har alltid gillat ciklider av olika slag - än har jag ingen direkt favorit. Att söka mig emot dessa fiskar kändes som en bra start. Jag är väldigt förtjust i malawigruppen än så länge, deras färger lockar mig och vad jag förstått är dem relativt enkla för nybörjaren fast kräver större literantal än 100?

Jag planerar att skaffa ett 100-200liters akvarium, det beror på vad för fiskar jag tillslut lutar mest emot. Jag tittar aktivt runt på marknaden och jämför priser osv, men jag vet redan nu att jag helst vill ha ett akvarium som är minst 100cm långt och ungefär 50cm högt.  Så det är ungefär storleken jag har att röra mig med just nu. 

Förutom ciklider har jag verkligen fastnat för black ghost knivfiskar, om det ens är möjligt att jag skaffar en sån fisk vet jag inte. Men jag undrar, är det någon som vet om ciklider och black ghosts ens skulle gå ihop? Jag tycker det är väldigt svårt att hitta info om detta. Jag är också väldigt förtjust i scalare och jag är rätt säker på att jag tillslut vill ha en mal av något slag. Fick rekommendationen att ha bottenlevande fiskar och tillslut någon form av algätare, tyckte det lät logiskt.

Jag känner att alla viljor och utbudet fiskar gör mig väldigt förvirrad, jag har ingen riktig aning om vart jag ska börja söka och hur jag ska hitta rätt. Därför vänder jag mig till er. Denna text blev kanske i det längsta laget, men då har ni iallafall en bild om vad jag söker.

Vad rekommenderar ni för nybörjarciklider, gärna färggranna? Kan dessa ciklider passa ihop med en black ghost? och kan jag på något sätt få in malar och bottenlevande fiskar i mitt undervattensparadis?

Tack så hemskt mycket för svar!

« Senast ändrad: 30 jan 2014, 02:17 av Pixiu »

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: Starta akvarium, söker tips!
« Svar #1 skrivet: 30 jan 2014, 05:50 »
Köp ett 220. Finns det någon budget.
Va gäller black ghost så blir dom väl 50cm om min goggling va rätt?
Scalarer kommer få stryk eller ev inte få någon mat i karet.
Ska du köra 100liter kan du ha lite snäcklekare och sånt.
Mvh

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 30 jan 2014, 05:57 »
black ghosts är nog ingen bra ide ihop med den typ av ciklider du kan ha i ett 100-200l akvarium, den skulle terrorisera om natten och äta upp mindre fisk, den kräver också rötter eller liknande att gömma sig i. Skulle säga du behöver minst 150x50x50 för en BG.

För ett hundraliterskar titta på de mindre västafrikanerna och från tanganyika, går du upp i 200liter kan du köra mbunas eller aulonocaras.

Utloggad Pixiu

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 jan 2014, 16:23 »
Tack så mycket för svar!

Finns det någon ciklid ni skulle rekomendera med en black ghost i ett större akvarium (säg 300liter?)? Vill som sagt gärna ha en black ghost, går det inte så går det inte såklart men tänker iallafall luska runt så mycket jag kan.

Budget.. ja. Helst vill jag ju få så billigt som möjligt men jag är även mån om kvaliten på sakerna (och djuren) jag tillsist köper. Helst vill jag inte betala mer än 500kr för ett akvarium men det beror lite på vad jag hittar och vad som ser bäst ut med dem fiskar jag tillslut bestämmer mig för.

Black ghost blir ungefär 50 som vuxna ja, jag läste om det var på zoopet att man behöver ett akvarium som är minst 100cm på längden.
Med ciklider, kan man ha dem tillsammans med andra akvariefiskar av annan art? Vilken mal rekomenderas att ha med ciklider? Är det arcistrus som är att föredra?

Jag uppskattar verkligen eran hjälp :) Det gör allt så mycket lättare!

Utloggad Douchebag

• Registrerad
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 jan 2014, 16:27 »
Jag kör Ghost och clownknivar i ett kar,
Jävla balla fiskar båda två..
Men som sagt ghosten blir stor,  och ju större ju kaxigare enligt min erfarenhet..

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 jan 2014, 17:37 »
Kör två kar. Ett med spöken i och ett med afrikaner. Tror det kan bli svårt att hitta ett komplett kar för 500kr, men har du flax så!

Utloggad Pixiu

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 feb 2014, 21:07 »
Jaa :o har inte riktigt plats för två, ska börja med ett. 
Vilka fiskar går ihop med afrikaner? Är det rent generellt så att alla ciklider ur samma grupp, afrikaner tex, går ihop med varandra (om dem passar tekniskt såklart)? Kan man ha ciklider med annan art av fiskar?
Jag är lite förvirrad över vilka fiskar som rekommenderas till ett nybörjarakvarium. Tycker det är riktigt svårt att komma underfund med vilka fiskar jag faktiskt ska ha och hur dem passar ihop. Vart man ska börja liksom.

Jag lär inte hitta komplett för femhundra, sånt flyt har jag inte XD men skulle helst ha själva karet för 500 ungefär, även om det är av den större sorten. Det tekniska runt omkring får ju kosta extra :)

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 feb 2014, 22:01 »
Jaa :o har inte riktigt plats för två, ska börja med ett. 
Vilka fiskar går ihop med afrikaner? Är det rent generellt så att alla ciklider ur samma grupp, afrikaner tex, går ihop med varandra (om dem passar tekniskt såklart)? Kan man ha ciklider med annan art av fiskar?
Jag är lite förvirrad över vilka fiskar som rekommenderas till ett nybörjarakvarium. Tycker det är riktigt svårt att komma underfund med vilka fiskar jag faktiskt ska ha och hur dem passar ihop. Vart man ska börja liksom.

Jag lär inte hitta komplett för femhundra, sånt flyt har jag inte XD men skulle helst ha själva karet för 500 ungefär, även om det är av den större sorten. Det tekniska runt omkring får ju kosta extra :)

Börja inte med för litet, för du växer fort ur det.

Malawi går inte ihop med vanliga sällskapasfiskar utan framstår då som rena pyrajorna. Tex en guppy slits isär på 3 sekunder  :sad: Däremot många malar funkar bra. De flesta malawi går ihop men vissa bättre än andra. Läs och sök på forumet så hittar du mycket bra info.

Utloggad Pixiu

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 01 feb 2014, 22:05 »
Ah nä, min förhoppning är runt 200l men måste mäta lite på  mitt uttänkta akvarieställe för att se om det får plats. 

Nä, att malawi ska är själva har jag förstått xD Men jag tänkte på dem andra arterna, typ mbunas (som jag läst mkt om) och kanske afrikaner. Är också lite intresserad av ett blandat akvarium, och isåfall vilka andra fiskar som går ihop med ciklider.

Tack för svar! :D

Utloggad Erik Österlund

• Medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 01 feb 2014, 22:09 »
Håll koll på blocket, på köp och sälj här och på ciklid.org. Förr eller senare dyker det upp något som passar både storleksmässigt och plånboken. Ibland kan man t.o.m. få en burk gratis :)

Det går bra att ha andra fiskar med ciklider. T ex kan du ha en burk med sydamerikanska ciklider (som t ex scalare) med malar och tetror. Ska du ha scalare så ska burken vara minst 50 cm hög.

När det gäller afrikanska ciklider (västafrika undantaget) så är det bättre att hålla dom för sig.

Mitt råd är att du surfar runt lite på olika forum för att skapa en bild av vad du går igång på. Kolla projekttrådar så får du mycket inspiration och tips på hur du själv kan skapa ditt egna drömakvarium.

På det här forumet är det afrikanska ciklider som är huvudfokus. Det räcker för min del :) Jag får dock uppfattningen att du inte riktigt har bestämt dig för vilken världsdel du är intresserad av?

Lycka till!

Utloggad Pixiu

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 01 feb 2014, 22:25 »
Tack så mycket för alla svar!

Det är riktigt svårt att välja tycker jag, alla är intressanta på olika sätt och hade jag kunnat hade jag velat prova på allt. Det känns lite som att välja ut favoritgodisen i en gigantisk godisaffär, för mycket fint och fascinernade helt enkelt. Mycket svårt att hitta balansen av vad som passar mig, vad jag gillar och vad som kan ge den underhållning och utmaning som jag söker.