Ciklider.se

Författare Ämne:  frontosa med blandade ciklider?  (läst 4036 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad abborn

• Registrerad
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
frontosa med blandade ciklider?
« skrivet: 27 dec 2013, 23:38 »
Jag har fått tag på efterlängtade frontosor! Dock får ja inga positiva vibbar av andra "experter" , frontosorna är 23 cm och resterande fiskar är som störst 15cm , ser inga problem med alla dom ihop men va andra säger så mår inte frontosorna bra ihop med dom andra" papegojciklid , jack dempsey, zebra ciklid, röd och blå ciklid" , enligt mig så går de hur bra som helst och ingen är på någon annan och dom lever fridfyllt? Tips tack

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: frontosa med blandade ciklider?
« Svar #1 skrivet: 28 dec 2013, 00:21 »
jag har frontosor med malawis. Frontosorna är ju störst. Funkar fint, men köper jag ny fisk måste de va vuxna. Blir mat direkt!

Utloggad abborn

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 dec 2013, 00:25 »
Ja de är nästan naturens lag liksom! Men dom pikar ja fått är att dom lever i olika vatten med temperaturer och sånt och de överensstämmer inte med den andra sortens miljö?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 28 dec 2013, 00:39 »
äähhh... hardcore-akvarister... 99,9% av de som ser mitt kar fattar inte det ändå. Gör ett kar du tycker är snyggt. Du ska titta på det varje dag och va nöjd, sen att kalle på forat säger att det är onaturligt bla bla spelar ingen större roll. Om målet nu då inte är att skapa ett biotopriktigt kar, men då ska man ju ha från samma fångstplats i mina ögon. Finns ju massa malawiarter som aldrig träffas IRL också... No offense om någon tar illa upp

Utloggad abborn

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 28 dec 2013, 01:05 »
True true! Man ska ju tycka de är snyggt å ja försöker blanda så många häftiga arter som de bara går och som funkar!:) har också två påfågelciklider under odling just nu

Utloggad David

• Registrerad
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 dec 2013, 09:31 »
Bara fiskarna har samma ph och temp krav så gör man precis som man vill. Man ska absolut inte snöa in sig på vad Andra tycker passar o inte. Det är som slarvid skrev att det är du som ska titta på karet och sköta om det :)

Jag hade 2 frontosor med mina malawi förut och det jag märkte då var att de inte fick i sig tillräckligt med mat innna mina mbuna hade slafsat i sig... Men det löste jag med ett rör och precisions mata framför frontoserna. Tillslut så bet dom fast i röret och väntade på att pelletsen åkte ner i munnen :)

Edit: Bild http://www.ladda-upp.se/bilder/xifdvykqfqcrkh/
« Senast ändrad: 28 dec 2013, 09:41 av David »

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 dec 2013, 10:43 »
Bara fiskarna har samma ph och temp krav så gör man precis som man vill. Man ska absolut inte snöa in sig på vad Andra tycker passar o inte. Det är som slarvid skrev att det är du som ska titta på karet och sköta om det :)

Jag hade 2 frontosor med mina malawi förut och det jag märkte då var att de inte fick i sig tillräckligt med mat innna mina mbuna hade slafsat i sig... Men det löste jag med ett rör och precisions mata framför frontoserna. Tillslut så bet dom fast i röret och väntade på att pelletsen åkte ner i munnen :)

Edit: Bild http://www.ladda-upp.se/bilder/xifdvykqfqcrkh/

:laugh: :laugh: :laugh: Glupska rackare :laugh: :laugh: :laugh:
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad abborn

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 dec 2013, 13:38 »
Hur vet man va dom har för ph temp då? Något ja aldrig brytt mig om å kolla faktiskt :p

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 dec 2013, 15:11 »
Tror inte det är jätteviktigt. Vattnet som funkar till malawi funkar nog till frontosor oxå. Alla butiker och odlingar jag besökt kör nog med samma vatten i alla burkar. Jag har kört malawi i 6 år sen slängde jag i frontosor. Funkar finfint

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 28 dec 2013, 16:05 »
Nu var ju inte dom andra några Malawi. Men det funkar nog ändå. Största risken är nog att Frontossorna inte får tillräckligt med mat. Däremot kommer det att vara vatten i akvariet som någon eller några av sorterna inte kommer att vara helt bekväma med.

Utloggad abborn

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 28 dec 2013, 19:23 »
Dom roffar åt sig mer mat än va dom andra äter än så länge, okej vill du vidarutveckla de där? Alla säger olika om de här

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 28 dec 2013, 19:26 »
Eftersom det bara är afrikanska ciklider här så tycker jag du kan gå in på ciklid.org så du kan se vad dina arter har i sin naturliga miljö. Sedan är det ju givetvis upp till dig hur du vill ha det i din burk.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 28 dec 2013, 19:29 »
Oki. Trodde vi snackade blanda Malawi med frontosa. Personligen tycker jag nog man ska hålla isär i alla fall kontinenterna!

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 26 jan 2014, 21:37 »
Instämmer med Slarvid.
720   Rovmalawikar med viss avvikelse :-)
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 26 jan 2014, 22:08 »
Det är samma kontinent Slarvid :-). Frontosa och Malawi alltså. Men jag skulle inte göra den blandningen heller.
« Senast ändrad: 26 jan 2014, 22:12 av Bosse G »