Ciklider.se

Författare Ämne:  Elvan blir ett 900 l Malawi  (läst 11191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
Elvan blir ett 900 l Malawi
« skrivet: 26 dec 2013, 13:44 »
Nu har jag kollar runt en stund men ändå inte blivit riktigt klok på var jag ska lägga min projekttråd så jag gissar på att detta blir bra placerat ändå :embarrassed:

Igår fick jag sålt mitt Juwel Vision 180 l så nu såg det tomt ut på den väggen.
Eftersom jag har dräglat över ett Infinity 153 (cm långt..) i mer än ett år slog jag till idag och beställde mitt elfte akvarium , det tar väl några veckor innan det kommer. (just nu har jag bara ett akvarium http://www.youtube.com/watch?v=6MCGBJAszJk )

För närvarande handlar det mest om teknikplanering.
Som det ser ut nu är tanken att jag ska göra bakgrunderna själva, jag har övat för ett tag sedan. Så jag har lite mer ideer på vad som kan bli bättre..
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132781&page=2&p=1314520&viewfull=1#post1314520

Jag kommer troligen att använda sump, inget som var ett självklart val men jag är nyfiken på att prova den tekniken.

Vilka Malawi har jag inte koll på helt ännu men jag vill ha olika färg på dom , eftersom jag kört växtakvarium i 5 år nu så vill jag låta fiskarna stå i blickfånget.
Andra kravet är att de ska vara hyfsat vanliga så jag inte ska behöva leta efter fisk i åravis..

Tips på läsvärda länkar i ämnet mottages tacksamt  :)

Fortsättning följer
« Senast ändrad: 27 dec 2013, 19:27 av flygrc »

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: Elvan blir ett 900 l Malawi
« Svar #1 skrivet: 27 dec 2013, 09:45 »
Pengar verkar inte vara ett större problem, jag skulle satsat på färdiga moduler. Har du som jag tror inga växter i kommer den synas mer. Vet dock inte om du är grym på egna, men de flesta bakgrunder jag sett som är DIY är inte supersnygga direkt i mina ögon. No offense till er som har. Kan dock förstå nöjet i att göra en egen och ha den i karet.
Vad gäller arter så verkar du inte direkt va ute efter ovanliga fiskar? Jag skulle rekommendera golden, röd zebra, socolofi, trewavasea eller fullebuorni. Kanske kadango redfin. I vilket fall, kolla i artregistret så både honor och hanar är snygga. Ofta kan det va så med malawi att hanarna är skitsnygga och honorna ser mer eller mindre ut som grå sillar vilket i mina ögon blir tråkigt om man nu har en grupp på 1+3 eller 2+8

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 dec 2013, 10:52 »
 ;D ;D Det visste jag någon skulle tro när karet kostar 13 papp, men budgetar är till för att följas och nu fick karet prio  :embarrassed:

Tackar för ett bra svar.

Precis som du skriver om DIY bakgrunder men jag kommer fortsätta snickra sådana just för att jag behöver det att ett kar aldrig ska bli färdigt och jag vill kunna bli bättre på att göra bakgrunder.
Med ett växtkar kan jag trixa genom att ändra planteringar men den möjligheten har jag inte i ett kar inrett med stenar.

Jag håller på att gräva ner mig på vilka fiskar jag ska ha så dina tips är välkomna.

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 dec 2013, 17:55 »
Jösses vad det snurrrar i skallen, så mycket att ha koll på, och även om jag får ihop det i teorin så gäller det att hitta de olika i praktiken.

Golden gillar jag, hittade dock att någon tyckte den var känslig för vattenbyte.
Gäller det Malawis överlag? eftersom jag har lite koppar från vvb så byter jag alltid med kallt .

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 dec 2013, 18:56 »
Har aldrig upplevt att Malawi är känsliga för VB. Och definitivt inte golden. Bygg du färdigt bakgrunden i lugn och ro och läs om dom olika i artregistret. Golden känns som ett bra val. Se till att du får riktigt gula. Sedan kan du ju välja någon mörkblå och någon Aulonocara som du tycker är snygg. Bättre med 4-5 arter än en fisksoppa. Så låt det ta sin tid.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 dec 2013, 18:56 »
hen kanske hade oflyt med något vi byte, men golden anses väl vara en nybörjar/första ciklid typ.
Jag är våldigt slarvig med vattenbyte oh rengöring, byter vatten 60% varannan månad typ. När nån utav mina dör vilket händer ibland beror det på att den fått stryk så det heter duga!

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 27 dec 2013, 19:26 »
Gött, gillar tänket att puttra på, så där lagom och lära sig.
Kommer väldigt trolig börja med en laddning golden.

Det finns flera riktigt snygga blå att välja på får se vad det blir, och jag kommer också leta efter någon röd eller orange.

Hur många fiskar ungefär kan vara lagom att sikta på i slutändan i ett kar av min storlek?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 27 dec 2013, 19:51 »
Max en per 10liter vatten tror jag är riktmärke! När du ändå satsat på ett stort kar va? Fundera över om du kanske vill ha lite större fisk? Det är ju kul med typ Livingstonii! De är grymt snygga oxå! Både honor och hanar!

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 27 dec 2013, 19:52 »
Som blå fisk kan jag även rekommendera delfiner!!! Lite större i storlek! Sticker ut med sin kropplite! Samt fint blå! Bägge könen!

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 27 dec 2013, 20:37 »
Max en per 10liter vatten tror jag är riktmärke! När du ändå satsat på ett stort kar va? Fundera över om du kanske vill ha lite större fisk? Det är ju kul med typ Livingstonii! De är grymt snygga oxå! Både honor och hanar!

Menar du Nimbochromis livingstonii?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 27 dec 2013, 21:25 »
Japp! Sketasnögga!!!!

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 28 dec 2013, 16:59 »
Ett steg i rätt riktning, nu försvann även vitrinskåp som stod i vägen där karet ska stå så.

Jag håller på att väga sump vs ytterfilter

Sumpens plus
Går att köra som effektivt "torrfilter" som syresätter bra.
Går att ha finfilter på toppen som kan bytas enkelt varje vecka.
Stor filtervolym till låg kostnad
Samma nivå hela tiden i karet.
Relativt enkelt att komma åt vid rengörning

Sumpens minus
Kräver dyra pumpar som drar ca 500 kwh mer per år pga lyfthöjden , kanske går med mindre flöde kompletterat med strömningspumpar i karet.
Fuktigt i skåpet, kräver ventilation
Kräver mer koll vid användning så inte det blir för mycket vatten i som kan rinna över vid pumpstopp.
Slabba med vatten i  vardagsrummet

Ytterfilter plus
Inget öppet vatten i skåpet
Lägre energiförbrukning pga ingen lyfthöjd
Behöver inte slappa med vatten i vardagsrummet, kan bära bort hela filtert
Kan ta ett filter åt gången så man inte sabbar alla filterbakterier vid rengörning.

Ytterfilter minus
Krävs flera stora filter för att få tillräckligt med filtrering.
Mer att underhålla.
Fler kopplingar/skarvar som kan läcka.

Ja det finns fler, ni får gärna ha en åsikt :)

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 28 dec 2013, 17:13 »
Bygg en rejäl filtermodul istället! Billigt och funkar bra!

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 28 dec 2013, 17:22 »
Bygg en rejäl filtermodul istället! Billigt och funkar bra!

Det har jag haft och jag tycker det är klyddigt att göra rent, fast i och för sig så hade jag hel filtermatta i den..
Nu satte du griller i huvudet på mig :undecided: Bra, tanken ska tänkas och utmanas.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 28 dec 2013, 17:26 »
Jag har haft moduler med både matta och kuber i. Kuber är lätt att ta ut. Sy ihop dom med fiskelina!